Byggahus.se
NIBE 1215-7
Tagen i drift december 2003
Nu HP/MS-larm
Motorskydd löser ut omedelbart.
Har läst att pumpens inställningar är väldigt viktiga- att tom vvb temp kan påverka.

Tipsa mig vilka inställningar som gäller.
Jag har läst i manualen o tycker jag följer den bra.
Bosatt södra Skåne.
1,5 planshus. Golvvärme bv, 2-rörs radiatorer ov.
Kulvert ut till garage o 2-rörssystem där med

Kolla om det är mjukstarten som är trasig, koppla lös kontakterna på reläerna på mjukstartkortet

DonPablo R134a skrev:
Kolla om det är mjukstarten som är trasig, koppla lös kontakterna på reläerna på mjukstartkortet
jag har ingen mjukstart på min värmepump
Funderar på om det kan vara reläet

OlaJönsson Ola Jönssln skrev:
Motorskydd löser ut omedelbart.
Att MSK löser direkt, finns bara några fel att hitta. Dålig kontakt i proppskåpet, (brändsår i propphuv/passkontakt ) kan vara en anslutning i centralen som glappar, dålig kontakt inkommande till VP, kontaktfel i kontaktorn för kompressorn ( tryck in med en mejsel i mitten på kontaktorn hårt ) , lite långsökt men avbrott en fas i MSK, sist men sämst kompressorn sitter fast . Alla dessa kan göra att MSK löser i princip direkt.

Tack.
Kan även vara att reläet är ”dåligt”?? Eller motorskyddet som är ”dåligt”?
Kan det vara fel på
Högtryckspressostaten?? Hört det kan vara den med

Högtryckpressosten löser bar om kompressorn inte blir av med värmen, däremot om exspansionventilen inte öppnar som den ska så blir det tvärstopp på kompr., Kan bara mätas med klockor av en kylgubbe. Även svårt att på distans säga något, i vilken del bor du.

Kompressorn hinner knappt starta. Innan gick den en stund men nu löser motorskydd ut efter 10 sekunder. Bosatt Skåne. kör värmekurva 9

För långt bort. Löser ut efter ca 10 sek. MSK gör sitt jobb, någonting med strömförsörjningen , en fas borta eller som tidigare sämst kompressorn trasig. Det är svårt att mäta en kontaktor, spänning kan finnas men dagens mätare drar så lite att det ger ett bra utslag, men vid större belastning på kontakterna så sjunker strömmen direkt och MSK löser. Hur mycket kan du om EL.

Inte mycket om el.
Två vänner är elektriker o de mätte. Det går ström över reläerna så de är ok
...troligen kompressorn då.
jag minns förr att man ibland fick ge startmotorn på gamla bilen en jäkel med hammaren när den inte ville starta.
Kanske kompressorn kan hanteras liknande? Jag tänker om kolven satt sig??

prova ge han en snyting

Japp var min tanke.
När jag öppnade för att komma åt kompressorn så ser det ut som att kablarna som leder till kompressorn brunnit. De ligger i em. Svart slang. Materialet har koksat så har nog varit varmt.
Att byta dessa kablar är inte möjligt.
Det gick ju inte att ta av plåtskyddet vid sidan...det är ett svep som även täcker baksidan

Ett foto på det är bra

Kopparledningar och en del av en svart tank med kondens, möjligen en del av ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan kopparrören svarta plasthöjet numera bränt

Går det inte att komma åt kablar/svart hölje från något håll då. Ledningar som går till kompressorn bruka vara kopplade i en box på den och går att byta. Är det en 3 fas du har , finns 2 varianter. Försök att sprätta upp höljet och se vad som hänt. har ju ingen betydelse eftersom det är något trasigt. Glöm inte att bryta strömmen till VP

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.