janwide
Fick LP larm i kväll. Ställt om till eldrift och då verkar larmet inte komma tillbaks. Kärlet med köldbärare har OK med vätska. Det är blött under slangarna där jag skurit upp isoleringen på bilden, för att se bättre. Kopplingarna i underkant är kalla och isiga. Vad kan jag göra? Fixa något själv eller ringa servicetekniker?Visa bilaga 450789 En hand som pekar på isolering skuren runt rostiga, isiga rörkopplingar bredvid en cirkulationspump i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

janwide
Det är köldbärarvätska på botten av bergvärmepumpen. Så det är något läckage på köldbärarsidan.

kolla alla muttrar på köldbärarsidan, förmodligen är någon sprucken! och då mest troligt på utgående köldbärare, ett av de övre rören som går tillbaka mot hålet.

janwide
DonPablo R134a skrev:
kolla alla muttrar på köldbärarsidan, förmodligen är någon sprucken! och då mest troligt på utgående köldbärare, ett av de övre rören som går tillbaka mot hålet.
Tack för input! Detta har hänt vid ett tidigare tillfälle, så det är nog troligt. Kan inte heller se att cirkulationspumpen på köldsidan snurrar. Men den kanske stängs av vid läckage?
Har ringt servicetekniker som kommer idag.

janwide
Det visade sig vara två stycken metallomspunna slangar som det rostat hål i. Så köldbäraren läckte ut.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
janwide
Och rörmokar’n sa ”Det fixar jag i nästa vecka.”
Han har inte varit här ännu! Mitt förtroende för hantverkare har inte stärkts :(

Fina hantverkare, ring någon annan. Inte helt ovanligt fel på dessa pumpar, det kondenserar, och slangarna rostar sönder, sen far kanske gummit också illa av spriten, men de brukar klara sig ganska många år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.