Har en ivt 1400 med slingtank 2007. Fungerade utmärkt fram till att jag installerade en ny radiator. Fyllde tillbaka vattnet som jag var tvungen att tappa ur för att minska trycket.

Satte igång värmepumpen och en kort stund senare gick säkringen till värmepumpen. Startade värmepumpen och gång på gång går säkringen så fort kompressorn startar, vad jag kan se. Enbart elpatron verkar heller inte fungera. Trycket i systemet ligger bra . Har svårt att tänka mig att kompressorn helt plötsligt lagt av då det har fungerat innan radiatorbytet .

Förslag ?

En tekniker behöver mäta resistansvärdena på lindningarna i kompressorn och jämför med vad de ska vara. Även isolationsmätning mellan lindningarna och skalet.

tror inte det är kompressorn, det är något annat, om inte ens elpatron funkar.

Jag har hunnit bo i huset 3 månader, så det är lite tråkigt att det har hänt. Eltillskottet kom tydligen externt från en oljapanna som inte används men har en elpatron. Den har jag startat och har nu i alla fall värme i huset. Något dyrt men bättre än inget.

Vi får väl se, teknikern ska kolla på detta imorgon. Är det en propp eller liknande som har gått är der väl en billigare alternativ än en ny pump.
Tack för svar.

För er som vill veta var det kontaktorn till motorskydded som var trasig och det blev tydligen kortslutning varje gång kompressorn skulle starta. Utbytt och allt funkar som vanligt.

• Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
Billigt och bra =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.