Vi har tömt ett element som ska tas bort och ser nu att trycket är väldtigt låkt.
Vad behöver jag göra för att höja trycket från 0,3 till 1,0?
Hur stänger vi av circulationspumpen imorgon; så att vi kan ta bort ett element i lugn och ro?
Vad behöver jag göra för att höja trycket från 0,3 till 1,0?
Hur stänger vi av circulationspumpen imorgon; så att vi kan ta bort ett element i lugn och ro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blå inringade ventilen fyller du systemet med.
Bör stå i manualen hur man stänger av cirkulationspumpen, här har du den,
https://www.ctc.se/file-download/894e649c9d2182a2b3e2536b45f0e226.pdf
Cirkulationspumpen ska stängas av innan systemet töms, annars finns det risk att den går sönder.
Hur ser det ut vid elementet som ni ska ta bort?
Är någon koppling lossad, etc?
Hur tömde ni elementet?
För att kunna fylla systemet så får inte systemet vara öppet någonstans, hela systemet hänger ihop å måste vara tätt.
Ibland kan systemet vara uppbyggd så att det går att stänga av vissa delar, men det är ovanligt.
Det var den jag trodde, försökte vrida på den men den sitter som sten. Måste man använda skruvmejsel? Dum fråga men vilket håll ska jag skruva åt ☺️
Vid elementet har vi stäng termostaten samt öppna locket på returventilen och skruvat igen den. Men den läckte lite innan vi satte på locket, kanske är det som är problemet?
sen öppnade vi luftningsnippeln och lät vattnet rinna ut. Men det rann säkert 3-4 liter så vi slutade och gjorde Inget mer.
Vid elementet har vi stäng termostaten samt öppna locket på returventilen och skruvat igen den. Men den läckte lite innan vi satte på locket, kanske är det som är problemet?
sen öppnade vi luftningsnippeln och lät vattnet rinna ut. Men det rann säkert 3-4 liter så vi slutade och gjorde Inget mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa skrev:
[bild]
Den blå inringade ventilen fyller du systemet med.
Bör stå i manualen hur man stänger av cirkulationspumpen, här har du den,
[länk]
Cirkulationspumpen ska stängas av innan systemet töms, annars finns det risk att den går sönder.
Hur ser det ut vid elementet som ni ska ta bort?
Är någon koppling lossad, etc?
Hur tömde ni elementet?
För att kunna fylla systemet så får inte systemet vara öppet någonstans, hela systemet hänger ihop å måste vara tätt.
Ibland kan systemet vara uppbyggd så att det går att stänga av vissa delar, men det är ovanligt.
Menar du att trycket ska gå upp när jag vrider den vertikalt? Jag lyckades vrida den men Inget hände, eller tar det lång tid väntade ca 2min?
Utav nyfikenhet, det finns en liknande ventil uppe i högra hörnet, röd pil. Om vi vrider på den så låter det som att det kommer in massa vatten, vad gör den?
Har en engelsk man som inte kan svenska eller våra system så försöker lära mig, lättare sagt än gjort
Utav nyfikenhet, det finns en liknande ventil uppe i högra hörnet, röd pil. Om vi vrider på den så låter det som att det kommer in massa vatten, vad gör den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en engelsk man som inte kan svenska eller våra system så försöker lära mig, lättare sagt än gjort
Vad olika rör/ventiler går till är svårt för oss att säga.
På din första bild, där jag ringade in ena ventilen, det är inkommande kallvatten till varmvattenberedaren.
I det ventilknippet sitter avstängningsventil, backventil, säkerhetsventil, blandningsventil (allt för varmvattnets räkning), samt påfyllningsventilen för radiatorkretsen.
Under cirkulationspumpen sitter shunten för radiatorkretsen, den reglerar/blandar varmt pannvatten med kallt returvatten till ”varmt” framledningsvatten. Cirkulationspumpen sitter på framledningen.
Den gråa plastslangen från påfyllningsventilen ansluter till returledningen.
För att få reda på vad ventilen uppe till höger på sista bilden, vad den gör så får du följa ledningen åt bägge håll för att se vad den leder till och vad den kommer från.
På din första bild, där jag ringade in ena ventilen, det är inkommande kallvatten till varmvattenberedaren.
I det ventilknippet sitter avstängningsventil, backventil, säkerhetsventil, blandningsventil (allt för varmvattnets räkning), samt påfyllningsventilen för radiatorkretsen.
Under cirkulationspumpen sitter shunten för radiatorkretsen, den reglerar/blandar varmt pannvatten med kallt returvatten till ”varmt” framledningsvatten. Cirkulationspumpen sitter på framledningen.
Den gråa plastslangen från påfyllningsventilen ansluter till returledningen.
För att få reda på vad ventilen uppe till höger på sista bilden, vad den gör så får du följa ledningen åt bägge håll för att se vad den leder till och vad den kommer från.
Den ventilen på bild 2 . följ röret till höger och se om det går till ett kallvattenrör kan även gå till ett varmvattenrör, känn på röret när du öppnar om det blir kallt eller varmt på båda sidor om ventilen och håll koll på manometern , den ska stiga sakta upp till ca 1,3 bar. Därefter luftar ni elementen , trycket ska inte gå under 0,6 vid luftning, sen ca 1,0 bar. Stäng av cirkulationspumpen när ni luftar.
Vi misstänker att den svarta ventilen är trasig; när vi tar bort den så verkar inte som något ändrat sig när vi skruvar på den.
Kan man skiva på den utan ventilen; vi försökte med en tång men vi vill inte ta i för mycket innan vi vet att det är rätt.
Kan man skiva på den utan ventilen; vi försökte med en tång men vi vill inte ta i för mycket innan vi vet att det är rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa skrev:
Vad olika rör/ventiler går till är svårt för oss att säga.
På din första bild, där jag ringade in ena ventilen, det är inkommande kallvatten till varmvattenberedaren.
I det ventilknippet sitter avstängningsventil, backventil, säkerhetsventil, blandningsventil (allt för varmvattnets räkning), samt påfyllningsventilen för radiatorkretsen.
Under cirkulationspumpen sitter shunten för radiatorkretsen, den reglerar/blandar varmt pannvatten med kallt returvatten till ”varmt” framledningsvatten. Cirkulationspumpen sitter på framledningen.
Den gråa plastslangen från påfyllningsventilen ansluter till returledningen.
För att få reda på vad ventilen uppe till höger på sista bilden, vad den gör så får du följa ledningen åt bägge håll för att se vad den leder till och vad den kommer från.
Som jag kan se så är det för varmvatten , den som ringats in och utan vred och rör den inte, till höger så är det en svart ratt och det kan stå på den + eller - eller en markering som en radio ( öka / minska ) Var kom vattnet från som rann ut på golvet.F Erica Wyse skrev:
Påfyllningen för värmesystemet/radiatorkretsen sitter ihop med bl.a. blandningsventilen för tappvarmvattnet.
Edit: påfyllningsventilen öppnas genom att vrida den medurs, stängs moturs, den är fullt öppen när den är vågrät.
Edit 2:
här ser man tydligt att påfyllningen går från blandningsventilens kallvattensida till returledningen på värmesystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: påfyllningsventilen öppnas genom att vrida den medurs, stängs moturs, den är fullt öppen när den är vågrät.
Edit 2:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här ser man tydligt att påfyllningen går från blandningsventilens kallvattensida till returledningen på värmesystemet.
Redigerat:

