16 236 läst ·
38 svar
16k läst
38 svar
Ny bergvärmepump till borrhål på 86 meter
S singer skrev:Jag har en IVT Greenline C7 installerad april 2001. Läser om att förr så underdimensionerade man värmepumparna. Hmm. Huset är en enplans ( 113m2 på planet) med hel inredd källare. Borrhålet är runt 150 m. Elförbrukningen varierar såklart beroende på vintrarna. Men snittet för de senaste 5 åren ligger runt 14000 KWh. Nu är BVP drygt 20 år och jag börjar att kolla på en ersättare. Pumpen funkar men likväl!
I samband med byte av pump så har jag även kikat på frikyla. Jag har fått en offert med förutom BVP även förberedelser för installation av ett frikyleaggregat. Offerten lyder som följer:
IVT Greenline HE C7 komplett utrustning med installation mot befintlig VVS/El, igångkörning, bortforsling gammal utrustning.
Installation avstick för frikyla på vind med rördragningar, styrkablar, isolering, ventiler, kondensledningar med håltagningar. Allt för att sedan bara koppla in frikyleaggregat.
Pris 99920:- efter ROT
Jag har samma situation som er. En Greenline C7 från 2001. Borrhål på 130m. Uppvärmd yta på ca 240 kvm, varav 50 kvm med lägre temp. Huset är från 1969 i lättbetong och mexisten. Ingen tilläggsisolering gjort. Vi förbrukar ca. 23000 kWh per år vilket vi tycker är mycket, så anledningen till byte är bl.a. att försöka få ner förbrukningen. Har fått offert från Nibe och IVT. Nibe offererade en Nibe S1255-3-12 kW. Offerten är på 103000 efter ROT. IVT offererade en Grenline HE C7. Den hamnade på 73000 efter ROT.F Fred vom Jupiter skrev:Jag har samma situation och samma planer. Till och med samma värmepump.
Tror du att den nya pumpen ger bättre effekt? Den ser ungefär likadan ut som den gamla, men har IVT kanske gjort någon produktutveckling?
Jag tänker nog köra pumpen tills den går sönder. Hoppas bara att det inte sker på julafton med -30 grader ute.
Det skiljer ju 30000, vilket ju är lite anmärkningsvärt.
Nibe sa att vårt 130m hål kan funka, men också att det finns risk för att det inte gör det, och att man då får kompletteringsborra. De trodde att vår förbrukning skulle minska avsevärt. IVT ville inte offerera en större och effektivare pump, då de trodde att det inte skulle bli någon bra effekt.
Frågan är ju vad man ska gå på
Frikyla har jag inte funderat på. Det kanske man ska göra?
Hur det kan skilja 30 tusen beror ju på att du har fått nibes premium märke , varvtalstyrd, trådlös wifi mm. Skulle du ta deras f1255 modell så sparas ett antal tusenlappar då det är samma chassi men trådad wifi å annan display bla. Skulle du ta f1245 8 kw som är en on off pump å kanske är mer lik ivt så blir det yttligare antal tusenlappar billigare. Å ska du spara något mer så tror jag att niben med sin varvtalsstyrning kan spara lite mer om borrhålet ger lite mer än vad man kan tro med sina 130m eller om man sätter in frikyla som kan värma borrhålet lite mer
Jo, det är klart att det är skillnad på pumpar. Det jag tycker är lite märkligt är att de tänker så olika. Frågan är ju om man kan motivera ett köp av en Nibe. De extra finesserna kostar ju så klart, men det är ju inte det viktigaste. Vi vill ju ha en bra pump för vårt hus med sänkt elförbrukning som mål. Satsar man 30000 extra så vill man ju gärna få ut något av det i mer än häftiga finesser. Att risken finns för att vi måste kompletteringsborra är ju klart, och då kostar det ju ganska mycket till. Det är ju frågan om man räknar hem det under den pumpens livstid?
Tänker lite kring frikyla och återförd energi till borran. Får man verkligen nytta av den återförda energin till borran? Om du har ett borrhål med vattenflöde, borde då inte vattenflödet "ta" med sig energin vidare. I bästa fall så hamnar energin i grannens borra! Kul för grannenV Vector skrev:Hur det kan skilja 30 tusen beror ju på att du har fått nibes premium märke , varvtalstyrd, trådlös wifi mm. Skulle du ta deras f1255 modell så sparas ett antal tusenlappar då det är samma chassi men trådad wifi å annan display bla. Skulle du ta f1245 8 kw som är en on off pump å kanske är mer lik ivt så blir det yttligare antal tusenlappar billigare. Å ska du spara något mer så tror jag att niben med sin varvtalsstyrning kan spara lite mer om borrhålet ger lite mer än vad man kan tro med sina 130m eller om man sätter in frikyla som kan värma borrhålet lite mer
Visst är det så att om du har bra flöde genom borrhål så är det svårt å lagra något men inget ont som för nå gott med sig.... du har då förmodligen bättre cop på bergvärmepumpen än om du skulle ha ett " normalt" 86m borrhål och om du kopplar in frikyla så har du där mer kyla att kyla kåken med
Nej det kan jag aldrig tro. Värma upp en berggrund! Hur gick det för Eviheat? Detta var ju deras paradgren.S singer skrev:
Hur "mycket" kyla man får ut beror såklart på flera olika parametrar. Hur varmt det är ute, Hur varmt du har inne, borrans djup. Finns det en formel för detta på samma sätt som för värmeberäkning?V Vector skrev:
När man byter pump till ett befintligt hål, så bör man ta en frekvensstyrd pump . Orsaken är att pumpen då kan anpassa sitt uttag från hålet. Vilket är bra.Du kan då ta max från hålet utan att det fryser.
Klicka här för att svara