Vet någon vad detta larm indikerar? Vad bör man göra för att felsöka?

Inverter alarm - id: 78837787, (29-0000-0004), klass A-larm (värmepump stoppas)

Vi har en Thermia Calibra, 1 1/2 år gammal.
https://www.thermia.se/varmepumpar/...mepumpar/calibra-bergvarmepump-jordvarmepump/

Att det är något med invertern förstår jag, men jag letar efter en larmlista / larmhandbok för att kunna felsöka men hittar inget.

Har ni kollat, så ingen säkring gått till pumpen? Om ni har 3 fas, kan det vara så enkelt att en fas saknas till värmepump. kvittera larm, funkar det inte, starta om pump och försök kvittera larm. annars har jag inte mycket mer tips, är inte duktig på thermia.

Man kan ju ringa firman som satt in den för tips på vad som kan vara fel. Högst troligt är det väl inverterfel å då blir väl det garantiärende

Bravida (som installerade bvp'n för 1 1/2 år sen) var här förra veckan och felsökte. Troligen är det något fel i en av lindningarna i kompressorn så de byter ut den nu på garantin från Thermia.

Jag hade möjligen kunnat se det via felkoderna inne i en annan del av systemet. Det går ju att låsa upp någon form av serviceläge. Där i kan m se stopporsaker m.m. och där angavs då överström ("overcurrent") som orsak.

/Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.