5 650 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Nibe eller Mitsubishi, hjälp??
Med en hydrobox får du bara värme till radiatorer eller golvvärme, ej varmvatten och behöver således en varmvattenberedare. Dock skapar det lite mer flexibilitet och ni kan säkert hitta en vvb med skaplig volym som klarar måtten.Turinna skrev:
Men hur funkar det då med Nibe-alternativet, utan hydroboxen? Hur får vi varmvatten till elementen då?C Carl Johansson skrev:
Jag hade inte valt en installatör med dåliga recensioner.
Även om de båda värmepumparna skulle vara kvalitetsmässigt lika så hade jag valt installatören med bra omdömen, även om det skulle innebära ett högre pris.
Många krånglande värmepumpar beror på undermåliga installationer, inte bristande produktkvalitet.
Även om de båda värmepumparna skulle vara kvalitetsmässigt lika så hade jag valt installatören med bra omdömen, även om det skulle innebära ett högre pris.
Många krånglande värmepumpar beror på undermåliga installationer, inte bristande produktkvalitet.
L lordi skrev:Jag hade inte valt en installatör med dåliga recensioner.
jag håller med! Tack
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Hade lätt valt en väl rekommenderad installatör och deras val av märke och modell efter att dom kikat på plats och sett alla förutsättningar.
Smidigast om något strular är att köpa installation och produkt av samma företag så det bara finns en part inblandad.
Smidigast om något strular är att köpa installation och produkt av samma företag så det bara finns en part inblandad.
Men även Nibe har gas från kompressorn. Doc så är deras gasrör mycket kortare då värmeväxlaren sitter i utedelen i stället för i innerdelen som mitsubitch har.Turinna skrev:
Risken för frysning är om du får strömavbrott då niben har radiatorvattnet utomhus. Eller om du får något fel på tex cirkulationspumpen på niben, då står vattnet stilla i utedelen och kan frysa.
Väldigt upplysande att även nibe använder gas i sina system!H H-Thomasson skrev:Men även Nibe har gas från kompressorn. Doc så är deras gasrör mycket kortare då värmeväxlaren sitter i utedelen i stället för i innerdelen som mitsubitch har.
Risken för frysning är om du får strömavbrott då niben har radiatorvattnet utomhus. Eller om du får något fel på tex cirkulationspumpen på niben, då står vattnet stilla i utedelen och kan frysa.
Du får ut vatten till elementen, ingen fara. Dock en liten rättelse, du kan mycket väl använda en hydrobox för att även göra varmvatten till en extern varmvattenberedare med en hydrobox.Turinna skrev:
Prata med en lokal installatör vad dom rekommenderar till er, men ni behöver inte vara rädda att vara begränsade till en viss inomhusdel.
Nibe erbjuder alla delar/ komponenter separat som behövs för ett system.
Klicka här för att svara