Turinna Turinna skrev:
Hydroboxen, detta är en sak jag inte fattar faktiskt.
Med Mitsubishin skulle vi ha en utedel, en hydrobox och en VVB kopplad till den.
Men med Niben kommer vi bara ha utedel och en kopplad VVB till den.
Vad gör hydroboxen och varför behövde vi den i ena fallet men inte i det andra?
Med en hydrobox får du bara värme till radiatorer eller golvvärme, ej varmvatten och behöver således en varmvattenberedare. Dock skapar det lite mer flexibilitet och ni kan säkert hitta en vvb med skaplig volym som klarar måtten.

• Gilla
Turinna
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Med en hydrobox får du bara värme till radiatorer eller golvvärme, ej varmvatten och behöver således en varmvattenberedare. Dock skapar det lite mer flexibilitet och ni kan säkert hitta en vvb med skaplig volym som klarar måtten.
Men hur funkar det då med Nibe-alternativet, utan hydroboxen? Hur får vi varmvatten till elementen då?

Det sitter en växelventil i innerdelen som kan växla uppvärmningen mellan varmvatten och värmevatten till radiatorerna.

• Gilla
Turinna
  • Laddar…
Jag hade inte valt en installatör med dåliga recensioner.
Även om de båda värmepumparna skulle vara kvalitetsmässigt lika så hade jag valt installatören med bra omdömen, även om det skulle innebära ett högre pris.

Många krånglande värmepumpar beror på undermåliga installationer, inte bristande produktkvalitet.

• Gilla
Turinna
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag hade inte valt en installatör med dåliga recensioner.
Även om de båda värmepumparna skulle vara kvalitetsmässigt lika så hade jag valt installatören med bra omdömen, även om det skulle innebära ett högre pris.

jag håller med! Tack

Många krånglande värmepumpar beror på undermåliga installationer, inte bristande produktkvalitet.

Hade lätt valt en väl rekommenderad installatör och deras val av märke och modell efter att dom kikat på plats och sett alla förutsättningar.
Smidigast om något strular är att köpa installation och produkt av samma företag så det bara finns en part inblandad.

• Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
H
Turinna Turinna skrev:
Enligt leverantören av Niben är det bättre effekt med vatten och att det värmer mer effektivt än gas och att gas ger bättre effekt vid kylning. Fattar grejen att undvika frysning i genomföringen, men man får väl isolera ordentligt...
Men även Nibe har gas från kompressorn. Doc så är deras gasrör mycket kortare då värmeväxlaren sitter i utedelen i stället för i innerdelen som mitsubitch har.
Risken för frysning är om du får strömavbrott då niben har radiatorvattnet utomhus. Eller om du får något fel på tex cirkulationspumpen på niben, då står vattnet stilla i utedelen och kan frysa.

P
H H-Thomasson skrev:
Men även Nibe har gas från kompressorn. Doc så är deras gasrör mycket kortare då värmeväxlaren sitter i utedelen i stället för i innerdelen som mitsubitch har.
Risken för frysning är om du får strömavbrott då niben har radiatorvattnet utomhus. Eller om du får något fel på tex cirkulationspumpen på niben, då står vattnet stilla i utedelen och kan frysa.
Väldigt upplysande att även nibe använder gas i sina system!

Turinna Turinna skrev:
Men hur funkar det då med Nibe-alternativet, utan hydroboxen? Hur får vi varmvatten till elementen då?
Du får ut vatten till elementen, ingen fara. Dock en liten rättelse, du kan mycket väl använda en hydrobox för att även göra varmvatten till en extern varmvattenberedare med en hydrobox.

Prata med en lokal installatör vad dom rekommenderar till er, men ni behöver inte vara rädda att vara begränsade till en viss inomhusdel.

Nibe erbjuder alla delar/ komponenter separat som behövs för ett system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.