12 672 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
Rör i krypgrund- får man göra såhär?
Sida 1 av 3
Håller på att konvertera vårt uppvärmningssystem från direktverkande el till vattenburet.
Vi har tagit in en firma som gör allt. Allt har gått jättebra, tills vi idag fick reda på att de inte kommer isolera rören i krypgrunden. Krypgrunden är ouppvärmd, men inte fritt ventilerad. Enligt företaget behöver man inte isolera rören eftersom det är ”rör-i-rör”. De menar att de gör helt rätt och tar på sig allt ansvar.
vi ringde bolaget som gör rören, och de menar att man inte alls kan ha de oisolerade i krypgrunden.
jag är dels mycket oroad över att vår energibesparing inte alls kommer bli så hög som vi räknat med. Men också att det leder till eventuella skador, tex förfrysning mm. Är det inte enligt branschstandard kanske det inte ens går på försäkringen om skador uppstår, eller blir problem vid ev. Försäljning av huset osv.
så tacksam för all hjälp/råd innan jag drar på stora trumman och avblåser hela jobbet i ren panik.
Vad roligt att äntligen skapat sin första egna tråd förresten! Grattis till mig!
Vi har tagit in en firma som gör allt. Allt har gått jättebra, tills vi idag fick reda på att de inte kommer isolera rören i krypgrunden. Krypgrunden är ouppvärmd, men inte fritt ventilerad. Enligt företaget behöver man inte isolera rören eftersom det är ”rör-i-rör”. De menar att de gör helt rätt och tar på sig allt ansvar.
vi ringde bolaget som gör rören, och de menar att man inte alls kan ha de oisolerade i krypgrunden.
jag är dels mycket oroad över att vår energibesparing inte alls kommer bli så hög som vi räknat med. Men också att det leder till eventuella skador, tex förfrysning mm. Är det inte enligt branschstandard kanske det inte ens går på försäkringen om skador uppstår, eller blir problem vid ev. Försäljning av huset osv.
så tacksam för all hjälp/råd innan jag drar på stora trumman och avblåser hela jobbet i ren panik.
Vad roligt att äntligen skapat sin första egna tråd förresten! Grattis till mig!
De är inte ensamma om tesen att inte isolera rör i krypgrund. En krypgrund får värme såväl uppifrån som underifrån på vintern, och väggen är ofta så låg att kylytan blir ganska begränsad. Med det vill jag säga att panik kan vara en överdriven reaktion men helt trygg kan man inte vara. Om rören ligger på mark kan det fungera 19 vintrar av 20 så högt upp som i Nordmaling vet jag av en grannes erfarenhet.Grymlan skrev:
Jag skulle valt att isolera ytterväggen i krypgrunden möjligen, gärna på utsidan.
Annan tråd i ämnet: https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-kall-och-varmattenroer-i-krypgrund.99362/
Redigerat:
Klart rören ska isoleras om tillverkaren anger så, men vad säger ditt avtal med rörfirman. Ingår det isolering utav rör?
Rörpulare isolerar sällan själva numera utan endast vid upphängning av rör (vid själva fästet) sen kommer en isolerare och kör resten
Rörpulare isolerar sällan själva numera utan endast vid upphängning av rör (vid själva fästet) sen kommer en isolerare och kör resten
M multix skrev:De är inte ensamma om tesen att inte isolera rör i krypgrund. En krypgrund får värme såväl uppifrån som underifrån på vintern, och väggen är ofta så låg att kylytan blir ganska begränsad. Med det vill jag säga att panik kan vara en överdriven reaktion men helt trygg kan man inte vara. Om rören ligger på mark kan det fungera 19 vintrar av 20 så högt upp som i Nordmaling vet jag av en grannes erfarenhet.
Jag skulle valt att isolera ytterväggen i krypgrunden möjligen, gärna på utsidan.
Annan tråd i ämnet: [länk]
Tack för bra tips och lugnande besked. Ska kika i tråden
Hej! I offerten står det att rördragning ingår, inget specifikt alls om hur. Det är lätt att vara efterklok, men jag borde absolut ha varit mer noggrann. Learning the hard and expensive way fyfan .D Danne213 skrev:
Jag har rör i min krypgrund. Jag isolerar inte rören utan jag ser till att övervaka temperaturen och skulle det mot förmodan krypa ner mot nollan kan jag dra igång en byggfläkt. Har strömmen gått så får jag tömma systemet. Finns både enkel tömning och spagat där nere.
I min krypgrund blir det aldrig kallare än 4-5 grader (Sthlm). Jag har stängt igen alla kattgluggar. Jag kanske inte ska säga aldrig men de senaste 4 åren har det aldrig varit kallare än 4-5 grader och då har jag ändå för mig att det varit -15 som lägst ute. Kanske om det är -15 i några veckor att krypgrunden kan krypa ner mot nollan. Vi får se…..
I min krypgrund blir det aldrig kallare än 4-5 grader (Sthlm). Jag har stängt igen alla kattgluggar. Jag kanske inte ska säga aldrig men de senaste 4 åren har det aldrig varit kallare än 4-5 grader och då har jag ändå för mig att det varit -15 som lägst ute. Kanske om det är -15 i några veckor att krypgrunden kan krypa ner mot nollan. Vi får se…..
tack för tips! I mitt fall kommer ju krypgrunden värmas upp med pga de oisolerade rören som läcker värme hehe. Borde inte frysa om det inte skulle vara strömlöst under lång tid.D Derbyboy skrev:Jag har rör i min krypgrund. Jag isolerar inte rören utan jag ser till att övervaka temperaturen och skulle det mot förmodan krypa ner mot nollan kan jag dra igång en byggfläkt. Har strömmen gått så får jag tömma systemet. Finns både enkel tömning och spagat där nere.
Såhär:
Om du har fast pris för jobbet och något annat inte är avtalat så kan du kräva att jobbet ska utföras fackmannamässigt. I det begreppet ingår att materialleverantörens anvisningar ska följas. Uppger leverantören att rören ska isoleras så får firman göra detta till det pris som avtalats, dvs det fasta priset.
Har du inte ett fast pris så kan du forfarande kräva att firman utför arbetet men du får ju då även betala extra för att få jobbet gjort.
Om du har fast pris för jobbet och något annat inte är avtalat så kan du kräva att jobbet ska utföras fackmannamässigt. I det begreppet ingår att materialleverantörens anvisningar ska följas. Uppger leverantören att rören ska isoleras så får firman göra detta till det pris som avtalats, dvs det fasta priset.
Har du inte ett fast pris så kan du forfarande kräva att firman utför arbetet men du får ju då även betala extra för att få jobbet gjort.
Jag skulle i alla fall isolera. Det kanske inte är några jättesummor i förlorad energi, men varför låta den gå om intet. Är det bergvärme så tillkommer ytterligare förluster då du kanske måste höja framledningstemperaturen för att kompensera => lägre verkningsgrad.
Isoleringen spelar ingen större roll för frysrisken. Cirkulerar det kommer det inte att frysa och cirkulerar det inte så hjälper det ändå inte med isolering om det blir minusgrader. Fryser det så får du nog inget av försäkringsbolaget vare sig det är isolerat eller inte, det räknas inte som riktigt ok att dra rör i en ouppvärmd krypgrund nu för tiden tydligen.
Isoleringen spelar ingen större roll för frysrisken. Cirkulerar det kommer det inte att frysa och cirkulerar det inte så hjälper det ändå inte med isolering om det blir minusgrader. Fryser det så får du nog inget av försäkringsbolaget vare sig det är isolerat eller inte, det räknas inte som riktigt ok att dra rör i en ouppvärmd krypgrund nu för tiden tydligen.
tack. Nu känner jag mig lite mer stärkt att kräva min rätt. Det är en jättestor investering, tråkigt att inte bli helt nöjd. Syftet var ju trots allt energibesparing, inte uppvärmning av krypgrund.D Derbyboy skrev:Såhär:
Låter galet tycker jag. Branschstandarden (https://tekniskisolering.se/wp-cont...ard-Teknisk-Isolering-2020-03-30-utgåva-1.pdf) rekommenderar isoleringsklass R6 för fördelningsledningar i värmesystem <= 55 °C i ouppvärmt biutrymme. En extremt stor skillnad mot att inte isolera alls.
Det finns färdigisolerade "rör-i-rör" att köpa.
Måste man dra allt i krypgrund?
Energimässigt är det bättre att försöka dra så mycket som möjligt på den varma sidan av konstruktionen.
Det kanske går att dra lite synliga rör inomhus? Dessa behöver inte isoleras, och en skicklig rörmokare kan dra det snyggt.
Måste man dra allt i krypgrund?
Energimässigt är det bättre att försöka dra så mycket som möjligt på den varma sidan av konstruktionen.
Det kanske går att dra lite synliga rör inomhus? Dessa behöver inte isoleras, och en skicklig rörmokare kan dra det snyggt.