16 943 läst ·
69 svar
17k läst
69 svar
Varför går inte kompressorn i min F470 fastän den behövs?
Denna inställning finns inte på min VP.Joens skrev:
Vet inte, jag har sett detta "fenomen" slumpmässigt när jag har haft något ärende i tvättstugan. Loggen på F470 består "bara" av temperaturer, känns inte som någon idé att försöka sej på en gissning. En gissning är ju ändå bara en gissning och (tycker jag iaf) ändå inget att arbeta vidare med.Joens skrev:
Loggen visar vad vp gör och den visar ev larm vet man inte vad det betyder är det (bara) siffror. Vet man så är det ett mycket bra hjälpmedel vid tex optimering av en vp men sånt håller vi ju inte på med i den här tråden.
Jo, den visar prio på vad den gör för något.
Symbolerna längst ner i serviceinfo.
Har man inte logg eller en massa info om temperaturer när det sker så kan man inte göra annat än att gissa.
Så då är det ingen ide att spekulera då med andra ord. Tills dess att du har det på logg, innan dess kan ingen säga vad som är fel.
Kolla vad du har för version på maskinen med.
Om man kollar på prion i loggarna så är den 20 hela tiden.
20 = varmvatten
Så det som är intressant är om behovet försvinner och det är därför kompressorn inte går eller om det är som så att det är något annat det beror på.
Symbolerna längst ner i serviceinfo.
Har man inte logg eller en massa info om temperaturer när det sker så kan man inte göra annat än att gissa.
Så då är det ingen ide att spekulera då med andra ord. Tills dess att du har det på logg, innan dess kan ingen säga vad som är fel.
Kolla vad du har för version på maskinen med.
Om man kollar på prion i loggarna så är den 20 hela tiden.
20 = varmvatten
Så det som är intressant är om behovet försvinner och det är därför kompressorn inte går eller om det är som så att det är något annat det beror på.
Man kan även använda den för att felsöka.smurfen72 skrev:
Det finns relästatus i loggen och då kan man lätt se vad som går vid det tillfället kompressorn stod stilla och på så vis kunna konstatera om den borde gå eller om den borde stå stilla.
Borde den gå men inte gör det så kan man titta i relästatusen och se om den har spänning eller inte.
Vilket den troligen inte har då det står "från" i kompressorstatus.
Så då ligger vi i skedet där kompressorn inte har tillåtelse att gå vid det tillfället.
För att kunna avgöra när detta är så behöver man ju en logg där den står stilla, annars blir det ju bara gissningar.
Så fram tills det finns information tillräckligt för att dra en slutsats så är allt bara gissningar.
I meny 3.1 finns åtta olika sidor, på en sida står texten "driftprioritering varmvatten", utan någon symbol. Men detta värde kan jag bara titta på, inte ändra.Joens skrev:
Dygnslogg finns i denna tråd, du är välkommen att ta del av den!Joens skrev:
Men om detta fenomen uppstod under detta dygn kan jag inte svara på, jag satt inte i tvättstugan och bevakade VP'n i 24 timmar.
"Display version" : 4046R4Joens skrev:
"Build Date" : Jul 5 2013
"Base Version" : 25
"Input verison" : 28
Ja, precis. Driftprio varmvatten. Och sedan har du en symbol i nederkant i form av en blå droppe.
Detta är inget du ska kunna ändra utan det är information enbart. Det visar vad maskinen gör för behov för tillfället. Detta ska du titta på när din kpr är från och den "borde" gå.
Visar den prio varmvatten/värme där så finns ett behov och då är det inte det som gör att den inte går.
Jag har tittat lite snabbt på din logg men har annat att göra än att sitta och fundera på den så jag har inte haft tid/ork att analysera den speciellt mycket. Speciellt när jag inte vet när/om det hände under detta dygnet.
Så logga vidare och när du ser det nästa gång, ta lite noteringar om tid och sedan efter någon timme eller dygn eller så kan du avsluta loggen så har du ett datum/tid att peka på där det är "fel".
Det finns en nyare version som du kan uppdatera till om du så önskar.
Detta är inget du ska kunna ändra utan det är information enbart. Det visar vad maskinen gör för behov för tillfället. Detta ska du titta på när din kpr är från och den "borde" gå.
Visar den prio varmvatten/värme där så finns ett behov och då är det inte det som gör att den inte går.
Jag har tittat lite snabbt på din logg men har annat att göra än att sitta och fundera på den så jag har inte haft tid/ork att analysera den speciellt mycket. Speciellt när jag inte vet när/om det hände under detta dygnet.
Så logga vidare och när du ser det nästa gång, ta lite noteringar om tid och sedan efter någon timme eller dygn eller så kan du avsluta loggen så har du ett datum/tid att peka på där det är "fel".
Det finns en nyare version som du kan uppdatera till om du så önskar.
Dags för dagens trådlyft och uppdatering :
VP'n tuffar och går fortfarande trots alla varningar i denna tråd. Enda underhållet har varit rengöring av till- och frånluftsfilter med tvål och vatten.
Uppgifter från min senaste elräkning : "Beräknad årsförbrukning : 7632 kWh"
(147kvm enplansvilla i Gävle med elvärme i fristående garage)
Jag har inte ens uppdaterat mjukvaran!

/Fridens!
VP'n tuffar och går fortfarande trots alla varningar i denna tråd. Enda underhållet har varit rengöring av till- och frånluftsfilter med tvål och vatten.
Uppgifter från min senaste elräkning : "Beräknad årsförbrukning : 7632 kWh"
(147kvm enplansvilla i Gävle med elvärme i fristående garage)
Jag har inte ens uppdaterat mjukvaran!
/Fridens!
Klicka här för att svara