Hej,

Jag har försökt läsa runt men blir inte klok så ställer frågan här.

Vi konverterar från direktverkande el till vattenburen golvvärme i hela huset på 180kvm.

Jag har fått en offert på en Nibe F1226-8 samt en Nibe UKW 100 ackumulator för 124 000kr efter ROT.
Jag har fått en offert på en IVT Geo8 för 148 000kr efter ROT.

Det är samma borrhålsdjup osv inkluderat i priset.

Så frågan är ifall IVT pumpen är så mycket mer värd än Nibe pumpen?

F1226-8 är en budgetmodell men det är bra att de lagt till en extra volymtank. Kan fungera väl om man inte är intresserad av senaste finesserna. Geo8 är varvtalsstyrd och mer tekniskt avancerad och kan anslutas via nätkabel för styrning via app.

Tack för svaret!

Jag är mest intresserad av en effektiv pump som kan värma upp mitt hus kostnadseffektivt och där jag slipper reparera pumpen titt som tätt.

Tekiska saker med flashiga displayer och smartphone appar är trevligt men det är inte det första jag letar efter.
Jag bor permanent i huset så behöver inte kunna fjärrstyra på det sättet. Vad är fördelen med de tekniska finesserna med Geo8an?

jag hade hellre gått på en 1245-8 än en 1226-8 1245 har bättre cirkpumpar och större växlare, de har nästan dubbla antalet plattor jämfört med 1226 växlarna.

Jag fick en offert från samma kille på F1245-8 nu på 150 000kr.
Så jämförbart pris som med IVT Geo 508.

Jag tror jag vet vilken jag lutar åt då men jag hör gärna er innan jag säger mitt svar så jag inte färgar svaren.

1245 är en mycket stabil pump, har själv kört min 6a i 11år inte kostat någoot i reparation än.

Förlåt jag skrev fel.

Offerten på NIBE F1245 var 134 000kr
IVT GEO 508: 143 000kr

Det är dessa två jag väljer mellan nu.

Hade det inte varit för den extra tanken som tar plats med F1245an så hade jag nog slagit till. Nu är jag lite osäker.

Tack för alla svaren! Jag valde en Nibe F1245-8 tillslut.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
M mutumba23 skrev:
Hej,

Jag har försökt läsa runt men blir inte klok så ställer frågan här.

Vi konverterar från direktverkande el till vattenburen golvvärme i hela huset på 180kvm.

Jag har fått en offert på en Nibe F1226-8 samt en Nibe UKW 100 ackumulator för 124 000kr efter ROT.
Jag har fått en offert på en IVT Geo8 för 148 000kr efter ROT.

Det är samma borrhålsdjup osv inkluderat i priset.

Så frågan är ifall IVT pumpen är så mycket mer värd än Nibe pumpen?
Nyfiken på vad ni ger för konverteringen? När är huset byggt osv? :)
Vill konvertera.. men blir radiatorer i sådana fall... hus 1973 med klassisk 70-talsplatta, för lite isolering med andra ord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.