Never ending story....
Vi har ju konstaterat i tråden att jag förmodligen har något problem med flödet i mitt system. De senaste dagarna har jag dessutom fått fler Alarm gällande Högtryck Pressostat, vilket bekräftar att någonting inte är korrekt.

Jag har som sagt långa slingor, men jag har flera av slingorna öppna hela tiden och de externa expansionspumparna går på max samt är monterade åt rätt håll :)
Smutsfiltret rensades för 2-3 veckor sedan.
Men finns det några smarta / enkla sätt att kolla så inte kondensorn är igensatt, att den inbyggda cirk.pumpen faktiskt går som den ska... eller något annat jag kan felsöka på egen hand.
Eller är det dags att ta in en kyltekniker eller VVS'are som felsöker varför flödet är så dåligt...

Bifogar bild på larm, larmlista samt excel-loggen när larmet löste ut, kl 00:58 och 12:23
Loggen ligger längst ner i inlägget
Värmesystemets kontrollpanel med alarm för högtryckspressostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display visar en larmlogg med flera högtryck pressostat larm för en värmepump.
Skapa konto

En tillägg. Sitter och läser manualen för pumpen och inser att jag kanske rensat "fel" smutsfilter.
Enligt manualen finns det ett smutsfilter i anslutning till förångaren. Jag har inte öppnat VP så att jag kommer åt förångaren eller komponenterna innuti. Jag rensade filtret på toppen på returen in, (se blå pil på bilden)

Finns det ett till smutsfilter och måste jag skruva ner hela fronten för att komma åt detta (nr 97 i manualen).
Värmepump med kopparledningar och komponenter, blå pil pekar på rensat smutsfilter på returledningen.
Skapa konto
Schematisk bild av värmepumpssystemets koppling med fokus på smutsfilter nr 97 och dess placering enligt manualen.
Skapa konto

Jag tror jag lokaliserade filter nr 97 enligt manualen på köldbärarsidan.
Har inte hunnit kolla filtret ännu, men jag antar att man bara slår av VP, stänger den stora ventilen i mitten här också... och sen skruvar ut och rengör filtret?!

Kan det vara det här filtret som faktiskt spökar för mig, eller vad refererar högtryck pressostat larmet till för flöde ? Flödet på VP framledning/retur eller flödet i köldbärare som är dåligt ?

Värmepumpssystem med märkt filter, rör och ventiler i ett teknikrum.
Skapa konto

Troligtvis inte om den inte ser ut som den visade tidigare ( filterboll ) Hela det kopplet är för att köra runt KB för avluftning vid start av VP . Normalt blir det inget skit i KB, är bara sprit+vatten i PEM-slangar.

Vi har ju i tråden tidigare konstaterat att jag har ganska dåligt flöde i mitt system.
Jag har nu varit i kontakt med installatören och vi misstänker att när den nya VP (CTC 16) installerades för 2-3 år sedan så monterade man 22mm kopparrör de 3 första metrarna på framledning och retur efter pumpen.
Jag har ju ganska långa ledningar '(20m) mellan pumpen i garaget och huset samt också relativt långa golvslingor.
Resten av systemet ligger på 28mm eller mer i rördimensioner (förutom golvslingorna då) och vi misstänker att den här 3m sträckan på 22mm kanske kan orsaka begränsningen i mitt system.

Är det någon annan på forumet som kör pump på runt 16kw och vilka rördimensioner kör ni på framledning och retur ?
Jag ska som sagt trycka dryga 1.8m3/h genom rören, så 22mm blir kanske för mycket strypning även om det bara är 3m?

J Josth skrev:
22 mm för 16 kW låter alldeles för klent om det är fråga om 55/45-system i alla fall. [länk]
Ja, det är ju ett rent golvvärme-system, så inga radiatorer.
Men det jag undrar över är ifall 3 meter 22mm kopparrör just vid inloppet/returen från VP kan skapa för högt mottryck. Resten av systemet är 28mm från den äldre pumpen som satt. Men när man installerade den nya pumpen gick man ner från 28 till 22 just vid pumpen.

Men jag håller med att 22mm känns snålt tilltaget för 16kw, men det är iochförsig vara 3m.
Men på andra sidan blir det ju inte sämre men att byta rören kommer ju såklart kosta en slant :)

HP-larm är till 90 % relaterat till dåligt flöde i värmesystemet.
Om filtret på köldbärarsidan är igensatt så resulterar det i LP-larm

L lordi skrev:
HP-larm är till 90 % relaterat till dåligt flöde i värmesystemet.
Om filtret på köldbärarsidan är igensatt så resulterar det i LP-larm
Jo, absolut. Det är redan konstaterat att mitt system har dåligt flöde. Men det kan vara många saker som gör att jag har dåligt flöde. Innan jag lägger order på att byta ut mina 3m 22mm rör invid VP tänkte jag vara kolla här ifall det skulle kunna vara en bidragande orsak till mitt dåliga flöde eller om jag borde leta vidare efter andra orsaker :)

V VallValle skrev:
Jo, absolut. Det är redan konstaterat att mitt system har dåligt flöde. Men det kan vara många saker som gör att jag har dåligt flöde. Innan jag lägger order på att byta ut mina 3m 22mm rör invid VP tänkte jag vara kolla här ifall det skulle kunna vara en bidragande orsak till mitt dåliga flöde eller om jag borde leta vidare efter andra orsaker :)
Det kan vara andra saker som påverkar. Du skriver att du har flera externa pumpar? Har du flera golvvärmeshuntar i systemet? Finns det även radiatorer?
Att köra externa pumpar på max är inte alltid en fördel, för man kan få det problemet att pumptrycket blir för högt i kretsen, så att huvudpumpen (den i VP) inte orkar skicka in flödet, speciellt om man har underdimensionerade rörledningar med stort tryckfall.

Kontrollera vad du har för temperaturskillnad mellan tillopp och retur. Till värmepumpen är det optimalt 7-8 grader , max 10.
I golvslingorna brukar man räkna med ca 3-4 grader.

Redigerat:
L lordi skrev:
Det kan vara andra saker som påverkar. Du skriver att du har flera externa pumpar? Har du flera golvvärmeshuntar i systemet? Finns det även radiatorer?
Att köra externa pumpar på max är inte alltid en fördel, för man kan få det problemet att pumptrycket blir för högt i kretsen, så att huvudpumpen (den i VP) inte orkar skicka in flödet, speciellt om man har underdimensionerade rörledningar med stort tryckfall.

Kontrollera vad du har för temperaturskillnad mellan tillopp och retur. Till värmepumpen är det optimalt 7-8 grader , max 10.
I golvslingorna brukar man räkna med ca 3-4 grader.
Ok, jag har nog svarat på dom flesta av dessa frågetecken tidigare i tråden. Redan konstaterat att jag har dåligt flöde både här i tråden men även via CTC då dom kollat mina loggar.
Jag har idag ett flöde på 1.0m3/h (enligt display alpha2 pump) vid -6 ute och alla golvslingor öppna.
Men enligt beräkningar borde jag ha ett flöde på 1.8m3/h för att täcka mitt energibehov.
Min fråga är om dessa 3m 22mm rör kan vara orsaken till det dåliga flödet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.