Hej på er,

Har en NIBE 1245 bergvärmepump som gått i 14 år. Fixad ett par gånger endast så skall inte klaga.... är ingen guru själv så lät NIBEs servicegubbe justera in den senast.

Upptäckte nu i våras att min elförbrukning gått upp med mer än vad temperaturen gått ner, även med hemmajobbande. Noterar att kompressorn går rätt mycket, mer än förr..... frågan är bara vilka värden som är OK? Mina ser ut såhär:

Drifttid kompressor 30720h (dvs grovt 6h per dag)
Antal kompressorstarter 112 233 (dvs grovt 20 per dygn)
Drifttid tillsats 1381h

Lätt chockad över antal starter så kollade jag senaste 24h..... japp exakt 20st nya starter vid utetemp på som kallast -5 grader.....

Funderar mest på om kompressorn börjar ta slut. Skär den normalt ihop eller kan den tappa effekt och skapa många starter av den anledningen?

Svårt att hitta ärlig expert i Stockholm när alla man frågar vill sälja på mig en ny pump....

/Niclas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.