Frånluftsvärmepumpen är vanlig i nya villor.
Frånluftsvärmepumpen har inte så hög verkningsgrad och man försöker göra den effektivare med större kompressor och effektivare utvinning av värme med minusgrader i frånluftkanalen mm.

Men man läser allt oftare om mera buller, mögel, dofter, vibrationer och eskalering av felfrekvens. Större behov av försäkringar och service. Kostnadsdrivande saker på FLVP som blir dyrare med all denna nya teknik.

Personligen anser jag att de körs så hårt att de inte kommer att hålla samma livslängd som den gamla FLVP generationen och räknat över tid inte gett några besparingar om den ökade effektiviteten äts upp av omkostnader.

Jag har en IVT490 som är 18 år och rullar än. Har servat och fixat det själv. Rengjort på sommaren, bytt slangar och någon tempgivare. Cirkulationspumpens drivdel 3 ggr och shuntregleringen (Esbe) en gång.

Men vill inte ha in en ny bullrig FLVP utan tänker mig en Luft-vatten med kompressorn ute, med allt magiskt i kompressordelen.
Så att bara kompressordelens uppvärmda varmvatten cirkulerar in till en inomhusdel med varmvatten och tillhörande elpatron i de fall varmvattnet skall höjas för listeriacykel eller lite kallare ute på vintern.

Allt det här finns ju på marknaden.

Men problemet är att få till en vetting ventilation och luftcirkulation och ta vara på värmen i frånluften.

FTX kan låta förfärligt. Många system låter mera än en bullrig frånluftvärmepump.
De är dyra och kräver mera underhåll än en frånluftvärmepump, typ filterbyten.

I min frånluftvärmepump har jag två filter och byter på 5 sekunder och fixar sedan filtret, dammsuger, tvättar och låter torka till nästa byte. IVT490 påminner när det är dags.

Någon som lyckats mecka ihop något bra? Det behöver inte vara samma fabrikat på Utedel, innedel, ventilation.

P
Okay det här säger ingenting precis som alla dina andra inlägg. Saknar du bekräftelse?

Hur mycket räknar du på att tjäna in med ett eget FTX system? Om man ska konvertera till luft/vattensystem. Så erbjuder väl firmorna en lämplig frånluftsfläkt som täcker in lämplig frånluftsventilation. Summan borde vara försumbar i förhållande på mot vad du tjänar in på luft/vattensystem kontra tidigare frånluftsvärmesystem. Då allt nytt har högre verkningsgrad mot vad de hade för 18 år sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.