Hej,
Behöver hjälp.
Nibe Fighter 360p har varit installerat sen 2010 i radhuset. Har senaste 3 åren haft hög förbrukning av el kwh och ändå inte haft så varmt. Det är golvvärme genom LK och radiatorer övre våningen.
Är helt novis men vill gärna lära mig.

Trycket har varit väldigt lågt senaste tiden, det ligger och pendlar mellan 0-0,5 bar.
Golvvärmet är på men det är inte så varmt hemma.

Har ni tips vad jag ska och kan göra innan man kontaktar service. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Nedan inställningar i panelen 24/11 14:00.
Temp VV givare 48,4
Temp. kompr.givare 32,1
Temp. elpatrongivare 37,0

Framledningstemp 35,8 (36) C
Kurvlutning 8,0
Förskj. Värmekurva 0

Förångningstemp 23,4 C
Avluftningstemperatur 23,3 C
Frånluftstemperatur 22,8 C
 
Hej! Fungerar kompressorn överhuvudtaget längre? Beroende på var i landet ni bor borde kompressorn gå hela tiden nu!?
 
  • Gilla
Seppe
  • Laddar…
komp verkar inte gå enligt temperaturm hetgasen lär vara högre än 32 grader, och suggasen kallare än 32
 
J Josth skrev:
Hej! Fungerar kompressorn överhuvudtaget längre? Beroende på var i landet ni bor borde kompressorn gå hela tiden nu!?
Den fungerar, den låter i allafall.
 
DonPablo R134a skrev:
komp verkar inte gå enligt temperaturm hetgasen lär vara högre än 32 grader, och suggasen kallare än 32
Förlåt men jag hänger inte med här.
 
1. Ditt tryck är lågt, fyll på med vatten till ca 1 bar. Tappar den trycket igen eller svänger upp och ner är det något tokigt.
2. Gick kompressorn när du avläste värdena i första posten? Om den gick, och inte precis startat, så är det också något tokigt där.
3. Ditt system är gammalt nog för att ställdonen till golvvärmen kan ha börjat ge upp. Sätt alla rumstermostater på max och verifiera att alla ställdonen öppnar sig, annars behöver de bytas ut eller plockas bort.
4. Får du värme i alla radiatorer?
 
  • Gilla
Seppe
  • Laddar…
J Jaif skrev:
1. Ditt tryck är lågt, fyll på med vatten till ca 1 bar. Tappar den trycket igen eller svänger upp och ner är det något tokigt.
2. Gick kompressorn när du avläste värdena i första posten? Om den gick, och inte precis startat, så är det också något tokigt där.
3. Ditt system är gammalt nog för att ställdonen till golvvärmen kan ha börjat ge upp. Sätt alla rumstermostater på max och verifiera att alla ställdonen öppnar sig, annars behöver de bytas ut eller plockas bort.
4. Får du värme i alla radiatorer?
1. Har testat men trycket går ned igen :(
2. Yes, den är på hela tiden.
3. Som det ser ut så fungera de. Se bilder.
4. Får värme men låg effekt fastän de är inställda på 9. Antagligen pga trycket.
 
  • Värmesystem med flera reglerventiler och tryckmätare, en del märkta med LK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutningar med termostatventiler märkta LK i en värmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerörsinstallation med tryckmätare som visar lågt tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Seppe Seppe skrev:
1. Har testat men trycket går ned igen :(
2. Yes, den är på hela tiden.
3. Som det ser ut så fungera de. Se bilder.
4. Får värme men låg effekt fastän de är inställda på 9. Antagligen pga trycket.
1. Då har du troligtvis något fel på expansionskärlet eller övertrycksventilen.
Märker du att det rinner ut vatten någonstans när du fyller på?
På expansionskärlet finns en luftnippel, samma som på bildäck, vad händer om du trycker på piggen i mitten? Kommer det luft, vatten eller ingenting?

2. Hur vet du att den kör? Vilken indikering går du på? För om det stämmer och du har de värdena så behöver du en ny kompressor.

3. Är det med alla rumstermostater på max? Tycker inte 5, 2 och 1 är tillräckligt öppna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.