9 063 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
S1255 12 KW - Elpatron går konstant
Tack ska testa detta!T tobben87 skrev:
Jag vet absolut inte om det hjälper men två grejer som är enkel att göra är att antingen stänga av vp i 10 min och låta det återstarta å räkna om alla värden eller göra en fabriksåterställning då går alla värden tillbaka till fabriksinställningar. Annars om ni inte fryser är att stänga av elpatron tillvidare å ser hur det utvecklas. Men nu när du kör egen kurva vad står det då på och sista grejer vad står beräknad framledningstemp på å vad skickar den ut för framledningstemp
Nu är det så att den i auto går efter ett delta t å justerar sig själv för att gå så effektivt som möjligt...T tobben87 skrev:
Tack, ska prova detta. Såhär ser det ut nu:V Vector skrev:Jag vet absolut inte om det hjälper men två grejer som är enkel att göra är att antingen stänga av vp i 10 min och låta det återstarta å räkna om alla värden eller göra en fabriksåterställning då går alla värden tillbaka till fabriksinställningar. Annars om ni inte fryser är att stänga av elpatron tillvidare å ser hur det utvecklas. Men nu när du kör egen kurva vad står det då på och sista grejer vad står beräknad framledningstemp på å vad skickar den ut för framledningstemp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig verkar det helt ologiskt.
Något är helt uppåt väggarna. Du har ett börvärde på 20 grader, vilket är rimligt eftersom du sänkt så mycket. Du har ett ärvärde på 20,7 men ändå en massa minus-gradminuter
Sen att innegivaren visar så konstigt värde är också helskumt, även om den är programmerad som icke styrande.
Jag skulle nog tanka ner ny programvara och installera om den. Är den nyinstallerad så skulle jag kontakta installatören och be dem titta på den eller skicka dit ett serviceombud.
Om du startar om den, nollställs gradminuterna då?
Sen att innegivaren visar så konstigt värde är också helskumt, även om den är programmerad som icke styrande.
Jag skulle nog tanka ner ny programvara och installera om den. Är den nyinstallerad så skulle jag kontakta installatören och be dem titta på den eller skicka dit ett serviceombud.
Om du startar om den, nollställs gradminuterna då?
Redigerat:
Varmare brine ut än in, om pumpen går kan du inte ha någon cirkulation på kretsen att tala om. Om pumpen går på höga varvtal, rensa filtret på KB.
1 månad efter installation ska man väl rensa KB slingan via filtret då den samlat upp en hel del partiklar från installationen. Är detta gjort?
Edit: såg ju bättre ut på första bilden i första posten. Pumpen gick nog inte vid senaste bilden.
1 månad efter installation ska man väl rensa KB slingan via filtret då den samlat upp en hel del partiklar från installationen. Är detta gjort?
Edit: såg ju bättre ut på första bilden i första posten. Pumpen gick nog inte vid senaste bilden.
Tack för alla tips. Jag åker hem och försöker fixa problemet idag. Ska koppla om (koppla bort om den är trasig) innegivaren BT50 och se om den ändå påverkar systemet på något sätt. Kommer också prova att nollställa till fabriksinställningar och rensa filtret. Om inte något av detta fungerar så verkar enda lösningen vara Nibe-tekniker, säkert fel på någon krets eller dylikt. Såhär ser status ut nu (pumpen går på 20%, elpatron 2KW, kurva 0, -9):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haft problem med vår bergvärmepump Nibe S1255 12 KW sen dag 1. Huset är 244 kvm med källarplan från 1971 och båda våningarna värms upp av radiatorer.
Största problemen är:
1. Elpatronen är nästan aktiverad konstant på 7 KW, se nedan:
Visa bilaga 574745
2. Framledningstemperaturen ligger på ca 65 grader nästan oavsett vilken kurva och förskjutning jag sätter.
Kan någon av er se några värden som inte verkar stämma? Jag har varit i kontakt med Nibe support men de hänvisar främst till min installatör. Min installatör kommer att felanmäla så att vi kan anlita Nibe-certifierad tekniker men vore såklart bra om det går att lösa själva.
Visa bilaga 574746
Edit: Jag är medveten om att inomhusgivaren visar helt fel värde men det ska inte spela någon roll då pumpen anpassar sig helt efter utetemperatur såsom den är inställd (i alla fall enligt Nibe-support).[/QUOTE]
Största problemen är:
1. Elpatronen är nästan aktiverad konstant på 7 KW, se nedan:
Visa bilaga 574745
2. Framledningstemperaturen ligger på ca 65 grader nästan oavsett vilken kurva och förskjutning jag sätter.
Kan någon av er se några värden som inte verkar stämma? Jag har varit i kontakt med Nibe support men de hänvisar främst till min installatör. Min installatör kommer att felanmäla så att vi kan anlita Nibe-certifierad tekniker men vore såklart bra om det går att lösa själva.
Visa bilaga 574746
Edit: Jag är medveten om att inomhusgivaren visar helt fel värde men det ska inte spela någon roll då pumpen anpassar sig helt efter utetemperatur såsom den är inställd (i alla fall enligt Nibe-support).[/QUOTE]
Tycker du ska kräva att din installatör kommer och åtgärdar problemet för så där ska han inte lämna en installation för du har garanti.Om du inte vill ha på engelska kan du ändra i meny 1/33 till svenska.S Sndzs skrev:Tack för alla tips. Jag åker hem och försöker fixa problemet idag. Ska koppla om (koppla bort om den är trasig) innegivaren BT50 och se om den ändå påverkar systemet på något sätt. Kommer också prova att nollställa till fabriksinställningar och rensa filtret. Om inte något av detta fungerar så verkar enda lösningen vara Nibe-tekniker, säkert fel på någon krets eller dylikt. Såhär ser status ut nu (pumpen går på 20%, elpatron 2KW, kurva 0, -9):
[bild]
[bild]
Jag tycker det ser helt galet ut. Framförallt din egen värmekurva. I mitt system som är en CTC LVVP har jag ställt in kurvan 58 grader och förskjutit den upp 3 grader. vilket motsvarar 61 grader vid -15 ute. Samtidigt har jag ställt maximal framledning till 60 grader så kurvan planar ut där vid lägre utetemperatur än -14 cirka. Det blir sällan kallare här.
Nu vet jag inte vid vilken temperatur NIBE anger sina kurvor men för ett hus från 1971 med originalradiatorer skulle jag förvänta mig 40-45 grader vid 0 ute. Din kurva är 33 grader vid -30 ute och dessutom förskjuten 9 grader ner vilket alltså skulle bli 24 grader. Det är helt galet. Du nämner att framledningen är 65 grader men hur mäts den? Fungerar cirkulationspumpen överhuvudtaget? Sitter givaren på rätt ställe? Den ska sitta på framledningen efter shunten (eller motsvarande).
Prova ställa in en förbestämd kurva istället. Jag hittar inga bra manualer på nätet (typiskt NIBE) men sikta på 40 grader vid 0 grader ute och 55 vid -15. Öppna samtliga termostater helt och räkna med att det tar ett dygn för att se resultatet av en ändring. Målet är normal innetemperatur i så många rum som möjligt utan att strypa termostaterna. Blir det för varmt eller för kallt i något rum så justera hellre flödet i elementet, inte termostaten. Brukar finnas en ventil på returledningen på elementen.
Nu vet jag inte vid vilken temperatur NIBE anger sina kurvor men för ett hus från 1971 med originalradiatorer skulle jag förvänta mig 40-45 grader vid 0 ute. Din kurva är 33 grader vid -30 ute och dessutom förskjuten 9 grader ner vilket alltså skulle bli 24 grader. Det är helt galet. Du nämner att framledningen är 65 grader men hur mäts den? Fungerar cirkulationspumpen överhuvudtaget? Sitter givaren på rätt ställe? Den ska sitta på framledningen efter shunten (eller motsvarande).
Prova ställa in en förbestämd kurva istället. Jag hittar inga bra manualer på nätet (typiskt NIBE) men sikta på 40 grader vid 0 grader ute och 55 vid -15. Öppna samtliga termostater helt och räkna med att det tar ett dygn för att se resultatet av en ändring. Målet är normal innetemperatur i så många rum som möjligt utan att strypa termostaterna. Blir det för varmt eller för kallt i något rum så justera hellre flödet i elementet, inte termostaten. Brukar finnas en ventil på returledningen på elementen.
Bra att det löste sig. Elpatronen bör dock vara tillåten att gå in vid behov.S Sndzs skrev:
Klicka här för att svara