2 231 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bergvärme går hela tiden
Värmer ca 500kvm med en ivt e14 med dubbelmantlad tank, elspetsberedare och olja som tillskott.
Bor inte där själv med skrivit ner lite driftstider och jag tycker det verkar som om den går 24/7...
Är börvärdet på värmebärare ut säg 42 så ligger pumpen på 39 och är det 52 så ligger den på 49.
När oljan går in så är driftstemp på ca 70grader från oljepannan och inte då heller slår den av.
Kollade när det var -7 ute och då hade jag kölbarare in +1.2 och ut -0.6
Har kollat när det är mycket kallare ute och det brukar vara ungefär där.
Spelar kanske ingen roll att pumpen går hela tiden? Men eftersom den kommer upp i temp när det är kallare ute så tycker jag att den borde komma upp i temp sen slå av ett tag?
Bor inte där själv med skrivit ner lite driftstider och jag tycker det verkar som om den går 24/7...
Är börvärdet på värmebärare ut säg 42 så ligger pumpen på 39 och är det 52 så ligger den på 49.
När oljan går in så är driftstemp på ca 70grader från oljepannan och inte då heller slår den av.
Kollade när det var -7 ute och då hade jag kölbarare in +1.2 och ut -0.6
Har kollat när det är mycket kallare ute och det brukar vara ungefär där.
Spelar kanske ingen roll att pumpen går hela tiden? Men eftersom den kommer upp i temp när det är kallare ute så tycker jag att den borde komma upp i temp sen slå av ett tag?
Vet inte exakt kvm men det är där ikring...C cpalm skrev:
Elen var ju rätt billig -01 (ja det var ju oljan också med dagens priser... Men några år innan så var det ju 4-5000 för en kubik
Är inte säker på att jag är med på vad du menar, men värmebärare ut är efter (åtminstone el-)tillskottet.nino skrev:
När pumpen uppnår börvärdet med kompressor + tillskott växlar den i första hand ner tillskottet. Först när kompressorn på egen hand uppnår börvärdet stannar den. Dvs. när man plockar ut mer än vad kompressorn kan ge så sker regleringen helt med tillskottet och kompressorn går kontinuerligt.
Detta med reservation för hur oljepannan är integrerad med pumpen.
Det är åtminstone så jag noterar att vår pump beter sig. Vi har ungefär samma yta som värms upp med en E17 (dock utan olja
Klicka här för att svara