Eltillskottet till vår luft-vatten pump går in tidigt och kör på maxinställningen 9kW samtidigt går kompressorn ner till ca 50% i kompressorhastigheten vilket ger enbart ca 7kW från kompressorn (max är 17 kW).
Stänger jag då manuellt av tillskottet, drar kompressorn igång och levererar nu plötsligt ca 15 kW.
Ovan siffror var vid en utetemperatur på 0 grader.
- Hur mkt effekt ska kompressorn kunna leverera vid 0 grader ute?
- Varför går eltillskottet in och samtidigt sänker kompressorhastigheten när kompressorn uppenbarligen har mer att ge?
Vi har även kallt inne, ca 17 grader trots att jag dragit upp önskad innertemperatur till 25 grader. Temperaturen går inte upp fast jag tillåter att eltillskottet går in. Vi har enbart utgivare installerad.
- Hur får vi upp värmen?
Ca 400 m2 som ska värmas upp - ingen golvvärme utan enbart en väldig massa stora vatten-radiatorer.
Tack på förhand för tips!
Stänger jag då manuellt av tillskottet, drar kompressorn igång och levererar nu plötsligt ca 15 kW.
Ovan siffror var vid en utetemperatur på 0 grader.
- Hur mkt effekt ska kompressorn kunna leverera vid 0 grader ute?
- Varför går eltillskottet in och samtidigt sänker kompressorhastigheten när kompressorn uppenbarligen har mer att ge?
Vi har även kallt inne, ca 17 grader trots att jag dragit upp önskad innertemperatur till 25 grader. Temperaturen går inte upp fast jag tillåter att eltillskottet går in. Vi har enbart utgivare installerad.
- Hur får vi upp värmen?
Ca 400 m2 som ska värmas upp - ingen golvvärme utan enbart en väldig massa stora vatten-radiatorer.
Tack på förhand för tips!
Vad har du för framledningstemperatur vid 0 grader? Kanske går effekttillskotet in för att tillverka varmvattnet som ofta kräver eltillskott för att komma upp i över 60 grader. Ibland tar det tid för kompressorn att arbeta upp till hög temperatur och då kanske pumpen är inställd på att gå in med el för att snabbare komma upp i temp.
Varför ni med 15 kW inte får varmt i huset har jag inget svar på. Är det en ny pump? Har den räckt förut?
Jag har en 405:a och den enda gången effekttillskottet gått in var när det var en iskaka istället för snö på baksidan av pumpen, vilket begränsade luftflödet.
Varför ni med 15 kW inte får varmt i huset har jag inget svar på. Är det en ny pump? Har den räckt förut?
Jag har en 405:a och den enda gången effekttillskottet gått in var när det var en iskaka istället för snö på baksidan av pumpen, vilket begränsade luftflödet.
Jag har kört en del tester under dagen och mystiken tätnar. Pumpen beter sig helt klart mysko. Har satt önskar innetemperatur på 25 grader för att få fart på systemet men vi ligger enbart på max ca 19 grader (var nere och vände på 15 grader vid ett tillfälle).
Då vi har en extra extern varmvattenberedare har jag kopplat ur den från IVT:n för att få bort en parameter.
1. Under natten kopplade jag även bort eltillskottet för att se hur den presterar med enbart kompressorn vid strax över noll grader ute:
Framledningstemperatur: 37 grader
Effekt kompressor: 15,6 kW
Kompressorhastighet: 100%
Effekt tillskott: 0 kW
2. Ändrade sedan så att eltillskottet kunde kopplas in vid behov. Den gick igång nästan direkt. Först på 3 kW, sedan 6 kW och slutligen 9 kW (som är vårt inställda max). Initialt låg effekten från kompressorn kvar på hög nivå:
...men i takt med att eltillskottet ökade i effekt, minskade effekten från kompressor samt kompressorhastigheten och slutade till slut på:
Framledningstemperatur: 41,5 grader
Effekt kompressor: 5,9 kW
Kompressorhastighet: 38%
Effekt tillskott: 9 kW
3. Stängde sedan av eltillskottet igen och mycket riktigt blev det nu fart på kompressorn igen:
Framledningstemperatur: 39 grader
Effekt kompressor: 15,8 kW
Verkar som att framledningstemperaturen stiger något när eltillskottet är igång på max. Har dock svårt att förstår varför den väljer att dra ner på effekten från kompressor till mindre än hälften av dessa fulla potential?
Huset vi bor i är stort (kanske 700 m2) med högt i tak. Dock är halva huset avstängt (alla radiatorer på frostsymbolen och de är i nuläget helt av). Boarean som ska värmas upp är som sagt ca 400 m2. Självklart kan vår pump vara underdimensionerad, men oavsett beter den väl sig skumt?
Vi har även en effektvakt installerad. Säkring är på 35 A.
Kan även tillägga att så fort temperaturen går upp mot en 7-10 grader (skulle jag tippa) är det väldigt bra fart på systemet utan tillskott - men under ca 5 grader börjar strulandet.
Då vi har en extra extern varmvattenberedare har jag kopplat ur den från IVT:n för att få bort en parameter.
1. Under natten kopplade jag även bort eltillskottet för att se hur den presterar med enbart kompressorn vid strax över noll grader ute:
Framledningstemperatur: 37 grader
Effekt kompressor: 15,6 kW
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
2. Ändrade sedan så att eltillskottet kunde kopplas in vid behov. Den gick igång nästan direkt. Först på 3 kW, sedan 6 kW och slutligen 9 kW (som är vårt inställda max). Initialt låg effekten från kompressorn kvar på hög nivå:
Logga in
Skapa konto
...men i takt med att eltillskottet ökade i effekt, minskade effekten från kompressor samt kompressorhastigheten och slutade till slut på:
Framledningstemperatur: 41,5 grader
Effekt kompressor: 5,9 kW
Kompressorhastighet: 38%
Effekt tillskott: 9 kW
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
3. Stängde sedan av eltillskottet igen och mycket riktigt blev det nu fart på kompressorn igen:
Framledningstemperatur: 39 grader
Effekt kompressor: 15,8 kW
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar som att framledningstemperaturen stiger något när eltillskottet är igång på max. Har dock svårt att förstår varför den väljer att dra ner på effekten från kompressor till mindre än hälften av dessa fulla potential?
Huset vi bor i är stort (kanske 700 m2) med högt i tak. Dock är halva huset avstängt (alla radiatorer på frostsymbolen och de är i nuläget helt av). Boarean som ska värmas upp är som sagt ca 400 m2. Självklart kan vår pump vara underdimensionerad, men oavsett beter den väl sig skumt?
Vi har även en effektvakt installerad. Säkring är på 35 A.
Kan även tillägga att så fort temperaturen går upp mot en 7-10 grader (skulle jag tippa) är det väldigt bra fart på systemet utan tillskott - men under ca 5 grader börjar strulandet.
Om kompressorn på 100 % bara orkar med att tillverkar 38 grader, och värmesystemet kräver högre temp så kommer nog tillskottet ta över för att få upp temperaturen. Men jag håller med om att det inte borde ta över fullständigt, men det finns säkert någon på forumet som kan detta bättre. Du kan även ringa IVT eller installatören och fråga om det ska vara så.
Men det känns spontant att pumpen är underdimensionerad för ditt hus, om det ligger i den delen av Sverige där temperaturen ofta ligger på minus. Om husets värmesystem är byggt utifrån hög framledning så kanske det blir svårt att värma upp det utan tillskott. Värmepumpen kan säkert göra 60 grader, men då med för låg effekt.
Men det känns spontant att pumpen är underdimensionerad för ditt hus, om det ligger i den delen av Sverige där temperaturen ofta ligger på minus. Om husets värmesystem är byggt utifrån hög framledning så kanske det blir svårt att värma upp det utan tillskott. Värmepumpen kan säkert göra 60 grader, men då med för låg effekt.
Kompressorn är på 17 kW och tillskottet kan som max gå in med 15 kW (har dock begränsat tillskottet till max 9 kW).
Huset ligger i Skåne.
Huset ligger i Skåne.
Klicka här för att svara