2 851 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Nyinflyttad i villa, hjälp...
Skulle tro att det är den mekaniska från luften med frisklufts ventiler som kan vara problemet. Går den rätt ska man omsätta luften x-antal gånger varje timme. Det vill säga att du drar in -7gradig luft som ska värmas upp till 21-23 grader. Vi hade samma problem men skaffade ftx-aggregat. Den tar vara på värmen från från luften och värmer upp till luften. Vi fick betydligt varmare inne luft + att det blev jämnare fördelat i huset. Tilllufts ventiler kräver nästan att man har element under som värmer upp luften. Som man hade förr innan golvvärme o luftvärme pumpar.
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Känns som en ordentlig rengöring kan vara nyckeln. Ska se om jag hittar något medel för ändamålet...MultiMan skrev:
Rengöring kan ha stor betydelse och något många slarvar med.
Efter nästan 4 år med en Mitsu FH35 så rev jag i år av kåpan och den långa fläkten. Trots rengöring av filterna var 14-dag, så var det riktigt skitigt bakom. Fläkthjulet var så bemängt att jag valde en liten flaskborste och rengjorde varje blad manuellt (600+). Förra vintern blev det problem att hålla huset varmt vid -18C, första vintern klarade den runt -22. Efter rengöring så har jag idag -18,3C, men pumpen klarar fortfarande att värma allt utom ett rum till 17-18C (mardrömshus med 8 dörröppningar och 8 rum, sk korshus). En stor förbättring. Behöver bara köra element i det bortersta rummet (180 graders vinkel och 3 dörrposter emellan).
C Comfort Thomas skrev:Inte ofta man hör någon som sparar något med att köra nattsänkning med luftvärmepumpar.
På morgonen när den ska få upp tempen igen så får kompressorn jobba hårdare med sämre verkningsgrad och brukar även vara som kallast tidig morgon så effekten blir sämre.
Ställ dom på 20-22 konstant med så hög fläkthastighet som ni står ut gör rent filtren med jämna mellanrum.
framgår dock inte vad det är för märke och modell på värmepumparna så det kanske är för klena grejer.
går åt en hel del energi till dom ytorna om det är lite halvdåligt isolerat så kanske inte är något fel på värmepumparna !
Funkar för mej iaf.The_Andy_Pandy skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...epumpar-tillbehor/varmepumpsrengoring-629360/
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Vår tvättstuga var verkligen svinkall på vintrarna förrut, 13 grader ish.
Det är en stor tvättstuga på 4x5 meter och elementet är pyttelitet så vi trodde att det var väl bara att gilla läget. Men sen i höstas (efter många år) fick jag för mig att fixa tätningslister till fönstret (det fanns inga visade det sig) samt att torktumlarens utblås inte hade något kallsrasskydd och röranslutningen var inte tät så det kom in mycket kall luft genom torktumlaren och bredvid röret till torktumlare. Efter detta åtgärdats håller tvättstugan 19 grader och jag antar att förbrukningen måste ha sjunkit också, men det kan jag inte kontrollera
Min poäng är att inläckande kall luft från fönster och andra genomföringar kan göra stor skillnad trots att det ser ut att vara små läckor.
Det är en stor tvättstuga på 4x5 meter och elementet är pyttelitet så vi trodde att det var väl bara att gilla läget. Men sen i höstas (efter många år) fick jag för mig att fixa tätningslister till fönstret (det fanns inga visade det sig) samt att torktumlarens utblås inte hade något kallsrasskydd och röranslutningen var inte tät så det kom in mycket kall luft genom torktumlaren och bredvid röret till torktumlare. Efter detta åtgärdats håller tvättstugan 19 grader och jag antar att förbrukningen måste ha sjunkit också, men det kan jag inte kontrollera
Min poäng är att inläckande kall luft från fönster och andra genomföringar kan göra stor skillnad trots att det ser ut att vara små läckor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden