Hej!!

Jag är ny här på forumet och tänkte inviga det med ett inlägg idag.

Det är så att jag nyligen flyttat in i ett nyproducerat radhus som har en frånluftsvärmepump i fabrikatet comfortzone med modell betäckning rx50.

Har ingen tidigare erfarenhet av värmepumpar så har lite funderingar.

Har vattenburen golvvärme på nedervåningen med vattenburna radiatorer på övervåningen.

Mitt problem är att det nu börjar bli kallare ute och jag har ställt in mina golvvärme reglage på 25 grader, samt på övervåningen står radiatorerna på fullt flöde. Men pumpen producerar ingen värme på displayen står det att lufttemperaturen är 24grader misstänker att det är därför den inte skickar ut nått. Den har ingen utgivare och styrs vad jag förstått efter inomhustemperaturen.

Hur gör jag för att öka kurvan för att kunna skjuta fram värme i både golvslingorna och i radiatorerna på övervåningen?

Tacksam för svar ni får gärna höra av er om ni behöver bilder eller dylikt för bättre översikt.

Tack på förhand
 
Hej! Rekommenderar att du läser igenom installationsmanualen som finns här: https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/Installationsmanual-RX35-50-65.pdf

Sammanfattningsvis så kan pumpen förses med utegivare och det går att ställa in huruvida pumpen agerar efter utegivaren med värmekurva eller efter innegivaren som enkel hustermostat. Men låt oss anta att du kör med innegivaren.

Innegivaren sitter i pumpens frånluftskanal och ger alltså en ungefärlig medeltemperatur för huset. Om pumpen är inställd på att styras efter innegivaren så får du pumpen att producera värmevatten genom att helt enkelt ställa in en önskad rumstemperatur som är högre än temperaturen som pumpen rapporterar, alternativt genom att ställa in en minimum returvattentemperatur som är något högre än rumstemp. Det är alltså temperaturen på det vattnet som kommer tillbaka från värmeslingan till pumpen.

Kurvan du frågar efter syftar antagligen på den värmekurva baserat på utetemperatur som man kan pilla med om pumpen har en utetemperaturgivare inkopplad och är inställd på att styras av den. Då producerar pumpen en konstant vattentemperatur baserat på utegivaren.

Att du har blandat golvvärme och radiatorer betyder med största sannolikhet att du har två olika vattenslingor med olika temperaturkontroll på vattnet, då elementvatten i regel ska vara varmare än golvvärmevatten. Det här styrs genom att värmepumpen producerar det varmare elementvattnet, och sedan sitter förutom elementen även ett golvvärmefördelarskåp med shunt på den slingan, där en shunt med cirkulationspump blandar ner vattnet till en lägre temperatur lämplig för golvvärme. Temperaturen på elementvattnet styrs i värmepumpen och temperaturen på golvvärmevattnet styrs på shunten - men elementvattnet måste givetvis vara minst lika varmt som den önskade golvvärmevattentemperaturen.

Om du vill titta på pumpens många mätvärden, temperatursensorer osv så går de att komma åt genom servicemenyn. Denna tillgängliggörs genom att gå till avancerade inställningar -> allmänna inställningar, men istället för att trycka på allmänna inställningar så håller du in knappen i 5 sekunder. Alla mätvärden finns sedan under mätningar -> givare.

Lycka till och återkom gärna med fler frågor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.