C
cpalm: [citat] Ha ha, WTF, snacka om dålig tajming... :surprised:
20 svar · 6,0k läst
Sthlm1891
Sthlm1891: Precis som @Rickard. trodde så var var det säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som var paj (rörisen sa att de brukar ge vika ganska snabbt). 5 september felsökte han och igår kom han och satte i en ny säkerhetsventil. Tack för att ni har engagerat er, och vilket öga av Rickard som genom min bild misstänkte rätt gällande vad som var felet!
12 svar · 2,9k läst
·
Logad
Logad: CTC har kanske uppmärksammat detta med senare modeller. Min i255 ser ut som gamla 1550 men med skillnaden att den kan växla mellan övre och undre tank. På så vis kan pumpen värma med fast kondensering i övre och flytande i nedre. Pumpen är nyare, en 610M som är varvtalsreglerad och kan pumpa upp till 60 grader. Jag har ställt in 55 grader i övre och framledningens börvärde + 6 grader
34 svar · 14,0k läst
P
Plutus: Man kollar förhoppningsvis tryck på kb och värmesystem. Kollar dt på kb värmesystem. Är de nogranna kollar de överhettning eller hetgastemperatur beroende på modell. Borde ta några minuter. Normalt behövs ingen tillsyn. Gör det själv. Skriv ner temperaturer så du har något att jämföra med nästa gång
1 svar · 2,0k läst
Joacimz
Joacimz: [citat] Har inte gjort någon hälsocheck. Gjorde en service för något år sedan i samband med byte av en tryckventil, men det är allt. Själklart kommer en ny pump vara mer energieffektiv, men det är inte något jag kan räkna hem, så jag kör nog så länge den håller.
10 svar · 2,9k läst
F
Fideliox: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/franluftsvarmepump/franluftsvarmepump-nibe-f730/p-1058488 Helt bisarra priser på 730. Undrar om det kommer gå ner när tillgången blir bättre.
1 svar · 1,8k läst
Viggenils
Viggenils: [citat] Nej, inget speciellt med rören ut från tanken. Är en kran på inkommande varmvatten från pumpen till tanken men den är ju självklart öppen..
10 svar · 2,0k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Räcker med ett tillfälligt WiFi för att ställa in ett schema som varje kväll/natt sätter igång grundvärme. Fjärren kan du sedan sätta fast på väggen tillgänglig för de som vill höja värmen. De flesta har väl i dagens samhälle sett en fjärrkontroll förut och borde lösa att trycka på ON. Om någon sedan glömmer att sätta pumpen i underhållsläge sedan så löser
8 svar · 1,0k läst
Nissens
Nissens: [citat] Dessutom kostar prenumerationen på NIBE:s länk ungefär som en extra elräkning om året… Jag har en äldre värmepump där jag installerat en kontaktor som styrs av en plejdpuck. Så nu styr jag värmepumpen precis som jag vill. Dock kollar jag programmeringen varje dag så att den träffar lågpriset rätt. Det tar någon minut. Materialet som går åt kostar knappt 2500:- om du
1 svar · 2,5k läst
philsson87
philsson87: [citat] Detta gissar jag gäller när man har "el" (llvp) som ända värmekälla? Jag planerar att växla mellan llvp och pellets vilket borde gå att göra i en handvändning (av med luftvärmepumpen, på med cirkulationspumpen och tvärt om)
10 svar · 3,2k läst
A
Axel Svensson: [citat] Fördel mot det tidigare expansionskärlet är att det nya sjunker saktare. Det gamla gick från 1,0 till 0 på 12 timmar.
6 svar · 1,6k läst
·
J
Josth: Tyvärr känner jag inte till något sätt att göra reset om det ny hade hjälpt. Kan ju titta efter dåliga kondensatorer som en chansning. Nytt styrkort https://www.eldkraft.se/produkt/Kretskort-F310-Nibe. Tyvärr har priset gått upp ganska mycket senaste året.
14 svar · 3,6k läst
·
ARJU
ARJU: Se till att fixa ett litet tak så vatten inte droppar på plattorna och stänker upp på fasaden. Vill du bygga en låda därefter, förstår jag inte syftet med, men visst kan du göra det. Tänk bara på att lämna tillräckligt öppet för att tillåta ventilation så du inte kapslar in fukt.
3 svar · 872 läst
·
J
Josth: Fel på påfyllningsventilen till värmesystemet? I värsta fall rosthål mellan inre och yttre manteln i tanken?
1 svar · 1,8k läst
J
Jörgen Nygård Palm: Hej! Tack för ditt svar. Det är ungefär så jag misstänkte, att det inte lönar sig att försöka styra kompressorn. Verkar rimligt. Ändå finns det smarta innetermostater som ska gå att ansluta till den. Men som du skriver är det nog så att resultatet av det inte är värt att installera. mvh jörgen [citat]
2 svar · 1,6k läst
O
olofh: Batteriet i den trådlösa rumsgivaren till vår ecodan hade tagit slut så tog ut dom och satte i nya. Men då ville den inte funka så slutade med att jag parade om den. Men nu visar den bara den temp jag ställer in, inte aktuell rumstemp. Aktuell rumstemp syntes alltid innan i den nedre raden. någon som vet vad som hänt? [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
B
Bylow: Motsvarar 10 på rumstempraturpåverkan att den går 100% på innergivaren? Gäller en Ivt premiumline eq
0 svar · 738 läst
Fe1l
Fe1l: [citat] Nu har vi en 12, det var en annan som installerade den och tyckte det var lite overkill. Vet dock inte riktigt vilka problem det skulle kunna ställa till med. För det där med att bygga ut lär nu dröjja ett tag Funkar iallafall hittills bra. Det enda jag reagerar på är att när den gör varmvatten så låter kompressorn mer än jag hade föreställt mig. Men det kanske är så.
21 svar · 14,5k läst
A
AndersS: Det fixar du, när du hittar menyn är det bara att justera.
10 svar · 3,9k läst
F
Fideliox: Hej, har fått offert på 118 000kr för en iTech 8 och en annan för Vitocal 222 s för 116 000kr. SCOP är ganska lika för hög temp (har vatten radiatorer) i medelklimat. Thermian har 3.23 och Viessmann har 3.21. Vad finns det mer att tänka på i detta valet? I framtiden vill jag även skaffa solceller t ex, behöver jag någon särskild dockning då?
0 svar · 1,1k läst
A
Argastesnickaren: Golvvärme är trögt. En diff på en halv grad är inget konstigt. Är det varmt ute under dagen så shuntar pumpen inte ut någon värme, när natten sen kommer och det blir kallare ute så hinner inte värmen med att värma upp golven innan det är dax att sänka värmen för att det blir varmt ute.
1 svar · 1,1k läst
T
tobbetk: Vad har du för temperatur på GT8 och GT9 när den kör värme ? :thinking:
17 svar · 4,1k läst
J
Josth: Hej! Du får följa upp om det verkar bli mycket start/stopp på värmepumpen p.g.a. termostaterna. Spjället ska normalt vara stängt när man inte eldar.
1 svar · 689 läst
K
Karl Johan Josefsson: Hallå! Jag har haft lite problem med min Aquaes 480 installerad 1995. Trycket sjönk efter påfyllnad och trots avluftning. Jag pumpade upp expansionskärlet till 0.5bar och fyllde upp systemet igen till ca 1.5 bar ser ut att hålla tryck bättre. Men nu läcker det från vad jag tror är elpatronen/elvärmaren. Droppar/rinner långsamt från några av muttrarna. Se bifogad bild och gula
0 svar · 742 läst
·
F
Fideliox: [citat] Japp, vi har bestämt oss för LVVP men inte vilken. Tar in offerter as we speak. Veissmann Vitocal 222 s för 115 000kr har jag fått än så länge.
6 svar · 3,2k läst
Y
YuGi: Tack för bra svar. Har inte fattat det där med värmekurva förut men tror jag förstår nu
6 svar · 4,9k läst
·
J
juanxxx: [bild] Enligt fabriksinställningarna så är VV 45grad och diff 5 grader. Ska jag prova VV 43 och diff 5 grader ett tag kanske?
15 svar · 7,1k läst
·
B
Bengt Alverborg: [citat] Då låter det ännu mer energieffektivt att bara värma varmvattnet en gång, när det är billigt. Just nu har jag inställt att inget varmvatten ska värmas mellan 07:00-03:00 alla dagar, och hittills har ingen i familjen klagat. :D
25 svar · 6,4k läst
·
FrökenFunkis
FrökenFunkis: Vi har köpt ett landställe där vi skulle vilja styra värmepannan remote. Helst värma upp det när elen är som billigast på natten. Målet är alltså att koppla ihop den med TIbber så uppvärmningen kan bli lika smart som laddning av vår elbil hemma. Värmepannan är en Ecodan (Inomhusdel: EHST20C-YM9C & Utomhusdel: PUHZ-SW75VHA). Den kan tydligen kopplas upp på wifi genom en app:
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.