710 läst ·
3 svar
710 läst
3 svar
Aktuellt med bergvärme?
Funderar på om bergvärme öht kan vara aktuellt för vårt hus eller om jag ska satsa på fler solpaneler istället.
Huset är från 1922, tillbyggt i flera omgångar varför planlösningen inte är optimal i värmespridningshänseende. Totalt 135 m2 fördelat på 85 i nedre och 50 i övre plan.
Totalförbrukning 15000KWh varav uppskattningsvis 8-9000 är för uppvärmning.
Luft/luft-värmepump.
Centralt placerad vedkamin.
Solpaneler som på årsbasis ger ca 7000 KWh (inte avräknat på totalen).
Övrig uppvärmning sker med direktverkande el men det är bara 4-5 element som används. Elslingor i golvet på badrummet.
Att installera bergvärme skulle ju innebära en total konvertering då vi varken har pump eller vattenburna radiatorer idag.
Vi har inte haft sjukt höga elräkningar historiskt, snittat 2500kr/mån med toppar på kanske 3500 en vintermånad (20A huvudsäkring som driver på lite).
Är bergvärme öht något att börja grotta in sig i eller kommer investeringen vara för stor? Ett alternativ är ju att dubblera antalet solpaneler (har ett garage som jag kan sätta på) och på det sättet komma upp i nuvarande årsförbrukning) men på några års sikt har vi säkert en elbil också.
Någon input på om jag ska lägga bv åt sidan eller be någon räkna på det?
Huset är från 1922, tillbyggt i flera omgångar varför planlösningen inte är optimal i värmespridningshänseende. Totalt 135 m2 fördelat på 85 i nedre och 50 i övre plan.
Totalförbrukning 15000KWh varav uppskattningsvis 8-9000 är för uppvärmning.
Luft/luft-värmepump.
Centralt placerad vedkamin.
Solpaneler som på årsbasis ger ca 7000 KWh (inte avräknat på totalen).
Övrig uppvärmning sker med direktverkande el men det är bara 4-5 element som används. Elslingor i golvet på badrummet.
Att installera bergvärme skulle ju innebära en total konvertering då vi varken har pump eller vattenburna radiatorer idag.
Vi har inte haft sjukt höga elräkningar historiskt, snittat 2500kr/mån med toppar på kanske 3500 en vintermånad (20A huvudsäkring som driver på lite).
Är bergvärme öht något att börja grotta in sig i eller kommer investeringen vara för stor? Ett alternativ är ju att dubblera antalet solpaneler (har ett garage som jag kan sätta på) och på det sättet komma upp i nuvarande årsförbrukning) men på några års sikt har vi säkert en elbil också.
Någon input på om jag ska lägga bv åt sidan eller be någon räkna på det?
Absolut be någon räkna på det och göra energikalkyler med bergvärme och luftvattenvärmepump. Om husets läge är hyfsat bra stiger värdet med ett väldesignat vattenburet värmesystem men det tar väldigt många år innan man tjänat in konverteringen med driftskostnaden när huset redan har en ganska låg förbrukning. Vet ni totalförbrukningen innan ni skaffade luftluftvärmepumpen?
Vi hann bo i huset ganska exakt ett år innan vp installerades. Men under den tiden byggdes också huset ut med 40 m2.J Josth skrev:Absolut be någon räkna på det och göra energikalkyler med bergvärme och luftvattenvärmepump. Om husets läge är hyfsat bra stiger värdet med ett väldesignat vattenburet värmesystem men det tar väldigt många år innan man tjänat in konverteringen med driftskostnaden när huset redan har en ganska låg förbrukning. Vet ni totalförbrukningen innan ni skaffade luftluftvärmepumpen?
Elförbrukningen i reella tal sjönk från 21000KWh till 15000 efter vp-installationen vilket också hållit i sig i tio år.
Pga husets ålder och beräknade u-värde fick vi isolera aset i den nya delen men med tanke på att vi byggde ut med nästan 50% så är det väl inte rättvist mot vp att säga att den bara sänkte 6000KWh (knappa 30%).
Klicka här för att svara