Hej på er,

Har lite funderingar gällande vår värmepump och behöver lite hjälp:

Vi köpte vårt hus 2019 med nuvarande värmepump och installerade vattenburen golvvärme i hela huset( det var radiatorer innan).

När jag nu tittar igenom menyerna på VP’n så hittade jag de totala drift timmarna samt el tillskottet samt läste manualen men blev ännu mer förvirrad.

VP’n är installerad i huset sedan 2004 alltså har det gått 18år men när jag tittar i totala drift timmar så står den på -5098timmar. Det står i manualen att timmarna som vissas är sedan pumpen installerades som ny… Ok så med andra ord så har pumpen varit igång 211 dagar på 18 år, alltså 11dagar per år och 0,75 timmar i snitt per dag?

Sedan kommer vi till tillskottet och där står det att den har varit igång 3500timmar?! Kan det verkligen stämma i förhållande till de totala driftimmarna?! Felinställd med för varmt i radiatorerna från förra ägaren?

Tittade även på % enheterna för tillskottet som man hittar i menyn och där stod det 13% på VV och 87% för radiatorerna? Är det också statistik sedan 18 år tillbaka?

Är det rimliga värden? Och vad bör jag göra jag titta efter för att säkerställa att VP’n är rätt inställd med nuvarande förutsättningar då?

Tack på förhand

Drifttidsräknaren nollas efter 65535 timmar och börjar räkna minus, så din kompressor har gått 65535 + 5098 timmar.

K
M -MaH- skrev:
Drifttidsräknaren nollas efter 65535 timmar och börjar räkna minus, så din kompressor har gått 65535 + 5098 timmar.
Den går väl upp till 32768, sen börjar den från -32768 och räknar ner till 0.
Då drifttiden borde vara (-5098)+65535=60437h. Det ger 3357h/år.

Angående tillskottet är det nog normalt, knappt 200h per år.. Förr dimensionerade man för 70% effekttäckning och elpatron stöttade resten. Fram tills idag dimensionerade man annorlunda. Framöver skulle jag inte bli förvånad om man dimensionerar för 200% effekttäckning för att kunna jobba in värmen på natten.

K KjellTimell skrev:
Den går väl upp till 32768, sen börjar den från -32768 och räknar ner till 0.
Då drifttiden borde vara (-5098)+65535=60437h. Det ger 3357h/år.

Angående tillskottet är det nog normalt, knappt 200h per år.. Förr dimensionerade man för 70% effekttäckning och elpatron stöttade resten. Fram tills idag dimensionerade man annorlunda. Framöver skulle jag inte bli förvånad om man dimensionerar för 200% effekttäckning för att kunna jobba in värmen på natten.
Stämmer, 65k - visat värde. Verkar vara en väl dimensionerad VP, dem flesta tillverkare brukade uppge 80 000 timmar efter 20 år drift.
Statistiken för fördelningen stämmer också bra, varmvatten brukar vara 10-15% av total energiförbrukning.

Ok så med andra ord behöver jag inte vara orolig att det är något galet med VP’n

P
Roade mig med att kolla vår pump som jämförelse. Installerad 2005. Uppvärmd yta ca 225 kvm. Byggt 1929 1 1/2 plan med källare i Huddinge. IVT HT+ 9. Display på värmepump som visar drifttiden "14552 tim" med knappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmepump med inställningar för uppvärmning, 27% VV och 73% RAD.
Skapa konto
Display på en IVT värmepump som visar texten "Tillskott tim 345tim".
Skapa konto
Display på en IVT värmepump som visar 'Tillskott VV–RAD: 92% VV 8% RAD'.
Skapa konto

Ok då har jag en annan ”dum” fråga, om det nu har ”endast” används 3500timmar el tillskott på 18 år alltså runt de 220timmarna per år och VP’n har en effekt på 9kw, är det alltså själva kompressorn som förbrukar den stora delen av värmekostnaden på vintern

D Dino84 skrev:
Ok då har jag en annan ”dum” fråga, om det nu har ”endast” används 3500timmar el tillskott på 18 år alltså runt de 220timmarna per år och VP’n har en effekt på 9kw, är det alltså själva kompressorn som förbrukar den stora delen av värmekostnaden på vintern
Självklart är det så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.