Vad ska man koppla upp sin flvp med?

• Antal röster
    2
Vill kunna fjärravläsa min gamla frånluftvärmepump med jordvärmedel, en IVT 695 Twin (Rego 455).
Om man vill ha funktionalitet om att fjärravläsa samt kunna ändra parametrar och ta ut statistik, vilket ska man köra på? Easyserv, husdata eller annat?

• Gilla
Paison
  • Laddar…
Kan någon av dom ändra pumpens inställningar? Husdata kan det inte vad jag vet.

Jasså kan det inte, nej jag är inte säker, Fick intrycket att det går att ändra inställningar när jag läste på deras hemsida, men dessa system kanske är ren övervakning då?

K
Jo, husdata kan ändra inställningar. Olika beroende på pump. Ställ frågan till Husdata, vad som går att göra med din pump. Här är min IVT BVP med rego637, kan justera kurva, finjustering o lite annat.

Jag har Husdata H60.

• Skärmdump av Husdata interface med temperatur- och systeminställningar för en IVT värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Snyggt! Det är H60 som är aktuellt här med.

Läs manualen för H60 och din regovariant. Vad jag vet kan den bara läsa information från styrdatorn på 4xxx.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läs manualen för H60 och din regovariant. Vad jag vet kan den bara läsa information från styrdatorn på 4xxx.
Har lusläst nu på användarhandledningen online, framgår inte specifikt för de olika modellerna av pump eller Rego.

K KjellTimell skrev:
Jo, husdata kan ändra inställningar.
Nej. Inte på alla pumpar. Kollar man motsvarande bild för Rego 4xxx så ser den ut så här:

Skärmdump av en tabell med indexkoder, namn och värden för olika delar av en värmepump, inget justerbart externt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs, inget där som är nåt man kan ändra utifrån.

Ajdå. Undrar om Easysserv kan ändra inställningar, eller om begränsningen ligger i Rego 4x?

Begränsningen ligger i Regon. Porten man kopplar in sig på är en debuggport där styrsystemet skriver ut alla värden på givare och relän. Men det läser ingenting därifrån.
Vill man påverka pumpen på nåt sätt så får man göra det genom att modifiera signalen från t ex utegivaren som Ngenic gör med sitt styr.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
useless useless skrev:
Begränsningen ligger i Regon. Porten man kopplar in sig på är en debuggport där styrsystemet skriver ut alla värden på givare och relän. Men det läser ingenting därifrån.
Vill man påverka pumpen på nåt sätt så får man göra det genom att modifiera signalen från t ex utegivaren som Ngenic gör med sitt styr.
Är det samma port som används av både Easyserv och husdata?

Jag har ingen koll på Easyserv, men det borde @Per Ola Persson kunna svara på.

Ser att husdata är kompatibelt med Homey med, klart ett plus. Får ingen bra respons av Easyserv tyvärr, så svårt att veta vad som går och inte med de. Väntar på svar om det går att styra några funktioner genom Easyserv med Rego 4x samt om de har någon smart-home-koppling.

Fick svar från Easyserv nu, de arbetar på en smart-home koppling av något slag. Dessvärre verkar inte de likt husdata inte heller kunna ändra några inställningar på IVT 490 och 690, endast läsa värden.
Med de svaren så lutar det åt husdata som då den redan har koppling mot Homey samt är runt halva priset. Ska läsa på lite mer innan jag slår till.

Kan man kvittera larm via husdata?
Får låg pressostat lite då och då och det vore fint att få en notis i mobilen och kunna kvittera larmet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.