Sedan några dagar har vår BVP börjat bete sig. Den startar kompressorn ungefär var tjugonde minut för att göra varmvatten, för att sedan stanna igen efter ca 2-3 minuter. Tempgivarna i pumpen rapporterar värden som den inte riktigt borde starta för om jag förstått det hela rätt. Starten var plötslig, när jag stängde av kylningen, men jag vet faktiskt inte exakt hur länge detta har pågått. Det lustiga är att om man blockerar värmeproduktion (vilket jag gör när jag kör kyla, via ett externt relä) så slutar pumpen göra varmvatten var tjugonde minut. Inga problem med varmvattentillgång i något av lägena. Eftersom det har varit så varmt så länge så vet jag inte exakt när detta började eftersom jag inte loggat elförbrukning längre bak än början av juli (det var så jag upptäckte starterna). Det ändrade ingenting att växla läge på vattenproduktionen från komfort till ekonomi, vilket ändrar start- och stopptemperaturerna (45/50 resp 40/45) mer än att det blev en liten paus där kompressorn inte startade, antagligen pga att temperaturgränserna sänktes.
Jag har inte upptäckt något läckage och vattenmätaren står bomstill när jag kollar en längre tid, så jag misstänker inte något varmvattenläckage som kontinuerligt skulle fylla på kallvatten.
Parallellt med detta började jag se över värmesystemet och upptäckte att jag hade tappat trycket, nästan till 0 bar. Jag vet inte om det är relaterat. Fyllde på till 1 bar och upptäckte att kretsen tappar 0,2 bar på 1 dygn. Just nu försöker jag sektionera värmesystemet och lista ut var det läcker (och ber en stilla bön att det inte är någon golvvärmeslang). Detta är ett definitivt ett nytt problem, möjligen efter byte av rör och radiatorer i två rum, eller installation av radiator i garaget. Jag är osäker på om de två problemen är relaterade.
Efter massor av googlande konstaterade jag att växelventilen verkar vara en svag punkt. Öppnade och tittade, den verkar röra sig som den ska. Jag tvingade också igång värmeproduktion och det blir varmt på rätt ledningar så där verkar det fungera som det ska.
Nu har jag ändrat spannet på varmvattentemperaturen så att den ska starta vid 40 grader och stoppa vid 50 (tidigare 45/50). Dessutom loggar jag med USB-minne sedan två dagar och ska vänta ut denna senaste ändring innan jag rycker minnet och försöker analysera loggarna.
Är det någon som har några bra idéer? En trasig BVP är liksom inte riktigt vad man vill ha i dessa tider.
Kan det vara så enkelt att kompressorn alltid har startat var tjugonde minut? Det blir 72 kompressorstarter per dygn vilket för mig är helt absurdt.
Jag har inte upptäckt något läckage och vattenmätaren står bomstill när jag kollar en längre tid, så jag misstänker inte något varmvattenläckage som kontinuerligt skulle fylla på kallvatten.
Parallellt med detta började jag se över värmesystemet och upptäckte att jag hade tappat trycket, nästan till 0 bar. Jag vet inte om det är relaterat. Fyllde på till 1 bar och upptäckte att kretsen tappar 0,2 bar på 1 dygn. Just nu försöker jag sektionera värmesystemet och lista ut var det läcker (och ber en stilla bön att det inte är någon golvvärmeslang). Detta är ett definitivt ett nytt problem, möjligen efter byte av rör och radiatorer i två rum, eller installation av radiator i garaget. Jag är osäker på om de två problemen är relaterade.
Efter massor av googlande konstaterade jag att växelventilen verkar vara en svag punkt. Öppnade och tittade, den verkar röra sig som den ska. Jag tvingade också igång värmeproduktion och det blir varmt på rätt ledningar så där verkar det fungera som det ska.
Nu har jag ändrat spannet på varmvattentemperaturen så att den ska starta vid 40 grader och stoppa vid 50 (tidigare 45/50). Dessutom loggar jag med USB-minne sedan två dagar och ska vänta ut denna senaste ändring innan jag rycker minnet och försöker analysera loggarna.
Är det någon som har några bra idéer? En trasig BVP är liksom inte riktigt vad man vill ha i dessa tider.
Kan det vara så enkelt att kompressorn alltid har startat var tjugonde minut? Det blir 72 kompressorstarter per dygn vilket för mig är helt absurdt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut i slutet av körningen. Den kör ca 5 min när jag mäter.
Måste få igång loggningen på den igen så att det går att titta på tidsförlopp. Problemet är bara Nibes upplägg på ModBus, att den kräver ACK för att inte stanna. Det gör att loggern måste vara extremt driftsäker.
Kan ju tillägga den här bilden, där man ser effekten av att pumpen går. Det börjar på natten mot 29/8. Man ser ett "hål" på morgonen 30/8, det är när jag upptäckte det och slog på kylan igen för att se vad som hände. Därefter är det rätt konstant förutom det lilla hacket när jag ställde om till ekonomi istället för komfort.
När kylan kördes var värmeproduktion blockerat och då ser man inte alls samma mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När kylan kördes var värmeproduktion blockerat och då ser man inte alls samma mönster.
Bokade servicetekniker för ett tag sedan och nu har han varit här. Domen blev skit i varmvattenberedaren. En halvdags jobb att ta isär och spola rent men inget behöver bytas.
Tyvärr hade de inte tid förän i oktober, det är många nu som ser över sina värmepumpar i för vintern...
Tyvärr hade de inte tid förän i oktober, det är många nu som ser över sina värmepumpar i för vintern...
Klicka här för att svara
