1 585 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Värmestyrning via app Nibe 360p
Hej alla glada!
Jag tänkte be om råd rörande att styra en frånluftsvärmepump Nibe 360p.
Bor i en enplansvilla 137 kvm från 2009 och har som sagt en Nibe 360p med vattenburen värme med Uponor trådlösa termostater.
Jag hade tänkt använda appen Tibber för att styra värmen smart utifrån elpris. Nu till min fråga:
1) går det att installera smarta givare för att styra innetemperaturen utifrån mest ekonomisk uppvärmning?
2) Är det lönt att ha styrning på pumpen eller lönar det sig mer att den inte styrs?
Tacksam för svar!
Mvh Jörgen
Jag tänkte be om råd rörande att styra en frånluftsvärmepump Nibe 360p.
Bor i en enplansvilla 137 kvm från 2009 och har som sagt en Nibe 360p med vattenburen värme med Uponor trådlösa termostater.
Jag hade tänkt använda appen Tibber för att styra värmen smart utifrån elpris. Nu till min fråga:
1) går det att installera smarta givare för att styra innetemperaturen utifrån mest ekonomisk uppvärmning?
2) Är det lönt att ha styrning på pumpen eller lönar det sig mer att den inte styrs?
Tacksam för svar!
Mvh Jörgen
Hej! Kompressorn är ganska liten på dessa modeller och behöver gå non-stop under i stort sett hela vinterhalvåret. Inget man håller på och leker on/off med. El-patronen kan man blockera under högpristimmar om man har timavtal men varmvattnet minskar ganska fort och tar tid att återställa efter att blockeringsperioden är slut. Har man effekttaxa på el-nätet får man också se upp så att det inte blir dyra peak'ar där så det är ett lite komplext problem att styra smart.
Hej! Tack för ditt svar. Det är ungefär så jag misstänkte, att det inte lönar sig att försöka styra kompressorn. Verkar rimligt. Ändå finns det smarta innetermostater som ska gå att ansluta till den. Men som du skriver är det nog så att resultatet av det inte är värt att installera.
mvh jörgen
mvh jörgen
J Josth skrev:Hej! Kompressorn är ganska liten på dessa modeller och behöver gå non-stop under i stort sett hela vinterhalvåret. Inget man håller på och leker on/off med. El-patronen kan man blockera under högpristimmar om man har timavtal men varmvattnet minskar ganska fort och tar tid att återställa efter att blockeringsperioden är slut. Har man effekttaxa på el-nätet får man också se upp så att det inte blir dyra peak'ar där så det är ett lite komplext problem att styra smart.
Klicka här för att svara
