5 995 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Byta styrenhet i Gammal IVT Greenline med Rego 600?
Jag byggde en läsare för den nya elmätaren så att jag får full koll på förbrukningen (visas som grafer i hemautomatiseringen). Insåg att min gamla blinkräknare visar någon W för lite hela tiden av någon orsak. Men den missar kanske något blink ibland, men det ligger inom rimlig felmarginal. Hur som helst så är en sådan mätare en bra hjälp för att kunna hålla koll på vad som händer.N NOP skrev:Så här års med lite kalla nätter och dagar med i bästa fall något solsken behöver pumpen egentligen inte gå alls. Men med sommarurkoppling vill den gärna gå på natten när det blir under 10°. Helt onödiga kWh - golven är ju inte uppvärmda för säsongen och slukar energi. Jag har stängt av pumpen helt några nätter men jag får kanske göra en tidsinställning som låter den gå några minuter på värme nattetid.
Jag har just nu rörligt pris och väntar på installation av solceller vecka 42. Min mätare byttes nyligen så den är klar för timpris men jag undrar om timpriset kommer att rädda mig? Kommer inte "Banken" att vinna ändå så fort man slappnar av med planeringen?![]()
Om inte värmen behövs på natten så lär den väl inte heller köra (om du har tempsensor inomhus)?
Inget egentligt värmebehov eftersom vi har ett stenhus som lagrar värmen från sol och utetemperatur på kanske 16-18° dagtid. Men med utetemperatur på natten runt 7-9” vill Rego 600 ha högre temperatur på cirkulationsvattnet som kanske nu håller 19” efter att golven inte värmts upp på några månader. Jag har en liten kökspanna kopplad till slingorna så jag tänker köra den en dag snart för att "starta" golven för eldningssäsongen. När de väl är uppvärmda kan man låta systemet göra sitt.pacman42 skrev:
Jag byggde en läsare för den nya elmätaren så att jag får full koll på förbrukningen (visas som grafer i hemautomatiseringen). Insåg att min gamla blinkräknare visar någon W för lite hela tiden av någon orsak. Men den missar kanske något blink ibland, men det ligger inom rimlig felmarginal. Hur som helst så är en sådan mätare en bra hjälp för att kunna hålla koll på vad som händer.
Om inte värmen behövs på natten så lär den väl inte heller köra (om du har tempsensor inomhus)?
De svarade att de inte säljer sitt system just nu i väntan på ett nytt med mer intelligens som ska komma i slutet av året. Jag kan ju avvakta men det var svårt att få grepp om vad som skulle komma. Jag får köra manuellt så långe.C cpalm skrev:
Vilken app är bäst för kontroll på spotprisernas variation? Som kanske även ger en prognos.
Jag har en logger 2020 som du se din förbrukning men inte styra som ligger i kartong och ej använd som du kan få köpa.N NOP skrev:Jag kan ju manuellt tidsinställa när pumpen ska gå. Men den manuella regleringen är ju inte lättarbetad om man t ex vill ändra dag för dag efter timpriser på el.
Jag tittade på något i samma stil som Husdata. Har inte ännu satt mig in i vad de kan göra för mig. Det optimala hade ju varit att automatiskt kunna styra den efter spotpris.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden