6 357 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
IVT Greenline nattsäkning varmvatten
Medlem
· Stockholm
· 44 inlägg
Yeps. Den här helgen. De vet att folk kan använda elen över hela dygnet. Men kolla i morgon. Då dippar det rejält efter 21, och efter 23 på måndag är det typ 70-80% billigare än det varit under hela helgen.nino skrev:
Så på helgerna verkar man inte kunna lita på priset nattetid. Men vardagar ser det ut som det dippar som vanligt mellan 00-05... Man blir inte klok på detta. Och definitivt inte rik...
Hade lite koll idag jag med. Började på 50 grader klockan 07.00 i morse och gick sen och läste av lite sporadiskt under dagen. Oväntat linjär avkylning om än en liten tendens till att vara snabbare i början för att sen avta. I början var det ca 0,6 grader/h och vid kl 16 så var det runt 0,4 grader/h. Snitt över de 9 timmarna var 0,5 grader/h så måste ha bra isolering.B Bengt Alverborg skrev:Som jag förstår det är varmvattentankarna ganska väl isolerade Om du inte använder något varmvatten tror jag inte att pumpen behöver värma vattnet särskilt mycket under dagen. Jag håller med dig om att det nog inte är så smart att stänga av fram till 18, för då drar den ju igång och värmer dels allt det "gamla" vattnet, och sedan det du duschar.
Det här tål verkligen att räknas på. Jag värmde upp mitt varmvatten till 52 grader vid 5-tiden på morgonen. Nu vid 19:30 är det 37 grader (vilket ju är helt ok att duscha i). Frågan är vad temperaturen är vid 21 när man kanske brukar vilja duscha, och om det i så fall fortfarande är ok. Eller är det smartare att värma vattnet precis när det ska användas - vilket då blir när det är som dyrast. Det kan ju heller inte vara så smart. Kan det vara fiffigast att helt enkelt värma vattnet under hela dygnet ändå, och på så vis dela upp kostnaden?
Ser att jag kan köra upp vattnet till 54 grader som max. Är det 54 grader klockan 06.00 så borde det landa runt 45 grader även framåt 21-tiden på kvällen och senare än det duschar vi ytterst sällan. Kanske får bli morgondagens experiment
Jag har konstaterat att min greenline (jag tror den har den minsta inbyggda VVB, vet ej hur många liter) går det att duscha 3-4 "snabba" duschar innan vattnet är i princip "fisljummet". Jag antar att man med sänkt komfort kan duscha mer utan det känns som "kallduschar" (nu pratar jag inte om kallduschen när räkningen kommer) men då under 30 grader...nino skrev:
Vi har 22mm rör, ganska många meter, och fn oisolerat då jag drog om dem nyligen. Hade jag vetat elpriserna så skulle jag optimerat mot mindre volym i rören (15mm rör istället), nu ville jag ha rejält flöde. Nu får jag leva med det. Givetvis ska isolering på. Är duscharna alla direkt efter varandra är det inget problem, men är de utspridda över dagen får man ju mata fram säkert 1/4 snabbdusch för att "spola" fram varmt vatten.
Det går väldigt snabbt för BVP att få upp från 30 till 49 grader i VVB, mindre än en timme - jag mätte inte exakt men kollade en timme efter den gått på och då var den uppe i temp. Så blir det en kort billig timme mitt på dan kan man säkert ladda på den på det...
Medlem
· Stockholm
· 44 inlägg
Spännande diskussion, och kul att du räknat lite. Hoppas att dagens experiment också publiceras.J JohanLun skrev:
Jag har också tänkt på det där med en snabb uppladdning, men det enda sättet då är väl att gå ut till pumpen och stänga av inställningen för VV den dagen?
Som idag när elen plötsligt är billig hela dygnet...
Det finns många olika lösningar på nätet med att man kopplar in sig på ext-ingången och styr via en dator. Jag har köpt en shelly uni. Ska koppla in och styra via home assistant (på dator) har jag tänkt.B Bengt Alverborg skrev:Spännande diskussion, och kul att du räknat lite. Hoppas att dagens experiment också publiceras.
Jag har också tänkt på det där med en snabb uppladdning, men det enda sättet då är väl att gå ut till pumpen och stänga av inställningen för VV den dagen?
Som idag när elen plötsligt är billig hela dygnet...
Medlem
· Stockholm
· 44 inlägg
OJ! Det där låter väldigt intressant!!! Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur du gör, vilken hårdvara respektive mjukvara du använder, och hur det går för dig.J JohanLun skrev:
Har beställt 2st shelly 1
En ska få jobba mot EXT ingången och stänga av tillskott vv vp, vet inte exakt vad jag ska slå av just nu och den andra ska kopplas mot spetsberedaren som idag verkar gå på 1kW /h dygnet runt.
Tänkte att man kan stänga av dyraste timmarna och ev slå av mot kvällen för att sen låta det tuffa på hela nätterna, har iof timmätt elmätare med Dala Elfond.
Hemma låg jag på 134öre/kWh i augusti med timmätt och månadssnittet låg på 167öre
En ska få jobba mot EXT ingången och stänga av tillskott vv vp, vet inte exakt vad jag ska slå av just nu och den andra ska kopplas mot spetsberedaren som idag verkar gå på 1kW /h dygnet runt.
Tänkte att man kan stänga av dyraste timmarna och ev slå av mot kvällen för att sen låta det tuffa på hela nätterna, har iof timmätt elmätare med Dala Elfond.
Hemma låg jag på 134öre/kWh i augusti med timmätt och månadssnittet låg på 167öre
Varje gång värmepumpen kör på värme och har nått maxtemperatur avslutar den med att göra varmvatten, om behov finns, när den ändå är igång. Uppstarten är tydligen energikrävande. Min uppfattning är att den småduttar varmvatten under dagen.B Bengt Alverborg skrev:Som jag förstår det är varmvattentankarna ganska väl isolerade Om du inte använder något varmvatten tror jag inte att pumpen behöver värma vattnet särskilt mycket under dagen. Jag håller med dig om att det nog inte är så smart att stänga av fram till 18, för då drar den ju igång och värmer dels allt det "gamla" vattnet, och sedan det du duschar.
Det här tål verkligen att räknas på. Jag värmde upp mitt varmvatten till 52 grader vid 5-tiden på morgonen. Nu vid 19:30 är det 37 grader (vilket ju är helt ok att duscha i). Frågan är vad temperaturen är vid 21 när man kanske brukar vilja duscha, och om det i så fall fortfarande är ok. Eller är det smartare att värma vattnet precis när det ska användas - vilket då blir när det är som dyrast. Det kan ju heller inte vara så smart. Kan det vara fiffigast att helt enkelt värma vattnet under hela dygnet ändå, och på så vis dela upp kostnaden?
Medlem
· Stockholm
· 44 inlägg
Då låter det ännu mer energieffektivt att bara värma varmvattnet en gång, när det är billigt. Just nu har jag inställt att inget varmvatten ska värmas mellan 07:00-03:00 alla dagar, och hittills har ingen i familjen klagat.N NOP skrev:
Klicka här för att svara