Hej!
Senaste dagarna har vår frånluftsvärmepump Comfortzone EX50 (fem år gammal) börjat droppa vatten hela dagarna från rödmarkerat rör, vilket det aldrig har gjorts förut. Jag hörde av mig till Comfortzone via mejl, som bara svarar att jag måste kontakta någon av deras återförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Förstår att det kanske är svårt att svara på genom att bara kolla på bilden. Men finns det någon som kan tänka sig veta vad detta beror på?
Hälsningar
David
-
-
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 5 000 inlägg
- 3 783 gillningar
- 340 bilder och filmer
22 aug 2022 12:20 #2Är den dragen till avloppet så är det troligtvis från en säkerhetsventil och droppar det onormalt mycket är väl just ett byte av den säkerhetsventilen en bra början.
Det du har markerat måste vara två olika rör så det är lite svårt att tyda vara det droppar- Laddar…
-
22 aug 2022 12:46 #3
Haha, ja jag ser nu att jag har råkat markera två rör. Det är bara kopparröret som sitter bredvid plastslangen och som går ner till spillvattentratten det gäller.
Även om det inte droppar massor, så har det aldrig droppat förut under de fem år vi har haft den, så det känns som något måste vara fel. -
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 5 000 inlägg
- 3 783 gillningar
- 340 bilder och filmer
22 aug 2022 12:56 #4- Laddar…
-
-
25 aug 2022 10:16 #6
Nu har det börjar rinna kontinuerligt, tyvärr.
Det verkar vara den här säkerhetsventilen som är kass. Hur går man tillväga för att byta en sån? Jag förmodar att jag måste stänga av inkommande vatten först, men hur gör man sen, vet du det?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
-
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 5 000 inlägg
- 3 783 gillningar
- 340 bilder och filmer
25 aug 2022 10:21 #8
Sen ska det bara vara att skruva lös kopparröret och sen skruva ut ventilen och i med en ny likadan. -
-
25 aug 2022 16:22 #10
Hej har en likadan pump installerad 2015 ca 2018-2019 så började den läcka var svårt att se var det kom ifrån men visade sig vara vv beredaren som läckte,en firma bytte beredaren.behöver ju inte vara så på din men blev lite misstänksam. /Peter
-
26 aug 2022 09:20 #11
Jag har för säkerhets skull hört av mig till en vvs-firma, och de kommer komma för felsökning den 5 september. De tipsade mig att anmäla det till mitt försäkringsbolag också.
-
20 sep 2022 15:58 #13
Precis som @Rickard. trodde så var var det säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som var paj (rörisen sa att de brukar ge vika ganska snabbt).
5 september felsökte han och igår kom han och satte i en ny säkerhetsventil.
Tack för att ni har engagerat er, och vilket öga av Rickard som genom min bild misstänkte rätt gällande vad som var felet!