Hej!

Senaste dagarna har vår frånluftsvärmepump Comfortzone EX50 (fem år gammal) börjat droppa vatten hela dagarna från rödmarkerat rör, vilket det aldrig har gjorts förut. Jag hörde av mig till Comfortzone via mejl, som bara svarar att jag måste kontakta någon av deras återförsäljare.

Installation av kopparrör och flexibla slangar under en panna i ett hemmabyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår att det kanske är svårt att svara på genom att bara kolla på bilden. Men finns det någon som kan tänka sig veta vad detta beror på?

Hälsningar
David
 
Rickard.
Är den dragen till avloppet så är det troligtvis från en säkerhetsventil och droppar det onormalt mycket är väl just ett byte av den säkerhetsventilen en bra början.

Det du har markerat måste vara två olika rör så det är lite svårt att tyda vara det droppar ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Haha, ja jag ser nu att jag har råkat markera två rör. Det är bara kopparröret som sitter bredvid plastslangen och som går ner till spillvattentratten det gäller.

Även om det inte droppar massor, så har det aldrig droppat förut under de fem år vi har haft den, så det känns som något måste vara fel.
 
Rickard.
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Haha, ja jag ser nu att jag har råkat markera två rör. Det är bara kopparröret som sitter bredvid plastslangen och som går ner till spillvattentratten det gäller.

Även om det inte droppar massor, så har det aldrig droppat förut under de fem år vi har haft den, så det känns som något måste vara fel.
För mina amatörögon ser det ut att vara vvb:s säkerhetsventil så det är helt normalt att den droppar när beredaren värmer vatten men den ska inte göra det annars. Det är väl inget unikt om den skulle ha försämrats men det är väl ingen direkt panik sålänge det inte rinner kontinuerligt.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tack, det känns betryggande att höra!
 
Rickard. Rickard. skrev:
För mina amatörögon ser det ut att vara vvb:s säkerhetsventil så det är helt normalt att den droppar när beredaren värmer vatten men den ska inte göra det annars. Det är väl inget unikt om den skulle ha försämrats men det är väl ingen direkt panik sålänge det inte rinner kontinuerligt.
Hej igen Rickard!
Nu har det börjar rinna kontinuerligt, tyvärr.
Det verkar vara den här säkerhetsventilen som är kass. Hur går man tillväga för att byta en sån? Jag förmodar att jag måste stänga av inkommande vatten först, men hur gör man sen, vet du det?
Säkerhetsventil från ESBE under diskbänk med rörkopplingar och flexibla slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller är det kanske den svarta som man ser bakom?
 
Rickard.
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Eller är det kanske den svarta som man ser bakom?
Svarta på högra sidan är avstängningen, jag TROR du måste tömma hela beredaren så glöm inte att stänga av den först.

Sen ska det bara vara att skruva lös kopparröret och sen skruva ut ventilen och i med en ny likadan.
 
Tack för snabbt svar!
 
Hej har en likadan pump installerad 2015 ca 2018-2019 så började den läcka var svårt att se var det kom ifrån men visade sig vara vv beredaren som läckte,en firma bytte beredaren.behöver ju inte vara så på din men blev lite misstänksam. /Peter
 
Jag har för säkerhets skull hört av mig till en vvs-firma, och de kommer komma för felsökning den 5 september. De tipsade mig att anmäla det till mitt försäkringsbolag också.
 
Hur gick det sen med pumpen.
 
Precis som @Rickard. trodde så var var det säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som var paj (rörisen sa att de brukar ge vika ganska snabbt).
5 september felsökte han och igår kom han och satte i en ny säkerhetsventil.

Tack för att ni har engagerat er, och vilket öga av Rickard som genom min bild misstänkte rätt gällande vad som var felet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.