Hej,
Vi bor i ett 1½-planshus med FLVP (Nibe F750) där vi också installerat en LLVP (Mitsubishi MUZ-HR35VF tror jag den heter) för kylning. Denna kan dock precis som de flesta LLVP också generera värme. Kan det vara fördelaktigt att i vinter köra denna parallellt med FLVP?

Ska tilläggas att kondensslangen från innedelen på LLVP går på vinden, kopplad till en extrapump vid innedelen. Eventuellt vatten i slangen lär frysa på vintern, kan detta ställa till det (eller bildas det ingen kondens i innedelen på vintern?

Värmeenergin i frånluften brukar sällan räcka till för uppvärmning samt varmvatten, utan det brukar ”alltid” vara elvärme som går in.

Så en LLVP kommer att bidra till att sänka elförbrukningen.

Demmpa Demmpa skrev:
Värmeenergin i frånluften brukar sällan räcka till för uppvärmning samt varmvatten, utan det brukar ”alltid” vara elvärme som går in.

Så en LLVP kommer att bidra till att sänka elförbrukningen.
Ja, för att även om LLVP är på övervåningen kommer den ju att värma FLVP:s frånluft, vilket borde borde böra FLVP effektivare

Det verkar ju inte va nån jätteeffektiv luftvärmepump, den klara bara -10 tex. Den säljs som AC främst så man bör nog kolla på hur mycket man får ut av det man stoppar in i form av el.

P
Stefan N Stefan N skrev:
Det verkar ju inte va nån jätteeffektiv luftvärmepump, den klara bara -10 tex. Den säljs som AC främst så man bör nog kolla på hur mycket man får ut av det man stoppar in i form av el.
de garanterar inte driften under -10 men kan gå betydligt lägre, ofta är det att avfrostningarna inte garanteras vid lägre temperaturer så man får testa hur det blir på plats

Den där modellen skulle jag inte sälja för värmedrift när det är kallare än ca + 5 ute !

C Comfort Thomas skrev:
Den där modellen skulle jag inte sälja för värmedrift när det är kallare än ca + 5 ute !
Nej, den är installerad enkom för kyla. Frågan är om den kan göra nya för FLVP i vinter i alla fall?

ja om den inte fryser ihop och kan stötta så inte elpatronen i din FLVP går in lika ofta.

C Comfort Thomas skrev:
ja om den inte fryser ihop och kan stötta så inte elpatronen i din FLVP går in lika ofta.
Med "fryser ihop" menar du att den hamnar i ett läge där den inte kan avfrosta sig själv eller att den går sönder?

Den har ingen värmekabel i tråget för att hålla dräneringshålen öppna vintertid, lägger man in dom gamla ”dumma” värmekablarna så ligger dom på konstant från typ +2 och kallare.
Hur avfrostningen sen fungerar i vårt klimat vet jag inte.
Bara testa så märker du hur bra/dåligt det fungerar.

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.