Är det någon som har fått grafen över strömförbrukning att visas i bosch easy remote appen?
Jag har den kopplad till en BOSCH COMPRESS 7001I LWMF 12 bergvärmepump. Det enda som visas i graferna är utetemp.
/Mattias
Jag har den kopplad till en BOSCH COMPRESS 7001I LWMF 12 bergvärmepump. Det enda som visas i graferna är utetemp.
/Mattias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hej,Mattias Ax skrev:
äldre inlägg och du kanske funnit en lösning, men kände att jag behövde skriva av mig.
Bosch EasyRemote app (ver 3.8.1) för iPhone är ett skämt!
Funktionerna för ”fjärrstyrning” består eg av att ändra rumstemperatur, skapa semesterschema och växla mellan konstant drift och semesterschema. Du kan kan se rumstemperatur, elförbrukning (oklart vad den baseras på) och lite andra temperaturer som framledning och retur.
Ovan gäller de gånger appen fungerar och det är inte ofta. Tror chansen är större att vinna på EuroJackpot (1:100.000.000) än att förvänta sig att appen fungerar och levererar korrekt data.
Push-meddelanden fungerar inte, statistiken nollas efter några dagar, kontakten med gatewayen misslyckas stup i kvarten och massa annat elände.
Appen är ett stort misslyckande av Bosch Thermotechnik och prioriteras inte överhuvudtaget av företaget. Synd, då min Luft/Vatten är en väldigt bra produkt i övrigt. Men betalar man runt 100.000kr och det ingår en app med div möjligheter så hoppades i alla fall jag på högre lägsta nivå. Frustration har övergått i uppgivenhet, hoppas inte på en lösning och litar inte på datat den leverera.
Ps. Jag har startat om, laddat om, raderat och installerat på nytt, öppnat portar och agerat IT-tekniker på ganska hög nivå. Det är appen som är skit, punkt!
Redigerat:
D Danne213 skrev:
Huvudenheten fungerar som den ska. Allt annat är jag väldigt nöjd med. Tycker bara att ett stort företag som Bosch som valt att inkludera en app borde kunna anstränga sig lite för att leverera en fungerande produkt med lösningar motsvarande det som erbjuds 2021.
Ja den appen verkar vara ett stort skämt. Jag installerade en 12kW pump för ett är sedan
och antog då att reklamen för att det fanns en fungerande appstyrning mm. skulle vara sann.
Eftersom jag historiskt har fått stort förtroende för Bosch som leverantör tyckte jag inte att
jag behövde dubelkolla varenda parameter innan köp. Bosch hade alltid fungerat eller skickat
service ock fixat allt med alla vitvaror etc jag haft genom åren.
Tråkigt nog visade det sig att appstyrningen inte alls kan göra något annat än att ändra börvärdet.
Fastän reklambilder visar effektkurvor etc. fungerar inte detta och ska man döma av svar på appens omdömen appstore & play kommer de aldrig att implementeras.
Inte heller funktionen för dynamisk styrning utifrån timpriser på Nordpol fungerar, fast man betalar 39kr/år. Den verkar fungera men om man loggar in och kollar efter någon timme är den avstängd som funktion i appen. Och då inga effektkurvor visas kan man inte se om den har gjort någon skillnad. Ett stort skämt helt enkelt.
Då detta inte utvecklas eller fixas alls kan man bara dra slutsatsen att Bosch satsning på bergvärmepumpar sannolikt kommer att läggas ner.
Själva pumpen är tyst och trevlig annars så det är tråkigt.
och antog då att reklamen för att det fanns en fungerande appstyrning mm. skulle vara sann.
Eftersom jag historiskt har fått stort förtroende för Bosch som leverantör tyckte jag inte att
jag behövde dubelkolla varenda parameter innan köp. Bosch hade alltid fungerat eller skickat
service ock fixat allt med alla vitvaror etc jag haft genom åren.
Tråkigt nog visade det sig att appstyrningen inte alls kan göra något annat än att ändra börvärdet.
Fastän reklambilder visar effektkurvor etc. fungerar inte detta och ska man döma av svar på appens omdömen appstore & play kommer de aldrig att implementeras.
Inte heller funktionen för dynamisk styrning utifrån timpriser på Nordpol fungerar, fast man betalar 39kr/år. Den verkar fungera men om man loggar in och kollar efter någon timme är den avstängd som funktion i appen. Och då inga effektkurvor visas kan man inte se om den har gjort någon skillnad. Ett stort skämt helt enkelt.
Då detta inte utvecklas eller fixas alls kan man bara dra slutsatsen att Bosch satsning på bergvärmepumpar sannolikt kommer att läggas ner.
Själva pumpen är tyst och trevlig annars så det är tråkigt.
Jag har en Bosch 3800i och håller på att lära mig hur man styr den från Home Assistant på en raspberry Pi. Det finns sjukt många parametrar och än så länge är det mycket trial and - mostly - error, men jag har gott hopp om att kunna styra och programmera rätt snart. En raspberry pi ligger väl fortfarande under tusenlappen så är värt.
Klicka här för att svara