Hej,

Jag har för närvarande en NIBE F-370 som via vattenburen golvvärme värmer ett litet T-enplanshus (bostadsrätt) på 93 m^2. Huset har snedtak och takhöjd 3,50m i ena änden samt relativt stora 2-glas energifönster så jag förmodar att det sker en del värmeförluster från huset. Årsförbrukning 2021 cirka 12 000 kWh.

Vi håller för närvarande på och byter tätningslister samt sätter upp gardiner framför fönstren för att minska drag och värmeutbyte nattetid men ser också över eventuella ytterligare energibesparingar. Jag funderar nu på om det kan finnas en energibesparing i att installera en Luft-luft värmepump som komplement till FLVP?

Min tanke med detta är att framförallt minska tiden som FLVP behöver gå på elpatron och därmed spara el på det viset. Jag har också en ganska öppen planlösning och med placering av LLVP i mitten av huset och långt bort från badrum/utluft finns det kanske möjlighet att minska golvvärmeflödet något i dessa ytor och låta golvvärme/FLVP framförallt värma flyglarna/sovrummen. Eftersom FLVP återvinner varmluften från LLVP borde det intuitivt finnas en god synergi mellan dessa. Frågan är bara hur stor besparing vi talar om.

Ps. Eftersom jag kan styra både FLVP och ev. LLVP fritt finns det också möjlighet att styra dessa till att gå exempelvis nattetid då uppvärmningsbehovet är större och elpriset lägre. Har också funderat på att gå över till timprisavtal på el. Hörde dock på radion idag att elpriserna riskerar att bli höga även nattetid till vintern beroende på utetemperaturer och el-tillgänglighet.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Johan

Redigerat:
Hej! Er el-förbrukning är redan ganska låg och bostaden mindre så det blir ingen stor extra besparing med en LLVP. När är huset byggt och isolerat? Var i landet står huset? Ni måste acceptera att man stänger av golvvärmen i de rum som istället värms av LLVP för att uppnå besparingen.

J Josth skrev:
Hej! Er el-förbrukning är redan ganska låg och bostaden mindre så det blir ingen stor extra besparing med en LLVP. När är huset byggt och isolerat? Var i landet står huset? Ni måste acceptera att man stänger av golvvärmen i de rum som istället värms av LLVP för att uppnå besparingen.
Huset är byggt 1997 men upplevelsen är att isolering, fönster och tätningar är dugliga men inte mycket mer. Bor i Stockholmsområdet.

Ok, annars hade isoleringen hunnit bli ganska mycket bättre på 90-talet. Då uppskattar jag att energibesparingen med en kompletterande LLVP blir ca 2000 kWh per år i ert hus när jag räknat i dimensioneringsprogrammet lite fram och tillbaka. Sedan kanske el-priset kommer att vara 3-4 kr/kWh framöver åtminstone tills de får ordning på el-produktionen och då handlar det om runt 6000-8000 kr per år.

J Josth skrev:
Ok, annars hade isoleringen hunnit bli ganska mycket bättre på 90-talet. Då uppskattar jag att energibesparingen med en kompletterande LLVP blir ca 2000 kWh per år i ert hus när jag räknat i dimensioneringsprogrammet lite fram och tillbaka. Sedan kanske el-priset kommer att vara 3-4 kr/kWh framöver åtminstone tills de får ordning på el-produktionen och då handlar det om runt 6000-8000 kr per år.

Okej! Tack för uppskattningen.

Det är litet så jag tänker. Även om besparingen i kWh inte är jättestor så räknar jag med höga elpriser under flertalet år framöver och då adderas det ju ihop. Framförallt om man kan minska användandet av elpatronen och minimera förbrukningen ”dyra” timmar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.