1 036 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Råd om CTC's Ecologic-produkter
Hej,
Jag har en Ecoel v1 och en Ecopart 7kW fristående modell pga takhöjd.
Detta är 18 år men fungerar.
Nu har jag köpt en Ecopart 8kW VP som jag tänkte docka till den gamla Ecoel-pannan för den håller nog några år till.
Då dessa inte är kompatibla tänkte jag ha en Ecologic S att styra VP och ladda pannan med den.
Frågan -
När pannan går sönder så tänkte jag köpa en ackumulatortank med slinga för VV och låta Ecopart VP ladda mot den och ha en shunt som shuntar vatten till radiatorerna.
Nu verkar det inte som att Ecologic S kan styra shunten till värmen till elementen eller styra elpatron om det skulle behövas i acctanken.
Är det bäst att köpa en Ecologic M som verkar klara det eller ska man ha en Ecologic S och sedan ha separat Danforss shunt och en fast reglering på elpatronen för den är bara tänkt som nödfall (om pumpen stannar).
Är alltså i valet mellan Ecologic S eller M för framtida behov, och kan M-modellen programeras så den kan bete sig som en S-modell?
Tacksam för tips!
Nu har jag köpt en Ecopart 8kW VP som jag tänkte docka till den gamla Ecoel-pannan för den håller nog några år till.
Då dessa inte är kompatibla tänkte jag ha en Ecologic S att styra VP och ladda pannan med den.
Frågan -
När pannan går sönder så tänkte jag köpa en ackumulatortank med slinga för VV och låta Ecopart VP ladda mot den och ha en shunt som shuntar vatten till radiatorerna.
Nu verkar det inte som att Ecologic S kan styra shunten till värmen till elementen eller styra elpatron om det skulle behövas i acctanken.
Är det bäst att köpa en Ecologic M som verkar klara det eller ska man ha en Ecologic S och sedan ha separat Danforss shunt och en fast reglering på elpatronen för den är bara tänkt som nödfall (om pumpen stannar).
Är alltså i valet mellan Ecologic S eller M för framtida behov, och kan M-modellen programeras så den kan bete sig som en S-modell?
Tacksam för tips!
Jag har en ecologic s, den hanterar laddning, ecoair 410, mha utekurva mot en 500l acctank. I tank systemet har jag även styrsystem med shunt som shuntar ut värmen baserad på rumstemp (thermomatic). Det funkar bra, men lite jobb att ställa in då man vill ha minimal övertemp i tanken (shunten skall helst stå helt öppen eller åtminstone nästan hela tiden). Jag kör så eftersom jag även har solfångare och tanke på att stoppa in en kökspanna igen framöver. Men ecologic s klarar alltså inte av att styra en shunt för värme utan det är ett separat system jag körT turbo100 skrev:Hej,
Frågan -
Tacksam för tips!
Hade jag inte haft alternativa värme källor så hade jag skaffat en ecozenith 255i, det är just en tank med slingor som shuntar ut värme med en full ecologic och allt annat. Blir bättre då systemet är integrerat och kommer vara mer effektivt.
Hej och tack för din input.G guggen skrev:Jag har en ecologic s, den hanterar laddning, ecoair 410, mha utekurva mot en 500l acctank. I tank systemet har jag även styrsystem med shunt som shuntar ut värmen baserad på rumstemp (thermomatic). Det funkar bra, men lite jobb att ställa in då man vill ha minimal övertemp i tanken (shunten skall helst stå helt öppen eller åtminstone nästan hela tiden). Jag kör så eftersom jag även har solfångare och tanke på att stoppa in en kökspanna igen framöver. Men ecologic s klarar alltså inte av att styra en shunt för värme utan det är ett separat system jag kör
Hade jag inte haft alternativa värme källor så hade jag skaffat en ecozenith 255i, det är just en tank med slingor som shuntar ut värme med en full ecologic och allt annat. Blir bättre då systemet är integrerat och kommer vara mer effektivt.
Jag hade tänkt en i255 men dom finns inte att köpa just nu, verkar vara först i februari och dp mitt system är gammalt och jag ör nojig det pajar mitt i vintern tänkte jag ligga på förkant.
Jag har funderingar på alternativa värmekällor i framtiden och även frikyla men om det blir av vet jag inte, jag har solceller på taket som hjälper lite.
Det lutar åt att jag köper en Ecologic S och kopplar nya VPn mot gamla Ecoel och när pannan går söder byter Ecologic till i255:an och jag håller med, helt integrerat funkar super!
Def finns Ecologic M att köpa som klarar en del men hur (vilken systeminkoppling) den ska ha för att köra mot en gammal Ecoel fattar jag inte, alla kopplingar verkar bygga på en separat VV-tank och en separat bufferttank och inte som Ecozenith i255 eller gamla Ecoel med en acctank med slinga..
Vet någon om man kan köra en ecologic M mot en Ecoel som i praktiken är en acctank med termostat och slinga?
En fråga tillG guggen skrev:Jag har en ecologic s, den hanterar laddning, ecoair 410, mha utekurva mot en 500l acctank. I tank systemet har jag även styrsystem med shunt som shuntar ut värmen baserad på rumstemp (thermomatic). Det funkar bra, men lite jobb att ställa in då man vill ha minimal övertemp i tanken (shunten skall helst stå helt öppen eller åtminstone nästan hela tiden). Jag kör så eftersom jag även har solfångare och tanke på att stoppa in en kökspanna igen framöver. Men ecologic s klarar alltså inte av att styra en shunt för värme utan det är ett separat system jag kör
Hur värmer du VV?
Har du separat VV-tank eller slinga i Acc-tanken?
Ecologic S kan också kopplas till en ventil för att ladda mot en separat vvb etc. Vet inte exakt skillnaderna annars. Jag skulle def gå på en tillfällig lösning med S och sedan köra en i255.
Skall själv installera en sådan tillsammans med en ny ecoair i mitt andra hus de närmaste veckorna. Hade tur som fick tag på en firma som hade en i lager.
Skall själv installera en sådan tillsammans med en ny ecoair i mitt andra hus de närmaste veckorna. Hade tur som fick tag på en firma som hade en i lager.
Jag har slinga i tanken (tank med dubbla slingor för vvb och sol), sedan har jag en 80l spets tank efter, men som knappt behöver gå.T turbo100 skrev:
Jag funderar dock på att skaffa en trevägsventil och låta ecologic s spetsa toppen av tanken (ecoair gör ju utan problem, i mina breddgrader, 60 gradigt vatten), då behöver jag inte ha separat spets alls, men har inte orkat fixa med det ännu.
Okey,G guggen skrev:
Jag har kört min Ecopart 7kW helt utan spets senaste åren efter barnen flyttat ut, alltså elpatronerna till 0kW.
Funkat bra men snålt med VV ibland vår/höst när pannan flytkondenserat.
Ecologic S kan ju värma tanken till 60 grader var 4:e start och det tror jag läser problemet, annars en liten spetstank som du har.
Vad är det för tank du har? - låter som en sådan jag behöver (om den är låg)
~300l 25m VV-slinga och 25m Sol/ved-slinga hade varit perfekt - tipsa gärna om din tank!!
Du vet ingen annan leverantör som har en i255 på lager?G guggen skrev:Ecologic S kan också kopplas till en ventil för att ladda mot en separat vvb etc. Vet inte exakt skillnaderna annars. Jag skulle def gå på en tillfällig lösning med S och sedan köra en i255.
Jag kan få tag i en i360 men vil inte ha den - vill ha tanken och inte ladda direkt.
PM'a om du har tips
T turbo100 skrev:
Jag har en 10 år gammal Strömnäspannan ts500 tror jag den heter, har haft den i ca 10 år, den har 10+15m vvb slinga och 15m solslinga. Fungerar kanonbra. Jag hadde av all isolering etc när jag flyttade den och isolerade sen om den, såg ut som ny under och inuti, så den har nog många år kvar.T turbo100 skrev:Okey,
Jag har kört min Ecopart 7kW helt utan spets senaste åren efter barnen flyttat ut, alltså elpatronerna till 0kW.
Funkat bra men snålt med VV ibland vår/höst när pannan flytkondenserat.
Ecologic S kan ju värma tanken till 60 grader var 4:e start och det tror jag läser problemet, annars en liten spetstank som du har.
Vad är det för tank du har? - låter som en sådan jag behöver (om den är låg)
~300l 25m VV-slinga och 25m Sol/ved-slinga hade varit perfekt - tipsa gärna om din tank!!
Klicka här för att svara