3 232 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
vilket ska man välja Nibe f730/CZ ex50/ IVT 860
Vilket ska man välja?
Huset jag ska bygga är 1,5 plan med boyta 120 kvm och behöver ett ventilationsflöde på 42l/s eller 151 kbm/h
Isolering 220+45 mm i väggarna och 380 mm i taket.
Betongplatta med 300 cellplastisolering.
Frågan gäller alla aspekter vad gäller garanti, oljud, kvalitet, problem, reparationer, service vid köp och garanti åtgärder.
Hur länge håller en frånluftsvärmepump?
Priset klarar jag av att reda ut själv
Huset jag ska bygga är 1,5 plan med boyta 120 kvm och behöver ett ventilationsflöde på 42l/s eller 151 kbm/h
Frågan gäller alla aspekter vad gäller garanti, oljud, kvalitet, problem, reparationer, service vid köp och garanti åtgärder.
Hej.wildeside skrev:
Vilket ska man välja?
Går i funderingar på att byta pump nu efter 20 år. Så varit ute och försöker skaffa information inför bytet, som inte är akut då men snabbt kan bli det. Tittat just på pumpar från Nibe / IVT / Comfortzone. Det är självklart att det bildats massa damm och smuts i kanalerna som går från div rum i huset och mynnar vid pumpen. Jag har blivit varse att dimensionen på dessa rör skiljer sig. Så antingen har man 120 mm diameter att ansluta till pumpen - eller 160 mm. Det senare var aldrig ett alternativ runt år 2000, men har tillkommit - kanske för att minska ljudet i större hus där luftflödet ibland blir högt. Ingen har riktigt kunnat svara på det. Annars verkar de här pumparna vara ganska lika i sina prestanda - jag börjar luta mer åt att välja rätt installatör, och de jobbar ju ofta med en leverantör, eller föredrar en (ungefär samma sak). Så hittar jag rätt firma så köper jag deras lösning. Tror det var IVT som till sin modell 860 hade anslutning 160 mm, och kanske den större modellen från Comfortzone. Ringer man och pratar med proffs så slås man av hur olika svar man kan få. T.ex rengöringen av kanalerna. Det går från att inte vara viktigt, nödvändigt till en normal procedur då man släcker ner den gamla pumpen (man använder luftflödet från den när man rensar rören och kan start upp sin nya pump med rena rör). Varför så olika svar när jag som lekman kan förstå att det bildats en massa damm under 20 års tid - vem fattar inte det?
IVT står lite bättre till när det gäller garantier. man kan nog skaffa de andra märkena med i slutändan ungefär samma paket, men då får man räkna på det redan från början.
Ljud är en frekvent fråga. En gammal FLVP från 1999 (Electrostd. / IVT 480) hör man inte mycket från. Där är effekten på kompressorn ca 600W. Och det ger ca max effekt ut runt 1800W (ett överslag - 3 ggr effekt in = effekt ut). De äldre pumparna har alla liknande styrka på kompressorerna - och de slår på eller av - så ingen gradvis ändring av effekten.
Liknande pumpar går att köpa även idag - då blir bytet av pump lätt. Men idag kan man även köpa pumpar med större effekt - kanske runt 2000W. Så kallade scroll-kompressorer där varvtalet (och därmed effekten) kan ändras gradvis. Hört om installationer där nu (o)ljud blir ett problem. Har inte varit ute på ngn referens ännu men tänkte försöka få till det när kylan har kommit och systemet får jobba. Även varmvattenproduktion kan väl skapa toppar där systemet får jobba maximal, men hur kollar men det?
Kanske ngn på forumet här kan gå in på ljudfrågan? Vi har ett sovrum alldeles ovanför tvättstugan, så en av grabbarna är lite intresserad..
Och alla andra frågor som kan uppstå när man ska byta (efter ett antal år) eller installera en FLVP för första gången i ett nytt hus. Det står så mycket information som i grunden är lika. Problem tas sällan upp - tänkte att detta forum skulle kunna vara rätta platsen. T.ex frågan om tilläggsisolering av frånluftskanal när kompressorn är så stark att den kan blåsa ut luft med en temperatur på -15 grader!
Till sist: hörde om någon variant av Comfortzone som även skulle kunna köras åt andra hållet - alltså skapa kyla under sommaren. Någon som vet mer?
Inget ska vara lätt här i livet. svårt att hitta/tolka information/data om dom olika pumparna som går att jämföra för någon som inte är insatt i det hela.
Det lutar åt att det blir en Nibe i slutändan.
Behöver jag kyla ner huset så kan man sätta upp en luftluft värme pump som blir nästan lika dyrt som vad en Comfortzone EX50C kostar extra.
Vinsten med det är att man har en alternativ värme källa om Niben skrotar ihop.
Det lutar åt att det blir en Nibe i slutändan.
Behöver jag kyla ner huset så kan man sätta upp en luftluft värme pump som blir nästan lika dyrt som vad en Comfortzone EX50C kostar extra.
Vinsten med det är att man har en alternativ värme källa om Niben skrotar ihop.
Klicka här för att svara