Jag behöver input på var det blir bäst att ansluta en luft/vattenvärmepump på acktanken. Jag har två huvudalternativ:
1. Direkt mot tankens hela volym (500lit).
2. Använda tappvarmvattnets förvärmningsslinga.

2 går troligen bort då jag förstått att pumpen (inverter) behöver minst 50liter för att kunna jobba som mest effektivt. Är också tveksam till om tappvarmvattnet blir tillräckligt varmt utan förvärmning.

Återstår då 1 men var i tanken är det bäst att koppla den? Uppvärmt vatten från värmepumpen så högt upp som möjligt men till värmepumpen? Sätter jag den ca 1/3 uppifrån så behöver jag inte värma så mycket vatten. Sätter jag den längst ner så kan jag värma hela tanken när det är billigare elpris. Hur är flödet? Sabbar det skickningen i tanken oavsett var jag tar ut vattnet? Blir värmepumpen mer eller mindre effektiv med det ena valet?

Funderar även på rördimension till och från pumpen. Ca 8m med 6st 90gr böjjar.

Jag satte in en ctc lvvp mot hela tanken förra året, hade samma funderingar, om jag bara skulle sätta den på halva volymen i botten eller hela. Men då det är en on/off pump så körde jag hela. Blev mkt bra, den får långa körtider med rätt inställd styrning. Jag kör flytande kondensering mot utekurva.
Men jag har en spetsberedare efter min tank (som har kamrör). Om du har beredare i toppen eller kamrör och ej spets efteråt, så bör du koppla in den i botten (köra undre halvan) och sen antingen ha växelventil (om styrningen tillåter detta) eller spetsa med patron i över halvan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.