Hej!

Till att börja med så fattar jag ingenting av hur min värmepump fungerar. Jag har varmt vatten i duschen iallafall, så långt är allt väl.
Nu när september kom och temperaturen sjönk några grader så drog min elförbrukning iväg och alla element är fortfarande kalla. Dumt, eller hur?

Jag tittade lite i min panncentral och lade märke till att den röda tankens manometer står på 0!
När jag bodde i ett hus med en frånluftvärmepump av samma fabrikat så hette det att den inte alls skulle stå på 0, man fick snällt vrida på en ratt tills den nålen la sig över markeringen. Tänkte göra samma sak här, men det enda som hände var att det började rinna vatten ur ett dräneringsrör.

Jag testade att lufta av ett element för att se - tänk om den röda tanken inte fylls på eftersom det är luftstopp i rören? Nej, det började rinna vatten ur elementet direkt.

Jag undrar därför, som en första fråga, vad är den röda tanken till för och hur gör jag för att nålen på manometern ska komma upp till markeringen?

Edit:
Hittade en ventil på baksidan av manometern! Jag vred på den och det började pysa, och efter en stund började det klucka i den röda tanken. Det måste ju vara positivt? Det hände ingenting men manometern men det kanske kommer när det blir varmt?

Jag vred på vredet bredvid manometern också, den som dumpade ut massa vatten ur ett dräneringsrör. Det sa klick, sen rann det en stund och slutade. Det gick inte att vrida tillbaka den, men jag kunde vrida till ett till klick. Det kom inte lika mycket vatten den gången. Installationsvy av en varmvattenberedare med rörkopplingar, tryckmätare och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och rörsystem med mätare monterade på en vägg.
Skapa konto
Kopparledning kopplad till en mässingsventil med röd bakgrund.
Skapa konto

Det låter som att du öppnade övertrycksventilen.
Om du smyger systemet kan du troligen hitta ett rör med tillvatten och stängd kulventil, där kan du fylla på.
Vatten expanderar när det blir varmt, alltså är det naturligt att trycket är lägre när elementen är kalla.

När du öppnade ventilen bakom manometern sänkte du troligen trycket i expansionskärlet.

Det röda vredet/ventilen drar du ”utåt” för att tömma systemet på vatten. Det motverkar lite vad du vill uppnå :). Du bör hitta en annan ventil någonstans där du fyller på vatten i systemet för att bygga upp ett tryck.

Ringde en rörmokare som får komma och visa hur skiten funkar. Vred på en annan ventil men den var visst inte kopplas till den röda tanken så nu vette fan om det är jag som värmer berget eller tvärtom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.