Såg idag av en slump att Nibe verkar ha en ny luft/vatten-värmepump ute, F2050, som verkar ersätta gamla F2040-modellen:

https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/luft-vattenvarmepumpar/f2050

Vi är ganska långt gågna i processen att beställa en F2040 + S325 (alt. vvm225) och jag undrar om någon mer kunnig kan avgöra om F2050 är någon större skillnad mot gamla F2040.

För vår del är det minsta modellen F2040-6 / F2050-6 som är den som skulle vara aktuell.

När jag ändå frågar, så tar jag även tacksamt emot för-/nackdelar med S325 vs. VVM225.

Tack på förhand!

Ja det ser ut som F2050 har nytt kylmedia och lite bättre prestanda vartefter utetemperaturen sjunker. "8" kW-modellen har blivit "10" kW istället.

VVM S325 har det nya styrsystemet och tydligen aningen bättre varmvattenkapacitet till skillnad mot VVM 225 som också är lite lägre vilket kan vara en fördel om utrymmet är trångt.

Tack för snabbt svar.

Jag tolkade också det som att det var annat kylmedia baserat på att CO2 ekvivalenten var klart lägre. Ser ut som F2050 anv. R32 som kylmedia. Antar att F2040 anv. gamla R410a. Ur ett miljöperspektiv så verkar ju R32 klart bättre.

När det gäller innedelen är fördelen för oss att S325 är bottenkopplad och har wifi, men det återstår att bestämma sig för om prisskillnaden på ca 5000 är värt det för S325. Svårt för mig som lekman att avgöra vad skiljer m.a.p. styrsystemet, om det nya ger några större fördelar.

Skiljer det inte mer än 5000 kr till S325 och bottenkopplad blir lättare hos er skulle jag absolut välja den. Skönt om rören inte tar mer plats än som behövs och det nya styrsystemet med WiFi är ett klart plus.

Tackar för input, lutar åt att begära en offert på F2050-6 + S325.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.