Hej,

Flyttade in i vintras så är inte helt bekant med mitt värmesystem än. I vintras fungerade det fint men nu känns det småkyligt inomhus.

Systemet består av en IVT Greenline 4 värmepump samt Nibe Compact som står för varmvatten/elpatron.

Såhär på hösten känns det relativt kallt inne, 19 i källaren 20 uppe i huset, jag har vridit upp värmekurvan på bergvärmen på max (från 7 till 10) men den går bara igång enstaka timmar under natten. Även provat att återställa den.

Samtliga element är helt öppna (och luftade) och nibe elpatronen/vvb står i sommarläge. Slår jag om till värmeläge går elpatronen igång vilket jag inte är så sugen på. Har även satt en IP-kamera som larmar om elpatronen går igång och den tycks inte gå igång för att värma varmvatten så det fixar bergvärmepumpen.

Finns enbart en tempgivare utomhus, denna har tidigare ägare bytt vid något tillfälle då den varit defekt. Det syns dock inget larm om felaktigt värde och då bergvärmen trots allt går igång på natten så borde den fungera, jag skulle dock önska att den gick igång tidigare.

Möjligt att tidigare ägare inte känt av detta som ett problem då han nog inte snålat med elektrisk golvvärme och bastu som man själv gör med nuvarande elpriser.

I vintras fungerade värmen bra, vi skruvade bara ner värmekurvan på elpatronen.

Är det bara för varma dagar ute?

Kan givaren sitta felplacerad? Den sitter just nu på gaveln av huset på undersidan av den utskjutande del som utgör kallvinden (där det är öppet upp mot kallvinden). Eftersom vi haft en del sol har jag en teori om att vår kallvind är relativt varm och att det finns en risk att den ventilerar ut varm luft mot givaren.

Tänker att värmekurvan under normala omständigheter inte borde behöva maxas för att få 20c inne på hösten.

Finns det andra saker jag bör kolla först innan jag börjar mäta temp kring givaren mitt i natten?
 
På min Nibe finns det en inställning, för att ställa över vilken dygnsmedeltemperatur pumpen skall gå eller inte.
Kan det vara boven?
 
K Keld skrev:
På min Nibe finns det en inställning, för att ställa över vilken dygnsmedeltemperatur pumpen skall gå eller inte.
Kan det vara boven?
Ingen sån inställlning, har bara värmekurva och sen indikatorlampor. Så inte mycket att spela med
 
  • Gilla
topmount
  • Laddar…
Eftersom den står på sommarläge skulle jag kontrollera vilken temp den är inställd på. En låg temperatur plus parallell förskjutning skulle ju kunna leda till att pumpen bara anser att det är sommar nästa hela dynget (utom på natten).
I under menyn bör du även kunna se vilken temperatur som givaren ger tillbaka till pumpen.

Låter som om du (och kanske tidigare ägare) skruva lite vilt på inställningarna.
Har du återställt pumpen till fabriks inställning? (Meny kund nivå 2), skulle rekommendera att du gör det och utgår från dem.
 
Redigerat:
T topmount skrev:
Eftersom den står på sommarläge skulle jag kontrollera vilken temp den är inställd på. En låg temperatur plus parallell förskjutning skulle ju kunna leda till att pumpen bara anser att det är sommar nästa hela dynget (utom på natten).
I under menyn bör du även kunna se vilken temperatur som givaren ger tillbaka till pumpen.

Låter som om du (och kanske tidigare ägare) skruva lite vilt på inställningarna.
Har du återställt pumpen till fabriks inställning? (Meny kund nivå 2), skulle rekommendera att du gör det och utgår från dem.
Provat att ställa om till värmeläge under dagen. Den slår till elpatron men inte bergvärmen. Ställer jag ner värmekurvan på elpatronsdelen kan jag få den att slå ifrån elpatronen men bergvärmepumpen är av hur jag än ställer in det.

Förstår att det är rätt rörigt att förstå systemet så bifogar lite bilder:

Bild 1, 2. Nibe-del som innehåller varmvatten och elpatron samt kontrollpanel. (ignorera IP-kameran, den sitter bara där för att jag ska hålla koll på om elpatronen går)

Bild 3-5 IVT Bergvärmepump

När jag öppnar för att kontrollera hur givare dragits så ser jag att man parallelkopplat en sladd/givare från elpatronen (nibe) med utegivaren. Känns märkligt men det har fungerat i vintras. Däremot kanske det då inte blir någon felkod från en eventuell defekt utegivare eftersom det fortfarande kommer signal från nibedelen. Jag vet inte om signalen bara gäller om det behövs varmvatten.

Provar att ha systemet på ett dygn med nuvarande inställningar för att se om bergvärmepumpen hoppar igång.


Nibe Compact-Cu värmesystemskontrollpanel med termometer, värmekurvaväljare och huvudströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NIBE värmesystem med kontrollpanel och en IP-kamera på toppen ovanför en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en Nibe värmepumps kontrollpanel med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IVT kontrollpanel för bergvärmepump med reglage för olika inställningar och logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel på en bergvärmepump med indikatorlampor för drift och larm i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Edit: Satte en kylklamp direkt under utegivaren, har inte slagit till nu direkt men kanske tar en stund innan den reagerar men har det inte hänt något ikväll så får jag nog anta att det är dags att börja felsöka ordentligt.
 
G g.kraft skrev:
Hej,

Flyttade in i vintras så är inte helt bekant med mitt värmesystem än. I vintras fungerade det fint men nu känns det småkyligt inomhus.

Systemet består av en IVT Greenline 4 värmepump samt Nibe Compact som står för varmvatten/elpatron.

Såhär på hösten känns det relativt kallt inne, 19 i källaren 20 uppe i huset, jag har vridit upp värmekurvan på bergvärmen på max (från 7 till 10) men den går bara igång enstaka timmar under natten. Även provat att återställa den.

Samtliga element är helt öppna (och luftade) och nibe elpatronen/vvb står i sommarläge. Slår jag om till värmeläge går elpatronen igång vilket jag inte är så sugen på. Har även satt en IP-kamera som larmar om elpatronen går igång och den tycks inte gå igång för att värma varmvatten så det fixar bergvärmepumpen.

Finns enbart en tempgivare utomhus, denna har tidigare ägare bytt vid något tillfälle då den varit defekt. Det syns dock inget larm om felaktigt värde och då bergvärmen trots allt går igång på natten så borde den fungera, jag skulle dock önska att den gick igång tidigare.

Möjligt att tidigare ägare inte känt av detta som ett problem då han nog inte snålat med elektrisk golvvärme och bastu som man själv gör med nuvarande elpriser.

I vintras fungerade värmen bra, vi skruvade bara ner värmekurvan på elpatronen.

Är det bara för varma dagar ute?

Kan givaren sitta felplacerad? Den sitter just nu på gaveln av huset på undersidan av den utskjutande del som utgör kallvinden (där det är öppet upp mot kallvinden). Eftersom vi haft en del sol har jag en teori om att vår kallvind är relativt varm och att det finns en risk att den ventilerar ut varm luft mot givaren.

Tänker att värmekurvan under normala omständigheter inte borde behöva maxas för att få 20c inne på hösten.

Finns det andra saker jag bör kolla först innan jag börjar mäta temp kring givaren mitt i natten?
Var bor du någonstans? Det här låter som ”Stockholmsproblemet”, nämligen att med rak värmekurva har pumpen svårt att komma igång vid de höstutetemperaturer som är normala i Mellansverige, men när det blir kallt ute på riktigt börjar den jobba, med resultatet att man har kallare inomhus på hösten än på vintern, vilket verkar vara vad du upplever. Det kan åtgärdas genom att knäcka kurvan vid rätt nivå. Jag är dock inte särskilt tekniskt kunnig så det här är kanske helt fel, men vi har själva haft problemet (bor i Stockholm), och förekomsten av det bekräftades av vår servicetekniker (som även hjälpte oss att optimera inställningarna).
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Var bor du någonstans? Det här låter som ”Stockholmsproblemet”, nämligen att med rak värmekurva har pumpen svårt att komma igång vid de höstutetemperaturer som är normala i Mellansverige, men när det blir kallt ute på riktigt börjar den jobba, med resultatet att man har kallare inomhus på hösten än på vintern, vilket verkar vara vad du upplever. Det kan åtgärdas genom att knäcka kurvan vid rätt nivå. Jag är dock inte särskilt tekniskt kunnig så det här är kanske helt fel, men vi har själva haft problemet (bor i Stockholm), och förekomsten av det bekräftades av vår servicetekniker (som även hjälpte oss att optimera inställningarna).
Tack!

"Stockholmsproblemet", nu tar jag nästan illa vid mig :). Det är mitt i prick, hoppas att experimentet med kylklampen ger resultat så att jag kan lugna ner mig lite. Är mest orolig för att det är fel på något och att vi måste jaga servicetekniker när det blir svinkallt vilket kanske inte är optimalt.

Är ju "ny" i huset så har ingen erfarenhet av hur det sett ut tidigare år. Systemet är ju rätt gammalt så jag har relativt tunt med möjligheter att justera. Fungerade dock bra i vintras så jag är inte så sugen på att lägga pengar på ett byte.

/G
 
G g.kraft skrev:
Tack!

"Stockholmsproblemet", nu tar jag nästan illa vid mig :). Det är mitt i prick, hoppas att experimentet med kylklampen ger resultat så att jag kan lugna ner mig lite. Är mest orolig för att det är fel på något och att vi måste jaga servicetekniker när det blir svinkallt vilket kanske inte är optimalt.

Är ju "ny" i huset så har ingen erfarenhet av hur det sett ut tidigare år. Systemet är ju rätt gammalt så jag har relativt tunt med möjligheter att justera. Fungerade dock bra i vintras så jag är inte så sugen på att lägga pengar på ett byte.

/G
Det är tydligen ganska vanligt förekommande just i Stockholm :)

Har ni innegivare också eller bara utegivare?

Annars rekommenderar jag att avvakta till det blir kallare ute. Eftersom det fungerade förra vintern är det ju ganska osannolikt att det inte ska fungera denna vinter.
 
E EB2 skrev:
Det är tydligen ganska vanligt förekommande just i Stockholm :)

Har ni innegivare också eller bara utegivare?

Annars rekommenderar jag att avvakta till det blir kallare ute. Eftersom det fungerade förra vintern är det ju ganska osannolikt att det inte ska fungera denna vinter.
Enbart utegivare, men har en ny givare som tidigare ägare lämnade och finns "rums" på panelen så det går säkert att koppla in. Kanske är värt att titta på för att optimera. Får avvakta lite, är inte svinkallt inne bara svalt.

/G
 
G g.kraft skrev:
Enbart utegivare, men har en ny givare som tidigare ägare lämnade och finns "rums" på panelen så det går säkert att koppla in. Kanske är värt att titta på för att optimera. Får avvakta lite, är inte svinkallt inne bara svalt.

/G
Lustigt. Exakt så var det för oss också. Efter att vi bott i huset i något år hittade jag en dammig innegivare i en skrubb, som aldrig kopplats in under de drygt 20 år som gått sedan pumpen installerades.
 
Efter att ha kollat att givaren funkade (jämförde motstånd med en multimeter vid olika temp med den jag hade) så kollade jag manualen (kanske borde man börja där nästa gång :D) Fanns en mikroskopisk liten ratt för parallellförskjutning innanför panelen. Vred den på max och kompressorn började tugga. Får justera ner och trimma in när vi börjar få lite mer värme i huset.
 
G g.kraft skrev:
Efter att ha kollat att givaren funkade (jämförde motstånd med en multimeter vid olika temp med den jag hade) så kollade jag manualen (kanske borde man börja där nästa gång :D) Fanns en mikroskopisk liten ratt för parallellförskjutning innanför panelen. Vred den på max och kompressorn började tugga. Får justera ner och trimma in när vi börjar få lite mer värme i huset.
”Risken” är väl att det kommer bli väldigt varmt i huset när det väl blir kallt ute men då får du väl som sagt sänka kurvan igen.
 
Brukar bli bäst att justera temperaturen när det är nollgradigt, Att ställa in när det är varmare brukar inte bli bra
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.