Hej. Söker råd om en modernare och effektivare bergvärmepump att byta till för mitt sommarställe på Öland. Huset om 275 kvm underhållsvärms nu off season med en IVT VP från 1999. Effekten är bara max 5 kW vilket räckt för underhållsvärme och korta tillfälliga vistelser, då vid behov med stöd av extern elpatron. Borrhåll finns två stycken om 100 meter. Den befintliga VP klarar inte legionellasäker temp på cirkulerande varmvatten så jag har en elVBB som toppar i cirkulationskretsen vilket dock drar direktverkande el inställd på 1 kW.

En ny VP bör dimensioneras för permanent vistelse, troligen upp till 10-12 kW. Ändå utgår jag från att huset kommer att stå tomt oktober- maj. Befintlig golvvärme är vätskeburen under trägolv. Systemet är påtaglig trögt pga lagring under. Inga radiatorer.

Vinterkomforten är mindre viktig än god ekonomi för underhållsvärmen. Det gör inget om temperaturen svänger pga anpassning till spotpriser. Trögheten jämnar ut.

Med utgångspunkt från tillgång till service och kompetenta tekniker i närheten av Kalmar tittar jag på IVT Geo 600 och Thermia Atlas. Deras appar verkar dock rätt primitiva och företagen säger inget om huruvida dessa VP går att använda optimerat med timdebitering och spotpriser - eller om jag kan tidsprogrammera för högre effekt under förmodade lågtarifftider.

Fiber finns till huset och VP kan anslutas till trådat nätverk och till ipstyrd Velleman reläbox med åtta utgångar och fyra digitala/analoga ingångar

Så mitt behov av info rör val av värmepump och lämplig kringutrustning för styrning för en teknikkunnig användare som nog är bättre på att löda än att programmera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.