Byter du kompressorn så blir den ju mycket tystare.F Fideliox skrev:
Bytte förresten "fötterna" till min kompressor i en F360P och bara det gjorde stor skillnad.
C cergod skrev:
Tror bara det är en fläkt. Lite smidigare än att sätta en separat kanalfläkt för några tusen.
harry73 skrev:
när jag diskuterade alternativ med installatören för min gamla trasiga nibe F360p (från 2007), kom vi fram till följande:
- F360P är ungefär lika effektiv som F370, men kontrollmenyn är modernare för F370. Jag misstänker att samma gäller för F310.
- Det som begränsar livslängden är kompressorn (med värmeväxlaren), så en gammal F360 med ny kompressor, har ungefär samma livslängd som en ny F370
- Ny kompressor med värmeväxlare kostar 23000kr, ny F370 kostar 70000kr
- Vill man styra mot timpriser, då kan det finnas en fördel med en F370, men annars är det för mig väldigt tydligt vilket är mest fördelaktigt.
Man kan såklart också uppgradera till en F730, men då ska man se till att frånluftkanalen är isolerad, annars får man kondensproblem i huset.
Vår FLVP förbrukar ca 11 000kwh per år. Enligt de offerter jag fått borde en LVVP sänka det till 3-4000kwh. Är elpriset 3kr/kwh så tar det inte många år att tjäna in.
E erkka skrev:
Javisst, fötter kan ju vara värt det men onödigt att byta kompressor för bara ljudet.harry73 skrev:
när jag diskuterade alternativ med installatören för min gamla trasiga nibe F360p (från 2007), kom vi fram till följande:
- F360P är ungefär lika effektiv som F370, men kontrollmenyn är modernare för F370. Jag misstänker att samma gäller för F310.
- Det som begränsar livslängden är kompressorn (med värmeväxlaren), så en gammal F360 med ny kompressor, har ungefär samma livslängd som en ny F370
- Ny kompressor med värmeväxlare kostar 23000kr, ny F370 kostar 70000kr
- Vill man styra mot timpriser, då kan det finnas en fördel med en F370, men annars är det för mig väldigt tydligt vilket är mest fördelaktigt.
Man kan såklart också uppgradera till en F730, men då ska man se till att frånluftkanalen är isolerad, annars får man kondensproblem i huset.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden