Hej!

Jag och min familj är nyinflyttade i en villa med med en freonfylld markvärmeslinga som går till en värmepump modell Terraterm 5 tillverkad av Norrköpings ytjordvärme AB, gissningsvis från 80-talet. Pumpen har fungerat bra till aldelles nyligen då den la ner efter att element luftats.

Jag tror att det är tryckvakten som är utlöst då den lampan lyser, finns en för motorskydd (UTL) och en som hetter pressostat (UTL). Endast en gissning har ingen aning vad som kan vara fel egentligen.

Trycket i systemet fylldes på igen efter luftning och jag gissar att tryckvakten utlösts antingen på grund av lågt tryck efter luftning eller för högt tryck då systemet fylldes igen. Jag har testat olika tryck nivåer (aldrig övr 1,4 bar) i hopp om att tryckvakten skulle nollställa sig själv men det har den inte gjort. Instruktionsbok finns ej och hittar ingen på nätet. Någon som har koll på vad som kan vara fel och hur det åtgärdas? Väldigt tacksam för svar :)

(Vi har la direkt vid inflytt en beställning på bergvärme med ny pump som ska levereras under november och vi hade hoppats på att pumpen skulle överleva några månader tills vi hade en ersättare.)

Med vänlig hälsning,
Peter

• Tända varningslampor märkta "Pressostat" och "Motorskydd" på en maskinpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskylt med tekniska specifikationer på en enhet, inklusive spänning, effekt och tillverkare.
    Skapa konto
  • Värmepumps inre med cirkulationspump, tryckkärl och styrenhet samt rör och kablage.
    Skapa konto
Redigerat:
På dom äldre vp så brukar återstållning av pressostat sitta runt kompressor å dess gasledningarna....någon knapp man ska trycka på...

Tack! Jag hittar ingen knapp att trycka på. Några rattar som ser ut att kunna fungera som tryckvakt men vet inte riktigt vad jag vågar mig på att röra.

Interiör av elskåp med diverse kablar och komponenter inklusive rattar och tryckvakt.
Skapa konto
Värmepannrum med synliga rör, ledningar och delvis öppen panna, inga tydliga kontrollknappar.
Skapa konto
Invändig vy av en värmeväxlare med kablar och rör, isolerad med svart plast och utan synliga knappar.
Skapa konto
En blå tryckvattentank under ett handfat, omgiven av rör och kablar, med spindelväv och smuts runtomkring.
Skapa konto
En komponent i ett VVS-system märkt "Danfoss" omgiven av rör och isolering, inga synliga knappar.
Skapa konto

Redigerat:
Problemet löst. Satt en grön switch på ovansidan av pressostaten som återställde den (dosan i mitten där sladdarna går in) .

Tack för hjälpen :)!

Det fanns ett skutreglage på ovansidan av pressostaten, se bild, som återställde den. Tack för hjälpen Interiör av ett värmesystem med pressostat, rörledningar och isolerad tank markerad med rött.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.