Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
Har en CTC Ecoel 1550/1800 med luft/vatten-värmepump, dvs Ecoair.
Jag har åkt bort en vecka, efter 4 timmar ringer frun och säger att pannan fått spel. Det pumpar runt varmvatten i systemet, så elementen blir jättevarma. Har kollat alla möjliga inställningar, allt verkar rimligt. Utegivaren ger rätt temp, inställningarna är ställda för att det inte ska cirkulera ut något varmvatten.
Servicemenyn reagerar med att starta och stoppa "grejer", men trots det så blir det ändå varmt.
De bröt strömmen, enligt utsago säkringarna bakom frontplåten. Det stod då off.
Men trots det så svalnade inte elementen.
Nu testar vi att sänka "max framledning" till 30 och ser om det hjälper.
Teorier?
Jag har en gissning på att kanske en backventil gått sönder? Har hänt en gång förut att det slog i rören, då var det en sliten backventil. Den byttes för ca 3 år sen.
Det dunkade i röret för ett par veckor sen när vi spolade med varmvatten, sen slutade det efter ett par dagar. Tänkte att det "löste" sig ...
Imorse var det 9 grader ute, så det vore inte helt konstigt ifall den ville starta värmen...
Kan man stoppa flödet till radiatorerne utan att påverka vattnet i kranen?
Jag har åkt bort en vecka, efter 4 timmar ringer frun och säger att pannan fått spel. Det pumpar runt varmvatten i systemet, så elementen blir jättevarma. Har kollat alla möjliga inställningar, allt verkar rimligt. Utegivaren ger rätt temp, inställningarna är ställda för att det inte ska cirkulera ut något varmvatten.
Servicemenyn reagerar med att starta och stoppa "grejer", men trots det så blir det ändå varmt.
De bröt strömmen, enligt utsago säkringarna bakom frontplåten. Det stod då off.
Men trots det så svalnade inte elementen.
Nu testar vi att sänka "max framledning" till 30 och ser om det hjälper.
Teorier?
Jag har en gissning på att kanske en backventil gått sönder? Har hänt en gång förut att det slog i rören, då var det en sliten backventil. Den byttes för ca 3 år sen.
Det dunkade i röret för ett par veckor sen när vi spolade med varmvatten, sen slutade det efter ett par dagar. Tänkte att det "löste" sig ...
Imorse var det 9 grader ute, så det vore inte helt konstigt ifall den ville starta värmen...
Kan man stoppa flödet till radiatorerne utan att påverka vattnet i kranen?
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
Värmebärarpumpen?
Vad kan den tänkas heta?
Vad kan den tänkas heta?
Hoppar in här med en fråga.
Om jag ska fylla på elementen/öka trycket, gör jag det på vredet enligt bilden tills bar är rätt…?
vilket om jag har förstått det rätt är 1Bar
Om jag ska fylla på elementen/öka trycket, gör jag det på vredet enligt bilden tills bar är rätt…?
vilket om jag har förstått det rätt är 1Bar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

