Hej!
Har en IVT302 frånluftsvärmepump och en hög elräkning som jag försöker göra något åt.
Nu när jag eldar i kaminen så har jag 22 grader inne men frånluftsvärmepumpen säger att 17,8 grader på luften den tar in. Är det normal värmeförlust i ventilationssystemet eller borde jag tilläggsisolera vinden?
Villa (Älvsbyhus) på 150kvm byggd 1989 med krypgrund och vattenburen värme (element).
 
Låter som en stor värmeförlust i frånluftskanalerna. Kanske tar den frånluft även från en sval tvättstuga och klädkammare? Annars behöver kanalerna isoleras bättre.
 
J Josth skrev:
Låter som en stor värmeförlust i frånluftskanalerna. Kanske tar den frånluft även från en sval tvättstuga och klädkammare? Annars behöver kanalerna isoleras bättre.
Jag har ett förråd och ett mindre badrum där jag har lägre temperatur. Jag får kolla luftflöde och temperatur där… (y)
 
B
Kan ju vara rena mätfel också... såg precis två tempmätare som satt bredvid varandra på en raksträcka utan påstick i en liten vattenledning som diffade med 2c.
 
  • Gilla
jkm
  • Laddar…
Hur tjock isolering är det på rören?
 
Ullhund Ullhund skrev:
Hur tjock isolering är det på rören?
Det är en enplansvilla och rören ligger i isoleringen ovanför innertaket. Jag tänker att det borde vara ok men det kanske inte räcker.
 
J jkm skrev:
Det är en enplansvilla och rören ligger i isoleringen ovanför innertaket. Jag tänker att det borde vara ok men det kanske inte räcker.

Allt beror på hur mycket isolering det är över rören. Kan ju vara så att det är för lite
 
  • Gilla
jkm
  • Laddar…
Hej!
Uppdatering: isoleringen var ca 20 cm och ventilationsröret låg i den. Nu har vi lagt på 30 cm lösull ovanpå och vi märkte skillnad direkt. Dels varmare i huset och nu är inluften i värmepumpen samma temperatur som innertemperaturen. Kostade 27tkr (150kvm enplan) helt klart värt pengarna.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.