2 406 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Låg temperatur på frånluft
Hej!
Har en IVT302 frånluftsvärmepump och en hög elräkning som jag försöker göra något åt.
Nu när jag eldar i kaminen så har jag 22 grader inne men frånluftsvärmepumpen säger att 17,8 grader på luften den tar in. Är det normal värmeförlust i ventilationssystemet eller borde jag tilläggsisolera vinden?
Villa (Älvsbyhus) på 150kvm byggd 1989 med krypgrund och vattenburen värme (element).
Har en IVT302 frånluftsvärmepump och en hög elräkning som jag försöker göra något åt.
Nu när jag eldar i kaminen så har jag 22 grader inne men frånluftsvärmepumpen säger att 17,8 grader på luften den tar in. Är det normal värmeförlust i ventilationssystemet eller borde jag tilläggsisolera vinden?
Villa (Älvsbyhus) på 150kvm byggd 1989 med krypgrund och vattenburen värme (element).
Hej!
Uppdatering: isoleringen var ca 20 cm och ventilationsröret låg i den. Nu har vi lagt på 30 cm lösull ovanpå och vi märkte skillnad direkt. Dels varmare i huset och nu är inluften i värmepumpen samma temperatur som innertemperaturen. Kostade 27tkr (150kvm enplan) helt klart värt pengarna.
Uppdatering: isoleringen var ca 20 cm och ventilationsröret låg i den. Nu har vi lagt på 30 cm lösull ovanpå och vi märkte skillnad direkt. Dels varmare i huset och nu är inluften i värmepumpen samma temperatur som innertemperaturen. Kostade 27tkr (150kvm enplan) helt klart värt pengarna.
Klicka här för att svara
