10 140 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Kan jag koppla bort extra varmvattenberedare enbart genom att stänga av dess strömbrytare?
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Vi har en luftvattenvärmepump med en inbyggd varmvattenberedare och en extra varmvattenberedare vid sidan om.
Den extra varmvattenberedaren skaffade vi när barnen var små och elen var billig. Då badade vi badkar ofta. Det var för 15 år sedan.
Men idag badar vi inte lika ofta och ett av våra två barn har flyttat hemifrån. Så nu bör vi klara oss med de 223 liter varmvatten som vår inbyggda varmvattenberedaren producerar.
Info om vårt värmesystem. Vi har:
1. Luft/vattenvärmepump CTC EcoAir 7.9 (installerad 2007)
2. Inomhusdel: CTC EcoEl 15 kW, panna 223 liter, slinga 5,7 liter
3. Extra varmvattenberedare: NIBE Compact ER56-Cu 200 Steatit, 176 liter, 400V, 2,08 kW (står bredvid pannan)
Totalt producerar vårt system 399 liter (223+176) varmvatten.
Kan jag koppla bort den extra varmvattenberedaren enbart genom att stänga av dess strömbrytare? Eller måste jag koppla bort den fysiskt? Vad bör jag tänka på?
Hur mycket el tror ni att vår bortkopplade varmvattenberedare sparar? Vi förbrukar alldeles för mycket el idag, 37 000 kWh senaste året, trots att vi har lyckats sänka förbrukningen med 10 000 kWh (-22%) jämfört med perioden innan.
PS.
Jag har fått uppfattningen att det går åt cirka 140 liter vamvatten till ett badkar och 6-10 liter varmvatten per minut till en dusch. Vet ej hur bra det stämmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den extra varmvattenberedaren skaffade vi när barnen var små och elen var billig. Då badade vi badkar ofta. Det var för 15 år sedan.
Men idag badar vi inte lika ofta och ett av våra två barn har flyttat hemifrån. Så nu bör vi klara oss med de 223 liter varmvatten som vår inbyggda varmvattenberedaren producerar.
Info om vårt värmesystem. Vi har:
1. Luft/vattenvärmepump CTC EcoAir 7.9 (installerad 2007)
2. Inomhusdel: CTC EcoEl 15 kW, panna 223 liter, slinga 5,7 liter
3. Extra varmvattenberedare: NIBE Compact ER56-Cu 200 Steatit, 176 liter, 400V, 2,08 kW (står bredvid pannan)
Totalt producerar vårt system 399 liter (223+176) varmvatten.
Kan jag koppla bort den extra varmvattenberedaren enbart genom att stänga av dess strömbrytare? Eller måste jag koppla bort den fysiskt? Vad bör jag tänka på?
Hur mycket el tror ni att vår bortkopplade varmvattenberedare sparar? Vi förbrukar alldeles för mycket el idag, 37 000 kWh senaste året, trots att vi har lyckats sänka förbrukningen med 10 000 kWh (-22%) jämfört med perioden innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS.
Jag har fått uppfattningen att det går åt cirka 140 liter vamvatten till ett badkar och 6-10 liter varmvatten per minut till en dusch. Vet ej hur bra det stämmer.
Tillfälligt går det bra att bara stänga av strömmen till VB. Dock skulle jag vara lite orolig för tillväxt av olika slag om vatten omsätts för dåligt i en tank. Så im det är tänkt att vara avstängt mer än några månader, så skulle jag koppla bort den.
Besparingen är nog omkring 1/3 av uppvärmningskostnaden för varmvatten skulle jag gissa.
Besparingen är nog omkring 1/3 av uppvärmningskostnaden för varmvatten skulle jag gissa.
CTC eco el innedel har endast en varmvattenslinga som värms av pannvattnet efterhand som man tappar varmvatten.
Elberedaren är seriekopplad efter eco el så om man stänger den så kommer man inte få något varmvatten förrän den fyllts på från eco el.
Således behöver man koppla bort den rörmässigt om man inte vill ha den i bruk.
Elberedaren är seriekopplad efter eco el så om man stänger den så kommer man inte få något varmvatten förrän den fyllts på från eco el.
Således behöver man koppla bort den rörmässigt om man inte vill ha den i bruk.
Hur är beredarna kopplade? Om den extra beredaren ligger efter den ordinarie i flödet kan det fungera dåligt att stänga av den. Har du inte spolat varmvatten på ett tag så att det kallnat i extraberedaren måste du spola ur massor av kallvatten innan det varma kommer. Är de parallellkopplade på något vis kanske det fungerar bättre. Hur mycket du sparar beror också på kopplingen. Om den extra sitter i serie och har samma inställda temperatur som den ordinarie blir det inte så mycket besparing. Står termostaten däremot högre så får du en del. Jag tror också att bästa sättet att ta den ur drift är att även koppla bort vattenrören.
det finns bara en beredare, den external. Internt har pannan en volymtank på 223 liter (radiatorvatten i den) i vilken det finns ett kamrör som VV produceras i, vartefter det används.A Avemo skrev:Hur är beredarna kopplade? Om den extra beredaren ligger efter den ordinarie i flödet kan det fungera dåligt att stänga av den. Har du inte spolat varmvatten på ett tag så att det kallnat i extraberedaren måste du spola ur massor av kallvatten innan det varma kommer. Är de parallellkopplade på något vis kanske det fungerar bättre. Hur mycket du sparar beror också på kopplingen. Om den extra sitter i serie och har samma inställda temperatur som den ordinarie blir det inte så mycket besparing. Står termostaten däremot högre så får du en del. Jag tror också att bästa sättet att ta den ur drift är att även koppla bort vattenrören.
Lordi har ju skrivit facit redan.
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Jag förstår inte riktigt. Menar du att elpannan CTC Eco El till vänster inte har någon varmvattenproduktion avsedd för vattenkranar utan bara har en tank som används till att värma upp radiatorerna?
CTC EcoEl har en slingberedare och ingen förrådsberedare så varmvatten tillverkas bara vid behov. Ger lite sämre varmvattenkapacitet vid störttappning men tar bort risken för legionella utan stående varmvatten i tanken.
Så här ser den ut internt. Varmvattnet värms upp i slingan som ligger i värmevattnet.Per Eskilsson skrev:
Vattnet förvärms i den svalare nedre delen och spetsas i den övre delen av en elpatron.
Redigerat av moderator:
Fasen Per du har ju köpt en svinlistig panna med inbyggd volymtank för värmekretsen och sedan far du runt och tar det för en beredare…. Bra gångtider för värmepumpen, inga knäppningar i rören osv. CTC tänkte till! 
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Men om jag kopplar ur varmvattenberedaren hur många liter varmvatten får vi då?
Marlens önskemål är att om vi försöker koppla bort den externa varmvattenberedaren för att spara pengar så måste vi kunna koppla in den igen om vi märker att det inte fungerar (att det blir för lite varmvatten).
Tänkte eventuellt att man skulle kunna försöka fixa en eller två kulventiler för detta ändamål under tiden man utvärderar om det funkar.
Marlens önskemål är att om vi försöker koppla bort den externa varmvattenberedaren för att spara pengar så måste vi kunna koppla in den igen om vi märker att det inte fungerar (att det blir för lite varmvatten).
Tänkte eventuellt att man skulle kunna försöka fixa en eller två kulventiler för detta ändamål under tiden man utvärderar om det funkar.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Tack alla! Nu förstår jag lite mer hur CTC Eco El-delen är uppbyggd och fungerar.
Det kanske finns andra sätt att minska på hur mycket energi värmepumpen drar än att koppla bort den externa varmvattenberedaren?
Jag har precis varit nere i källaren och minskat på elpannans maxeffekt från 9 kW till 6 kW.
Får utvärdera hur bra det funkar. Håll tummarna.
Det kanske finns andra sätt att minska på hur mycket energi värmepumpen drar än att koppla bort den externa varmvattenberedaren?
Jag har precis varit nere i källaren och minskat på elpannans maxeffekt från 9 kW till 6 kW.
Får utvärdera hur bra det funkar. Håll tummarna.