Nyttoväxten? Förstår inte ens vad jag försökte skriva.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
M mojjen skrev:
En test du kan göra, Spärra el tillskottet helt. (Kanske inte den kallaste dagen), Testa om ni kan klara er med varmvattnet ett par dagar. Börjar det bli kallt, så låt VVB sitta kvar.
Igår kväll stängde jag av den nedre elpatronen och än så länge har ingen klagat på att varmvattnet tagit slut.

Display på varmvattenberedare med texten "EL NEDRE TILLÅTEN SPÄRRD" och två indikatorlampor, en grön (PÅ) och en orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en varmvattenberedare med texten "ELP NEDRE TILLÅTEN SPÄRR" och en tänd grön lampa.
Skapa konto

Var det så du menade eller menar du att jag även ska stänga av den övre elpatronen (det vet jag inte hur man gör)?

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Igår kväll stängde jag av den nedre elpatronen och än så länge har ingen klagat på att varmvattnet tagit slut.

[bild] [bild]

Var det så du menade eller menar du att jag även ska stänga av den övre elpatronen (det vet jag inte hur man gör)?
Fast du har väl fortfarande din vvs beredare ansluten med vattnet? Är den ansluten med vatten, men elen avslagen, så kommer den hålla ett värmen tag, så från en dag till nästa så har du förmodligen fullt med vatten i den som är varmt. Det är ju i och för sig också ett intressant test, som nog behöver göras över något längre tid. Mao om ni klarar att använda det vattnet som lagras i den avstängda VVB innan det svalnar för mycket. Första fyllningen så är det vattnet ordentligt varmt efter att du slagit av elen då VVB toppar upp tempen. Vattnet som din pump skjuter på är inte lika varmt.

För att testa om ni klarar er helt utan vvb så måste den även kopplas ur vatten mässigt. Då behöver du Koppla ihop rören, det kan du göra med en Flexslang med 22mm ändar.

Värmesystem med varmvattenberedare, rör och värmepump i en pannrumsmiljö.
Skapa konto

Flexibel anslutningsslang 22x400mm för VVS-arbeten.
Skapa konto

• Gilla
Unsatisfied
  • Laddar…
M mojjen skrev:
vvb beredare ansluten med vattnet? Är den ansluten med vatten, men elen avslagen,
VVB är fortfarande på och ansluten.

Skrev ner mina inställningar igår kväll. Så här ser de ut.

EcoEl 15 kW
onsdagen den 5 oktober 2022 kl 23:22

EcoAir K 49 grader
Shuntinställning: 1/3 på
VVB: 55 grader
VVC: Av

INSTÄLLNINGAR

Sverige
EcoAir
Inställning: Normal (ej med kod)
Rumsgivardrift: Utan
Kompressor: Tillåten
Maxeffekt elpanna: 6kW (ändrade från 9
kW för 2 dgr sedan)
Temperatur elpanna: 48 grader
Elpanna nedre: Spärrad
Temperatur nedre elpanna: 50 grader
Shunt fördröjd: 180min (ändrat från 60min)
Huvudsäkring: 25A
Framledningstemperatur vid -15 grader ute: 53 grader
Värme från vid utetemperatur: 15 grader (det är 15 grader ute just nu kl 22:46)
Max tillåten framledningstemperatur: 53 grader
Min tillåten framledningstemperatur: 15 grader
Nattsänkning: Nej

Kan den bara producera 89 l 40 gradigt vatten så är det inte mycket. Oavsett att du även får spetsvärme och kan höja effekten. Att duscha med bara 6 l /min är lite väl i underkant. 9 l/min behöver man minst. Där gamla munstycken gav 12 l/min.

Men du behöver göra en allmän översyn för att få ner eldriften. Sedan har du ju sidokostnader på eldriften. Då allt inte går till själva huset.

Redigerat:
Den där pannan verkar ju gå mer på patron än kompressorn. Och det i oktober.
Något måste justera så vp får göra merparten av jobbet. Sedan ska tlllskotten gå på i vinter när inte vp orkar längre. Inte nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.