5 818 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Nibe Fighter 310p börjar rasa?
Misstänker att pumpen nog börjar rasa. Den har tuffat på utan problem sedan 2006. Nu är det hög avluft temperatur (19 grader). Den låter på samma sätt som den gjort i alla år. Den verkar ha problem med att leverera varmvatten med blockerad elpatron och ute temperatur 7-8 grader, vilket den inte haft problem med tidigare. Vad ska man göra?
Är det någon mening att ta hit en servicetekniker? Eller är det byte direkt, med tanke på åldern? Antar att försäkringsbolag inte ersätter något på en sådan gammal pump.
Kandidaterna är vad jag förstår:
IVT 402
Bosch compress 3800i ew9 (är väl samma som IVT)
Nibe f370
Om jag ska byta, vilken och varför? Pumpen finns i Norrort Stockholm.
Är det någon mening att ta hit en servicetekniker? Eller är det byte direkt, med tanke på åldern? Antar att försäkringsbolag inte ersätter något på en sådan gammal pump.
IVT 402
Nibe f370
Jag hade samma fenomen. Ville inte lägga pengar på den gamla så köpte en ny Bosch. Den har sparat mer el. Den har högre effektivitet än Nibe F370.O oddiq skrev:Misstänker att pumpen nog börjar rasa. Den har tuffat på utan problem sedan 2006. Nu är det hög avluft temperatur (19 grader). Den låter på samma sätt som den gjort i alla år. Den verkar ha problem med att leverera varmvatten med blockerad elpatron och ute temperatur 7-8 grader, vilket den inte haft problem med tidigare. Vad ska man göra?
IVT 402
Nibe f370
Om den gått sedan 2006 med samma kompressor har den klarat sig bra! För egen del har kompressorerna bara hållit 7 år i snitt. Jag skulle reparerat den med nya delar. Kostar oftast 15-20 tkr beroende vilka delar som byts förutom kompressorn. Går att välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P 550 W kompressor vilket passar bra om huset är större än ca 120 kvm. De nya modellerna du listar har samma storlek på kompressorn och det är små skillnader i energibesparing.Misstänker att pumpen nog börjar rasa. Den har tuffat på utan problem sedan 2006. Nu är det hög avluft temperatur (19 grader). Den låter på samma sätt som den gjort i alla år. Den verkar ha problem med att leverera varmvatten med blockerad elpatron och ute temperatur 7-8 grader, vilket den inte haft problem med tidigare. Vad ska man göra?
S Skyflakes skrev:
Jag har kört 15 månader med den nya Bosch frånluftsvärmepumpen och ångrar inte att jag köpte ny. Den är mycket tystare än Nibe 310P dessutom som var en hemsk konstruktion. Jag klarade mig 15 år med den troligen för att kompressorn gått mycket. De som haft många start/stopp har fått byta kompressor vart 7e år för 15-20 tusen och det lönar sig inte att hålla på med så stora reparationskostnader.
Effekten är inga problem om det är det du undrar.O oddiq skrev:
Det är värmepump på 1,6KW samt elpatron som kan programmeras att gå in i steg efter önskemål. Har konfigurerat max 6kW elpatron men efter att installerat en luftluftvärmepump som komplement för att få mer värmepumpseffekt i huset har jag blockerat elpatronen till 3kW och att endast tillåtas gå när det är kallt ute. Det finns olika inställningsmöjligheter som saknas på nibe 310P.
Bosch har effektivare värmepumpsteknik då den jobbar med ”flytande kondensering” vilket ger ett coop på 4,39 medan Nibe 310 lär ligga runt 3.
Vill du optimera för energieffektivitet eller är det värmekomfort som din fråga gäller?
Det är väl en kombination. Har tre barn och när väl de duschar, så finns det goda möjligheter att vattnet tar slut oavsett inställningar . Men det är bra att man kan ställa in steglöst utifrån ute temp. På Niben har jag manuellt blockerat Elpatronen sommartid under alla år. Nu är det bara att ta beslut laga eller köpa nytt.
Jag tycker 20000kr är för dyrt för reparation. En ny Bosch kostar ca 54000kr installerad och klar. Jag är nöjd. Det finns en funktion extra varmvatten via en knapp vid displayen. Trycker man på den vilket man kommer åt enkelt så dunkar elpatronen i och laddar på extra under inställd tid.O oddiq skrev:Det är väl en kombination. Har tre barn och när väl de duschar, så finns det goda möjligheter att vattnet tar slut oavsett inställningar . Men det är bra att man kan ställa in steglöst utifrån ute temp. På Niben har jag manuellt blockerat Elpatronen sommartid under alla år. Nu är det bara att ta beslut laga eller köpa nytt.
Rekommenderar tillvalet innetempgivare vilken möjliggör en bra styrning av innetempataturen.
Jag har kompletterat med en luftluftvärmepump för 20000kr och kunnat blockera elpatronen över -12 grader. Men om man vill ha extra varmvatten kommer man ändå åt det enkelt med knappen som jag beskrev. Denna kombination blev billigare än Nibes 730 och ger även möjlighet till kyla på sommaren.
Hej,S Skyflakes skrev:Jag tycker 20000kr är för dyrt för reparation. En ny Bosch kostar ca 54000kr installerad och klar. Jag är nöjd. Det finns en funktion extra varmvatten via en knapp vid displayen. Trycker man på den vilket man kommer åt enkelt så dunkar elpatronen i och laddar på extra under inställd tid.
Rekommenderar tillvalet innetempgivare vilken möjliggör en bra styrning av innetempataturen.
Jag har kompletterat med en luftluftvärmepump för 20000kr och kunnat blockera elpatronen över -12 grader. Men om man vill ha extra varmvatten kommer man ändå åt det enkelt med knappen som jag beskrev. Denna kombination blev billigare än Nibes 730 och ger även möjlighet till kyla på sommaren.
Fortfarande nöjd med Bosch och luft/luft?
Jag står och väljer mellan detta och Nibe 730.
Hur stort bor du och vad är det för typ av uppvärmning? Funderar på vilken lösning som är smartast i längden. Initiala investeringen är mindre viktig då vi ska bo i vårt hus länge
Det fungerar bra. Nu när det inte är så kallt värmer LLVP ensam hela huset på 150kvm i ett plan. COP är då 6.5 (högre än i Nibes F730.)I ilpadrinofritzone skrev:
Bosch FLVP gör nu bara varmvatten. När det blir lite kallare går det även ut värme på radiatorer i rummen från FLVP.
Har välisolerat hus byggt 2005. Frånluftsvärmepump med vattenburen värme och radiatorer. Tilluft genom uteluftventiler i rummen.
Klicka här för att svara