Hej,

Ska installera bergvärme i vårt hus och står just nu utan BVP utan har en elpatron som håller systemet igång.

Har drabbats av leveransproblem av min beställda pump, en Nibe S1255 (12kw). Min vvs-firma har fått in en pump av denna modell sedan i Mars 2022. De får leveransbesked varje vecka, så man har ingen aning om när just vår pump kommer.

Nu uppstod en öppning och jag kunde få en F1255 på 16kw installerad i början av November, om ca 1 månad. Vårt hus är på 200kvm, så 16kw är väl överdimensionerad. Vi har radiatorer och inte golvvärme (om det spelar någon roll).

Har lutat åt att vi ska ta pumpen. Enligt firman ska överdimensioneringen inte vara några problem, och jag tycker mig ha läst till att det är ungefär samma pump minus lite mer grejer inriktade mot smarta hem (som jag kan komplettera på andra sätt).

Någon som kan hjälpa till med hur jag ska göra här? :)

Jag skulle ta F-pumpen.

1. Du kommer ha svårt att få tag i ett annat alternativ och att köra elpatron denna vinter kommer inte vara ok.
2. Båda pumparna är ju inverterpumpar så de har variabel effekt. Du kanske skulle ha en 3-12kw istället för en 4-16 men jag tror inte heller det spelar någon roll i praktiken.
3. F serien har det viktigaste i styrningen, nämligen Price adoption funktionen med styrning mot spotpriset. Den vill inte jag vara utan om man inte tänkt bygga den separat i sitt hemautomationssystem.

Så länge du kan begränsa effekten på pumpen så den inte belastar borrhålet för mycket skulle jag köra på detta alternativ. Tror alla moderna pumpar har funktioner för detta.

• Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.