K
kurlakarl: Hej! Vi har en bosch flvp som ska dra 600w enligt spec. Den drar dock runt 3-400w när jag tittar på förbrukningen i en app jag har som övervakar lasten på husets alla faser. Jag trodde att en "av/på" kompressor alltid drog samma watt och inte ändrar effekt? Vad beror detta på att effekten är lägre än specificerat? Har det att göra med för låg energinivå i frånluften? Kan det göra
0 svar · 1,6k läst
Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: Så långt ifrån du bara kan, du vill inte värma upp luften så att luftluftpumpen går ner i effekt, sedan kan du förstås räkna på vad dom båda alternativen kostar att driva om du får tag på billig gasol. En p11a fyllning på byggmax blir nära 3kr/kWh, är elen uppe på 10kr allt inräknat kanske du vill prioritera kaminen istället.
1 svar · 1,1k läst
Quest
Quest: [citat] Jag tror du har rätt! Så är det säkert. Sen kanske själva starten drar lite extra W? Men frågan är om det är märkbart.
3 svar · 1,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Det blir iprincip aldrig billigare att starta elpannan för att värma huset eftersom värmepumpen sämsta läge (när det är riktigt kallt) är ungefär likvärdigt med elpannans. Det betyder att du inte behöver starta elpannan för att värma huset av annat skäl än att värmepumpens effekt inte längre räcker. I det läget startar man elpannan som tillskott. I normalläget,
3 svar · 1,4k läst
B
Bjober: [citat] Sant. Vatten leder värme 830ggr sämre än koppar. 1,66ggr sämre än glas. 4,3ggr bättre än trä. Ej riktningsberoende. Konvektion är riktningsberoende och därför isolerar stillastående vatten bra i riktning varmt över kallt. Ok?
15 svar · 3,3k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: En bra grej att veta är att om du ändrar förskjutningen av värmekurvan i menyerna och sedan vrider på ratten också för att ändra förskjutningen så nollställs förskjutningen du gjorde från menyerna. Dvs då är det bara rattens värde som gäller igen. Nu när det är kallt kan du prova att sänka kurvlutningen för att få det svalare. När det är varmare ute ska du i första hand
6 svar · 3,3k läst
·
J
Josth: Hej igen! Kompressorn i 640P ger ca 3 kW värme. Resten av värmen som behövs måste nu komma från el-patronen eftersom solfångarna inte ger något vid denna årstid. Ett vanligt modernt hus med frånluftsvärmepump behöver kanske 4-5 kW värme nu när det är vinter med några minusgrader ute.
1 svar · 2,0k läst
·
J
Josth: Kan det vara blåsten på västkusten som gör det svårt för er att få en jämn temperatur? Vinden är svår att skydda sig mot och man bör ha ett så tätt hus som möjligt.
3 svar · 2,1k läst
·
H
Hallerudsbo: Det där är väl isoleringen som är utanpå slangen som ansluter till rören i taket. Ser ofta ut så. Men man har ju täckskiva eller typ plåtlåda som var i linken som var postad tidigare.
5 svar · 1,5k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Är det värmekurvan för hela huset? Generellt gäller minst +15 för underhållsvärme. Denna siffra är dock ingen sanning för det beror på hur väl isolerad ditt hus är. Ju bättre isolering desto mindre värme läcker ut. Sen enligt BBR så finns det krav på +18 för att under denna temperatur finns hälsorisker. Blir man sjuk ofta så kostar detta mer än vad man sparar. Det man
8 svar · 2,7k läst
·
T
Teo11: Hej på er! Nyinflyttade sedan augusti i ett relativt nybyggt (2006) och välisolerat trähus med gjuten platta. Husets boyta är 175kvm fördelat på två plan. Markvärme installerat med en Nibe fighter 1215. Golvvärme genomgående på hela nedervåningen samt radiatorer på ovanvåningen. Fyra rum totalt på ovanvåningen. Öppen planlösning på nedervåningen plus ett gästrum som är
0 svar · 1,4k läst
Jonasmodin
Jonasmodin: Jag har en frånluftsvärmepump IVT90 som senaste dagarna börjat låta som den inte gjort tidigare, den är 13-14 år gammal och dessa ljud är nya. Skulle bäst beskriva det som att det låter som att någon vägg i vägg håller på och pysslar med något, små ljud som knäpper och knakar, som när en råtta håller på och gräver i en vägg för er som varit med om det. Det har de senaste
0 svar · 835 läst
Magnus E K
Magnus E K: [citat] Jag var nog lite för snabb. Står sig dagens elpriser så kommer den betala sig ändå; november var nog dessutom mildare än normalt. Inte fel med välisolerat hus!
10 svar · 5,8k läst
E
Emanuel01: [citat] Jag kör heller inte på autoläge och har ej haft några problem på något fläktläge. Men den länken jag la in hade de samma problem som Ts oavsett fläktläge samt att det var en relativt ny Daikin. Vattnet åkte ned på fläkthjulet och skvätte ut. trots rätt monterat.
18 svar · 5,5k läst
D
da20: Ja, vi har solfängare. Ska bara hitta någon duktig VVS:are också... Har haft hemma två olika vid diverse fel på systemet och ingen har riktigt begripit sig på det. :D
22 svar · 3,8k läst
·
P
Plutus: Det är två steg för att få samma resultat, en jämn temperatur inne. Om du har rumsgivare kommer den att kompensera för en sänkt kurva, så den måste sänkas (eller inverkan av rumsgivare sättas till noll) Har du inte rumsgivare så sänker du kurvan ett steg och väntar ett dygn.
5 svar · 1,5k läst
·
J
Josth: Har man en traditionell frånluftsvärmepump kan man också komplettera huset med en luftluftvärmepump för en ganska låg investering. Sparar normalt några tusen kWh extra per år.
2 svar · 1,3k läst
C
Christian Bäckström: [citat] Okej ja för vår låter såhär utan. "Rrrrr"ande ljudet är normalt sen kan den börja vina (det höga ringande/vinande ljudet som hörs) kanske kan va för nu är det kallt -7. Sen kan det ju också va et ljud som alltid är bara att jag inte lagt märke till det [bild]
8 svar · 2,9k läst
·
S
Swebygg: [citat] Jag håller tummarna för dig !! Jag får mina tankar förhoppningsvis innan Jul , och jag har 2 hus att prova på 1hus med golvvärme och flytspackel och 1hus med radiatorer och det är där som jag vill kompensera för saknaden av uppvärmd massa som finns i det huset med flytspackel golv, så vi får se !!
8 svar · 3,0k läst
R
Ran: [citat] Tack! Tror jag förstår, men jag ställer några dumma frågor ändå... * "Gardenan", det är ett munstycke som vanligtvis tillverkas av tillverkaren Gardena, right? Är det en sån här? https://www.bauhaus.se/krankoppling-gardena-premium-1-2 eller sån här? https://www.bauhaus.se/krankoppling-gardena-premium-1-2 Eller något helt annat? * Sexkantshatten är den som pekar åt sidan,
2 svar · 3,1k läst
·
D
Daccci: Hej! Då vet jag tyvärr inte! :( För oss fungerade det att sätta alla termostater på max och sätta inställningarna enligt länken tidigare i tråden. Observera att det kan ta 1-2 dagar innan du märker skillnad. Hoppas det löser sig på något sätt!
42 svar · 29,6k läst
·
useless
useless: En tryckspruta med lämplig slang och kopplingar: https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-759004/
16 svar · 6,5k läst
·
J
Josth: Det går liksom inte bra att kombinera luftvärmeaggregat med LLVP. Bättre att skrota luftvärmeaggregatet och bara behålla FTX-aggregatet i huset för ventilationen. 17 grader är en utmärkt temperatur på tilluften då den blandar sig bra med befintlig luft. Sedan låter man LLVP stå för värmen och sätter in några el-radiatorer i rum som inte nås av värmen från LLVP.
1 svar · 1,1k läst
Ö
överste senap: Hej, Jag undrar om de tillfällig ändringar man lägger till är relativa till det som är inställt som normalläge, eller om de ersätter normalläge? Har försökt läsa manual men hittar inte solklart beskrivet. Jag har ingen givare, så kör normalt på kurva 11 och förskjutet -1 steg. I med dagens elpriser och med filttofflor på, vill jag temporärt sänka under prispucklarna, men blir
0 svar · 723 läst
D
Dortmunder DAB: [bild] [bild]
2 svar · 1,7k läst
·
S
Steddan: Ska kolla på det!
14 svar · 3,1k läst
·
Ingells
Ingells: [citat] Hej, och stort TACK för ditt svar! Vad intressant att du inte anlitat en VVS-are för felsökning av värmepump, när felkod dök upp så står det i instruktionsboken att man ska kontakta installatör men eftersom denna firma nte verkar finnas längre så gick jag in på Mitsubishis hemsida och letade efter återförsäljare /installatörer. Vilken typ av hantverkare servar annars dessa?
2 svar · 1,7k läst
·
JonasJensen
JonasJensen: Hade liknande problem med min F730 som bara var något år gammal och då visade det sig vara ventilen (?) som switchar mellan varmvatten och golvvärme som hade gått sönder.
17 svar · 6,4k läst
·
davveno1
davveno1: [citat] Bara en rad du lägger i en Set-fil, googla lite så kan du läsa på om det.
40 svar · 8,4k läst
S
Saltkar: Tack för denna viktiga informationen! Du nämnde innertemperaturgivare tidigare i tråden. Detta är inget jag har. Som jag har förstått det styr jag endast pumpen genom att köra standardinställning som just nu ger cirka 21 grader (enstaka plusgrader utomhus). Jag kan vrida upp eller ner några grader och sist gav en gradminskning effekt efter cirka ett dygn. Har en 6 månaders som krymper
12 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.