Försöker självklart som alla andra att hålla ner elkostnaderna nu...och har försökt ställa in vår thermia luftvattenpanna i flera omgångar. Först hade jag RUM 20 och sänkte kurvan till 36. Men då upplevde jag att den värmde huset onödigt tidigt..dvs trots att utetemperaturen låg på 8-10 plus. Troligen för att nätterna var lite kallare..vet inte? Innetemp ~20.
Sänkte RUM till 19. Lät kurvan stå kvar på 36. Ja...den slutade ju producera värme onödigt tidigt...Innetemp då ~18-19. Men nu har de ju blivit lite kallare, -2 till -4 grader. Och jaa..man känner ju att elementen är aaaningen aaningen ljumna...men inte varma. Och innetempen ligger på ~17-18 om vi inte eldar i köksspisen. Men elförbrukningen har ändå gått upp med runt c 30 kwh / dugn sedan de blev kallare. Hur ska jag få till de, utan att riskera för höga eltäkningar

Att det åtgår mer energi när det blir kallt är naturligt, det är så det ska vara.
Hur mycket (värme)energi du får ut från värmepumpen per tillförd elenergi beror på COP-värdet.
En ren elpanna har COP = 1, alltså 1kWh el blir 1kWh värme.
Om värmepumpen har COP = 2, så får du 2kWh värme per 1kWh el.

Var finns huset?
Från när är huset?
Är det tilläggsisolerat?

Kurvlutningen är beroende av ovanstående.

Finns innertemperaturgivare till värmepumpen?

Finns det termostater på radiatorerna?

”Nollställ” reglersystemet till fabriksinställning.

Vid inställning av reglersystemets centralenhet så bör termostaterna stå på max eller vara bortplockade.
Helst bör även radiatorkretsen vara injusterad med rätt flöde, tryckfall, difftemperatur.

När temperaturen pendlar runt noll grader är det lämpligt att justera in det hela.

Kurvlutningen ska ökas om temperaturen inne sjunker när utetemperaturen sjunker.
Kurvlutningen ska sänkas om temperaturen inne ökar när utetemperaturen sjunker.

Om innertemperaturen är konstant oberoende utetemperaturen men är konstant ”för låg” alternativt ”för hög” så är kurvlutningen rätt men kurvan ska förskjutas i höjdled.
Det gör med justering av ”börvärde innetemperatur”.

Om det är ojämn temperatur mellan olika rum så behöver radiatorkretsen injusteras så att det blir rätt flöde, tryckfall, difftemperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.