Hej är ny med detta med hus och värmepump, men sedan 3 månader så bor vi på ett parhus med en IVT 490 frånluftvärmepump.
Vi ska vara bortrest för ungefär 25 dagar och fundera på att sätta värmepump i semesterläge. Är detta något som recommenderas?
Egentlig manualen så ska värmepumpen under semesterläge sänka temperaturen 10°C (fabriksvärde) från aktuell värde och sen 1 dag innan slutet av inställt period, återeställs temperaturen till tidigare värde.

Någon som har nån åsikt emot om att använda dessa typer av funktioner? borde jag ta i hansyn något mer?

Tack på förhand.

Många frånluftsvärmepumpar stänger av kompressorn och energibesparingen om det blir kallare än 16° inne och försäkringsbolagen rekommenderar att man inte går under 15° inne (i hus för permanentboende). Att sänka hela 10° låter för mycket om man inte verkligen vet vad man gör.

• Gilla
fideolin
  • Laddar…
Bra input @Josth tack!
Tyckte också det lätt lite för mycket, det går att ändra den fabriksvärde tydligen :)
Tack för påmmina om försäkringbolag regler kring detta.

Dem där 10 grader verkar vara en sänkning på framledningstemperaturen, vet ej hur mycket detta skulle innevära i rumstemperatur mått.

Låter det logom om jag räknar med runt 16 grader rumtemperatur för bortaläge?

Såhär stor i manualen (som bild)

• Instruktioner för semesterfunktion på uppvärmningssystem, justering av temperatur och dagar, sparfunktion för energi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Testa helst först när någon är hemma. Om man sänker framledningstemperaturen 10° brukar nog ofta innetemperaturen sjunka något liknande. Prova först med 5° sänkning i ett par dygn tycker jag.

• Gilla
fideolin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Testa helst först när någon är hemma. Om man sänker framledningstemperaturen 10° brukar nog ofta innetemperaturen sjunka något liknande. Prova först med 5° sänkning i ett par dygn tycker jag.
Det låter vettigt!
Stort tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.