Hej på er,
Vi flyttade in i nytt hus i somras och har ingen erfarenhet utav värmesystemet i huset. Vi upplever att det drar väldigt mycket el och tänkte rådfråga er om det är något vi kan göra.

Huset är på 150m2 samt suterräng-del på 60m2 och ligger i Halland. Halva delen är byggt på 60-talet och andra delen är tillbyggt på 80-talet. Suterrängdelen har jag strypt termostaterna till 2 utav 5 då vi aldrig vistas där nere.
Huset värms upp av element som är kopplade till en luft/vatten värmepump utav modell Sanyo Co2 Eco. En rumsgivare finns installerad och används. Har inställt i värmepumpen att vi vill ha 17c och vi brukar ligga runt 18-19c i rumstemperatur. Cirkulationspumpen är inställd på 1 utav 3.

Har tyckt att totalförbrukningen varit lite för hög då vi inte har några högförbrukare förutom diskmaskin, tvättmaskin och uppvärmningen.

Satte idag in en realtidsmätare på elanläggningen för att se vad värmepumpen drar. Jag har suttit ikväll och kollat hela tiden vad förbrukningen har varit och den ligger och pendlar mellan 2000-4000W med endast värmepumpen och kyl,frys igång.

Jag bifogar bilder på inställningarna på pumpen och undrar om det är något som är felinställt eller om allt är i sin ordning?

Tack!
Robin

• Digital display för varmvattenberedare, visar temperatur, status, datum, tid, med knappar för inställningar, grönt bakgrundsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display med statistik, troligen från en maskin eller apparat, med knappar under. Texten är på svenska.
    Skapa konto
  • Digital display visar tekniska värden som temperatur och effekt, sannolikt från en värmepump eller liknande system.
    Skapa konto
  • Digital kontrollpanel med grönbelysning visar värmeväxlarens status och temperaturinställningar på svenska.
    Skapa konto
  • Digital display för värmeanläggning, visar temperatur, språk, fuktcirkulation och elpannan användning, omgiven av knappar.
    Skapa konto
  • Digital kontrollpanel, grönbelysning, justerbar temperaturinställning, knappar, möjligen för värmesystem eller pannstyrning.
    Skapa konto
  • Industriell utrustning: temperaturinställningsratt, märkplåt med serienummer, CE-märkning, använd och sliten.
    Skapa konto
  • Grön bakgrundsbelyst LCD-panel som visar driftinformation för värmepumpssystem. Knappar markerade med symboler nedanför displayen.
    Skapa konto
Kan tillägga att när temperaturen sedan i helgen gick ner mot 0c så har förbrukningen legat på runt 100kwh per dag och innan dess runt 30-40kwh.

• Stående stapeldiagram som visar daglig elanvändning i kWh över en månad.
    Skapa konto
Låter som kompressor/kylkrets/gasbrist. Men oavsett låter det som rejält hög förbrukning. Man kan nog med 100% säkerhet säga att pumpen i te fungerar som den ska. Skulle tippa.på att den går på 100% elpatron med den förbrukningen

kompressorn går ej, står på bild 2 att kompressorstart/24h 0
alltså går den bara på el.

DonPablo DonPablo skrev:
kompressorn går ej, står på bild 2 att kompressorstart/24h 0
alltså går den bara på el.
Fast det står ju också att den gått 24h senaste 24h? Kan det vara så att den står och går torr 24/7 nästan utan gas månne.

Eller så går den hela tiden, vp in 32, vp ut 64 verkar konstigt. Normalt ska det skilja ca 4-6 grader, kanske givarfel eller igensatt filter/dåliga flexslangar.

alm82 alm82 skrev:
Eller så går den hela tiden, vp in 32, vp ut 64 verkar konstigt. Normalt ska det skilja ca 4-6 grader, kanske givarfel eller igensatt filter/dåliga flexslangar.
Det är en Co2 maskin, den behöver högt delta på värmebäraren. Så det är inget konstigt.

TS: Hur ser utedelen ut, igenfrusen? Att ha 24h kompressordrift vid 0° låter mycket även för en invertermaskin.

T Taren43 skrev:
Fast det står ju också att den gått 24h senaste 24h? Kan det vara så att den står och går torr 24/7 nästan utan gas månne.
Nja, min pump som är en invertermaskin går kontinuerligt när det kryper ner mot nollan och lägre. Därmed blir det inga starter under dygnet. Min pump funkar som den ska och nu med +3 ute står den och småfnyser lite med 23 rps.

Hej Robin, jag är lite i samma sits som du, nytt hus, nytt värmesystem och ny bergvärmepump och jag vet inte vad som är normal förbrukning. Vårt hus är byggt 1906, dvs oisolerade väggar enbart timmerstockar och panel, det är på ca 160-170 m2 i 2 plan. Har noterat på greenly att vi ligger på ca 30 kWh per dygn när utetempen är runt 0 grader och inomhustempen är 18-20 grader.

P
kul att se dessa gamla CO2 pumpar fortfarande levererar
Jag ser inget onormalt alls
ditt hus kräver nog mycket eller så står en eller flera och duschar hela dagarna
nu är ju frågan om vilken pump som är ställd på 1 av3?
är det cp till utedelen så är det fel! de skall stå på max hastighet för dessa styrs steglöst av innedelen.
om du ökar denna så kanske ditt delta T minskar men om flödet blir för litet så får du garanterat larm.
monterades inte med filter original men rörmockaren var kanske gjort det.
finns det något så gör rent det som en vanlig underhållsåtgärd.
Om du har dåligt vatten- mycket kalk så kan plattvärmeväxlaren i utedelen kalka igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.